Groesbeekse Cabernet Blanc wint goud

• Dick Schinkel

Overgenomen uit de Gelderlander van 6 februari 2009, geschreven door Leo Klaassen:

GROESBEEK - Een Groesbeekse wijn heeft als eerste Nederlandse wijn genoeg waarderingspunten behaald voor een gouden medaille. Het gaat om de Cabernet Blanc 2007 van wijnhoeve De Colonjes, de eerste en grootste wijngaard van het dorp.

De wijn gooide hoge ogen bij de jury van de Berliner Wein Trophy, een prestigieus wijnconcours, waaraan duizenden wijnen deelnemen. De juryleden beoordeelden de Groesbeekse wijn aan de hand van de internationaal erkende systematiek van de Organisation Internationale de la Vigne et du Vin (OIV), wat vergelijken tussen internationale wijnproeverijen mogelijk maakt.

De Groesbeekse wijn moet zijn status als eerste Nederlandse goud-winnaar delen met twee andere inzenders. Ook West-Friese wijngaard De Swanenplaats en De Linie uit Made behaalden goud. De Cabernet is wel uniek in het feit dat hij biologisch is geproduceerd.

Het gebeurt niet zo vaak dat Nederlandse wijnmakers hun wijnen over de grens laten keuren, zegt eigenaar Freek Verhoeven van De Colonjes. “Ik had dit drie jaar geleden ook niet gedurfd”, zegt hij. “Nederlandse wijnen zijn gegroeid. Vanaf nu tellen we echt een beetje mee.”

De Cabernet Blanc, een wijn met een ‘mooie stuwende neus’ en een ‘frisse afdronk’ is overigens niet meer te koop. Er zijn maar 750 flessen van gemaakt. Verhoeven: “Een slijter in Nijmegen had nog een paar doosjes in het magazijn staan. Die heb ik voor de inzending moeten terugkopen.”

Verhoeven verwacht de nieuwe Cabernet Blanc (1500 flessen) voor Pasen in de winkels te hebben.

• Ruud Göebel

Hoi Dick, waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben, wat is dat dan die cabernet blanc. Ik ken die druif niet! Bedoelen ze wellicht cabernet sauvignon of -franc als witte druif vergist, dus met onmiddellijke verwijdering van de schillen of is het eigenlijk toch sauvignon blanc? Ik kan er eigenlijk geen hout mee!

Ruud.

• Christian Callec

Geinig, vanmorgen ontvangen…:

Geachte wijnliefhebber,

Wijngaard De Linie heeft met zijn witte wijn 2007 op een internationale

wedstrijd in Berlijn een gouden medaille veroverd.

Eindelijk een mooie waardering voor Nederlandse wijn.

Zie de bijlage

Mvg,

Marius

• Ronald Heijden

Beste Ruud ,

Het is je eerste optie zie hieronder voor een sumiere uitleg

Groeten,

Ronald

Cabernet Blanc

One of the names used for a BLUSH WINE (white wine made from red grapes) produced from CABERNET SAUVIGNON grapes. Such wines are also known as Blanc de Cabernet Sauvignon and Cabernet Blush.

© Copyright Barron's Educational Services, Inc. 1995 based on THE WINE LOVER'S COMPANION, by Ron Herbst and Sharon Tyler Herbst.

• Dick Schinkel

Ruud,

Schijnt toch een druiveras te zijn.

Geplukt van de site van brabantse wijbouwers :

Onderwerp : Druivenrassen:

Cabernet Blanc (VB 91-26-1)

Groei :algemeen Goede resistentie tegen vorst.

afstamming :Cabernet Sauvignon X Resistenzpartnern.

Ontwikkeld door Valentin Blattner, 1991.

uitlopenonbekend.

Groei : Krachtig en rechtopstaand.Rond de trossen bevinden zich minder bladeren, wat resulteert in een goede doorluchting.

Rijping : Begin oktober.De bessen blijven tot aan de rijping donker groen, en verkleuren dan naar geel.

Trossen:De tros bevat zowel druiven van normale grote, als bessen die in de ontwikkeling achterblijven. Dit resulteert in losse trossen.

Resistentie :Goede resistentie tegen Oidium, Peronospora und Botrytis.

Aroma :De geur herinnert aan een Sauvignon blanc.

Smaak :De smaak wordt vergeleken met die van een Riesling of Sauvignon blanc.

We zoeken verder :)

Met smakelijke groet Dick

• Wim dL

afstamming :Cabernet Sauvignon X Resistenzpartnern.

Resistenzpartnern.

Is het heel vreemd, dat ik hier niet opgewonden van raak?

Heb tijdens de Academie voor Gastronomie alle wijnen van dit ‘domaine’ mogen proeven.

Geen behoefte aan DRC-2.

Maar al helemaal niet aan een Groesbeek-1

;-))

• Robèrt Koopman

Wim dL schreef:

>

> afstamming :Cabernet Sauvignon X Resistenzpartnern.

>

> Resistenzpartnern.

>

> Is het heel vreemd, dat ik hier niet opgewonden van raak?

Die gedachte had ik eigenlijk ook, zeg nu zelf dat Resistenpartnern klinkt toch echt niet als iets wat je eens lekker gaat proeven/drinken?

M.v.g,

Robèrt