Donderdag namiddag vlak voor en tegen etenstijd. Vrienden van ons uit Duitsland bellen aan en zijn onderweg naar Engeland. Boot gemist. Zoiets geeft drukte in de keuken. Ik beperk mij tot het toetje. Een bladerdeeg appelgebakje met rozijntjes en druppels honing. In pakweg 20 min klaar waarbij de oven het meeste werk heeft. Ja je moet snel schakelen. Bij dit toetje dacht ik dat onderstaande wijn niet zou misstaan. Vorig jaar op aangeven van Holger op het weingut aangekocht en tot heden was er nog geen goede gelegenheid geweest om de wijn uit te proberen.
Riesling Auslese Zeltinger Deutschherrenberg, Markus Molitor, Mosel 2005 A.P.No. 2 576 609 47 06 met 7,5% Alc. 375 ml.
Kleur is goudgeel met groene flame. In de neus overheerst kruidigheid met wat honing en appel, zeer geconcentreerd fruit. In de mond een fraaie balans tussen zoet en zuur. In de prijslijst van Markus wordt een suikergehalte van 121 gr/l opgevoerd. Opnieuw komt het fruit omhoog. Mooi samenspel tussen appels en honing. Bij het aanwarmen aan de omgeving wordt de wijn in het glas steeds beter. Blijft lang in de mond hangen. Weinig op aan te merken. Ja, een te klein flesje. Bij de aankoop vorig jaar kreeg ik van Holger te horen dat deze wijn zeker 30 jaar kan ouderen. Zover zou ik niet willen gaan maar de helft haalt deze wijn op z'n sloffen. 18,5/20
John