Lounge Tasting (en wat voor één.....)

• GJ

Onder de noemer “Vertikaaltje Soldera Case Basse 1998-1999-2000-2001” met als extraatjes “wijnen waar je blij van wordt” zijn vorige week zondag 1 februari bij ene R. M. te Kuilenburg een aantal wijnen ontkurkt en gedegusteerd die mij – en ik sta daar denk ik niet alleen in – nog lang na zullen blijven. Het was één van die zeldzame “en petit comitées” waar gewoon alles aan klopte: het moment (een agendavrije zondagmiddag), een select gezelschap (toffe gasten verstoken van branie en/of strooplikkerij), de wijnen (zonder reserves allemaal TOP), de begeleidende huisgemaakte tapas/gerechtjes (waar blijven de recepten?) en niet in de laatste plaats ook het relaxte tempo waarin de degustatie plaatsvond. Er was geen trein te behalen.

Met uitzondering van de Soldera’s werden alle wijnen dubbel blind gedegusteerd. Alhoewel, van enkele deelnemers kon je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen uit welk land hun meegebrachte toppertje(s) kwam(en) :D…..

Ons begon om circa 12:00 uur met een glaasje prik: een Ferrari Perlé uit Trento, brut (jaargang ?). Door de spanning van wat komen ging die middag ben ik vergeten een heuse proefnotitie van deze bubbel te maken maar in mijn herinnering was het een fris en smaakvol glas waarin de rijkheid van de rijping op gist subtiel naar voren kwam.

De tafel was gedekt met voor ieder een set Zalto Burgundy glazen (type badkuip maar wat een ondersteuning voor het proefresultaat, Riedel eat your heart out!!!) voor het beste resultaat en fijne charcuterie van Silletti waren uitgelegd op borden.

Op een fragiel glazen plankje stonden 14 wijnen (al dan niet reeds in een karaf) te wachten op hun moment van de waarheid. Ondanks dat voor enkele wijnen het schier onmogelijk was een goede proefnotitie neer te zetten omdat vanwege de enorme complexiteit iedere beschrijving de betreffende wijnen tekort zou doen, heb ik toch in mijn bescheidenheid een poging gedaan. De proefnotities zijn voor de demasqués opgesteld, etiketbeschrijvingen uiteraard erna. De puntenbeoordeling is een halfslachtige poging van mij de wijnen toch in een hokje te duwen.

Barolo 1957 – Marchesi di Barolo – Barolo

Een etiket in een stijl die je tegenwoordig alleen op goedkope literflessen Moezel tegenkomt.

Kleur: mahonie, helder, doorzichtig

Geur: een fijn samenspel van maggi, teer, thee, gerookte ham, gebraden vlees, paddenstoelen, aards, zwarte truffel, zadelleer, een toets van rozenbottel en een hint van fenol, enorm complex.

Smaak: in overeenstemming en in perfecte harmonie met de geur, zeer verfijnd en elegant, zijdezacht, zalvend bijna.

Totaal: heel erg mooi! Op leeftijd geschat ergens uit een topjaar van de jaren ’60 vorige eeuw maar 1957 (nota bene een r.u.k.jaar voor Barolo) was echt een verrassing!

Score: 93/100

Tussendoor een quiche met funghi porcini en truffelolie

Il Poggio Riserva 1971 – Castello di Monsanto – Chianti Classico, Toscane

Kleur: wederom mahonie, helder, doorzichtig

Geur: een complex pallet van Darjeeling thee, rozenbottel, hint van rode kersen, aromatische koolwaterstoffen, fijne Mediterrane kruiden, lavas, pruimen, bosaardbeitjes, vijgencompote, maggi, rozijnen, zwarte truffel, de geur van een rustieke ouderwetse apotheek met een pas geboende planken vloer, snuffelwijn. Adembenemend en nauwelijks te beschrijven. 100 Punten voor de neus.

Smaak: blijft iets achter bij de geur maar desondanks zeer complex, stevige zuren, zeer verfijnd en elegant, zijdezacht. Lengte nog.

Totaal: tjeemig, de tweede wijn en hier wordt ik al vanuit m’n snake skin boots geblazen….. Onbeschrijfelijk. Als wijn geschat op een Nebbiolo (Barolo?) ergens uit de jaren ’70 of ‘80 vorige eeuw. Maar een Sangiovese van bijna 40 jaar oud, dat wist alleen de inbrenger. Dit was de ultieme wraak op een prikkelstelling ooit van mij dat Sangiovese niet echt goed kan ouderen. Respect.

Score: 96/100

Flaccianello della Pieve 1990 – Fontodi Flaccianello – Toscane IGT

Kleur: robijnrood met roodbruin randje

Geur en smaak: vluchtig, rijp zwart bosfruit (bramen, bosbessen), stuivend, rode kersen, amandeltoets, mon-chérie, vurig, vitaal, hint van rode bietjes, tikje citrus. Volledig in balans

Totaal: verleidelijke wijn, indien oud erg mooi geouderd, lastig te deduceren. Op leeftijd geschat eind jaren ’90 vorige eeuw. Holy cow, weer een Sangiovese die erg mooi complex geouderd is….. Lord have mercy with me….. ik heb het niet zo bedoeld dat Sangiovese niet zo goed kan ouderen….

Score: 94/100

Tussendoor een timbaal van zeer fijngesneden biefstuk koud gegaard in citroensap en afgemaakt met Parmigiano Reggiano en fijne olijfolie

Brunello di Montalcino 1997 – Ciacci Piccolomini d’Aragona – Brunello di Montalcino

Kleur: robijnrood met bruin randje

Geur: aardbeien, rood en zwart bosfruit, melkchocolade, romig, licht vanille, toets van rabarber. Zeer Italiaans. Mooie neus!

Smaak: rood fruit, jong en vitaal, lekker sappig, fijne houttoets

Totaal: aangenaam glas, volledig op dronk naar mijn mening, kan wellicht de komende 1-2 jaar nog iets aan complexiteit winnen en heeft voldoende reserves om het daarna nog minimaal 5 jaar in die conditie uit te houden. Minpuntje: komt een tikje vermoeiend over.

Score: 91-92/100

Brunello di Montalcino Riserva 1998 – Gianfranco Soldera “Case Basse” – Brunello di Montalcino

Kleur: rood-roodbruin, helder, doorzichtig

Geur en smaak: bosaardbeitjes, vluchtige aromaten, elegant, zoetig bijna, mon-chérie, granaatappel, balsamico, redelijk geëvolueerd al

Totaal: complex glas maar voor het huis komt ie redelijk op leeftijd over (en volgens mij heeft Gianfranco dat niet zo bedoeld).

Score: 91/100

Tussendoor een groentepaté in een bladerdeegkorst

Brunello di Montalcino Riserva 1999 – Gianfranco Soldera “Case Basse” – Brunello di Montalcino

Kleur: rood-roodbruin, helder, doorzichtig

Geur: enorme bak rood fruit, waanzinnige verleider, zwoel, elegant, kirsch, intens, enorme power maar verweven met ragfijne elementen van verse kruiden, kersen op brandewijn en melkchocolade, complexiteit van de hoogste orde

Smaak: stevige en droge tannines (niet storend), enorme bak rijp kersenfruit, kersen op brandewijn, melkchocolade, verse Mediterrane kruiden (rozemarijn!), kracht en elegantie tegelijk, laurier, enorme lengte.

Totaal: zelfde en herkenbare stijl als de 1998-er maar dan van een geheel andere orde. Deze komt onder de radar binnen. Heel goed te drinken al, wint zeker nog aan complexiteit de komende 3-5 jaar en het zou me niets verbazen als de wijn dat topniveau nog minimaal 10 jaar vast zou houden…. Chapeau!

Score: 96-100/100

Brunello di Montalcino Riserva 2000 – Gianfranco Soldera “Case Basse” – Brunello di Montalcino

Kleur: robijnrood, helder

Geur en smaak: sexy en super verleider, kirsch, mokka, rijp rood kersenfruit, enorme potentie nog, “iron fist in a velvet glove” (citaatje van M. Broadbent), chocolade, een lichte munttoets

Totaal: ondanks de enorme kracht en rijkdom van de wijn en het feit dat ook deze jaargang z’n hoogtepunt nog even uitstelt verwacht ik niet dat hij het niveau en uithoudingsvermogen van de 1999-er heeft. We moeten wel kritisch en onderscheidend blijven.

Score: 95-97/100

Brunello di Montalcino Riserva 2001 – Gianfranco Soldera “Case Basse” – Brunello di Montalcino

Kleur: robijnrood, helder

Geur en smaak: een kruising tussen de enorme complexiteit van de 1999-er en de sexy stijl van de 2000-er. Kirsch, fijne chocolade, elegant, verfijning en gebalde kracht ineen, zoetje, maggi, mokka, rijp rood kersenfruit. “Wie zegt dat dit niet lekker is?”

Totaal: enorme kracht, rijkdom en verleidelijkheid. Strijd om de top met de 1999-er maar legt het met een neuslengte af. Ondanks dat je de wijn op z’n merites moet beoordelen is een vergelijking in de vertikaal Case Basse snel gemaakt en acht ik de 1999-er een nèt iets mooiere toekomst toe.

Score: 96-98/100

Tussendoor een crostini met puree van gebakken kippenlevertjes, uitjes, knoflook

Domaine du Pégäu – Cuvée Reservée 1998 – Chateuneuf du Pape

Kleur: robijnrood, steenrood randje

Geur: rood fruit, kersen, garrigues, jodium, tikje boersig, licht medicinale toets, specerijen (kaneel, nootmuskaat, kruidnagel), minttoets, redelijk complex

Smaak: boersig, klein zoetje in de aanzet, medicinale toets, jodium, fenol, drop, geconcentreerd rood fruit (kersen, rode bessen, granaatappel), Grenache dominantie, complex, laurier, medium body en lange afdronk.

Totaal: heel goed op dronk. Herkenbare en heel mooie stijl. Eén van m’n favoriete Ch9dP

Score: 95/100

Brunello di Montalcino 2004 – Valdicava (vatmonster) – Brunello di Montalcino

Kleur: donkerpaars, zwarte kern

Geur en smaak: zwart fruit, tikje onrijp (paprika)?, teer, enorme gebalde kracht, onbalans maar een enorme wijn in wording

Totaal: veel te jong maar heeft alles in zich om een hele grote wijn te worden. Komt op z’n vroegst pas in september 2009 op de markt

Score: 92-96/100

Celler Sangenís I Vaqué – Clos Monlléo 2000 – Priorat

Kleur: donkerpaars

Geur en smaak: zacht rood fruit, zalvend, romig, krachtig, vanille van het houtgebruik (niet storend), zeer verleidelijk, fijne kruiden, enorme complexiteit in zowel geur als smaak

Totaal: krachtige stijl maar toch geen blockbuster. Top en dit gaat snel deel uitmaken van mijn kelder….

Tussendoor een lasagna Bolognese en daar bij geroosterde aubergines besprenkeld met fijne olijfolie

Domaine La Barroche – Pure 2004 – Chateuneuf du Pape

Kleur: robijnbruin, helder

Geur: rood fruit, malolactisch, gedroogde krenten en rozijnen, geconcentreerd, porttoets, bittere chocolade, enorme kracht

Smaak: porttoets, concentratie en elegantie tegelijk, fruitbom (bramen, kersen, aardbeien), heavy bodied, overextractie

Totaal: heel mooie wijn maar persoonlijk vind ik ‘m ook een tikje vermoeiend. Als ik de wijnmaker niet zou kennen zou je bijna denken dat de wijn glad en commercieel gemaakt is. Zeer a-typisch Ch9dP

Score: 92/100

Bodegas Félix Callejo – Félix Callejo Selección de Viñedos de la Familia 2003 – Ribera del Duero

Kleur: diep donkerpaarsrood, zwarte kern

Geur: dik en geconcentreerd zwart fruit (bramen, bosbessen, vlierbessen), porttoets, krenten, fijne kruidigheid, romig, stevige vanilletoets, ceder, elegant maar ook een enorme kracht verhullend

Smaak: porttoets, concentratie en elegantie tegelijk, bramen, heavy bodied, rijpe tannines, tikje drogend, enorme potentie nog, afdronk is lang en talmend (5 uur in een karaf heeft de wijn goed gedaan)

Totaal: wijn in de knop van z’n ontwikkeling. Dit wordt heel erg mooi.

Score: 96-98/100

Tussendoor diverse Italiaanse kazen van Silletti

Fonseca – Vintage Port 1985 – Douro

Kleur: donkerpaars, nauwelijks oudering

Geur: gedroogde krenten, zwoel, fijne zoetheid (niet mierzoet), viooltjes, zeer aangenaam

Smaak: lichtvoetig, heel mooie fijne zoetheid (niet plakkerig), balans met geur, verfijnd, komt nog zeer jeugdig over, rood fruit, tutti frutti, enorme complexiteit in samenspel met fruit en kruidigheid en de zoetfactor met de zuren. Heel mooi

Totaal: deze port is heel goed uitgerijpt en kan nog zeker ruim een decennium mee. De moeite waard om port voor in je kelder te hebben liggen.

En als afsluiter (helaas waren Paul en Freek al vertrokken):

Le Macchiole – Messorio 2004 – Bolgheri

Kleur: donkerpaarsrood

Geur en smaak: zeer gesloten nog, koffie, opeengepakt fruit, zeer krachtige stijl, zwarte pruimen

Totaal: klassieke kindermoord. De wijn verraadt z’n grote toekomst die hij tegemoet kan zien, enorme potentie.

Score: 94-98/100

Ik had me geen betere bestemming voor een zondagmiddag kunnen voorstellen. Dank voor de deelname en het aangename verpozen!!!

Eén klein minpuntje: de vrouw des huizes was niet aanwezig dus daar heb ik helaas geen kennis mee kunnen maken. Wellicht tot opluchting van de gastheer….:D:D:D

Vineuze groet,

GJ

• ChrisW

GJ,

Zeer mooie proefnotities van een hele mooie set wijnen. Wat een contrast met de beschrijving van de DRC proeverij!

Ik heb de pegau 98 één dag voor jullie proeverij gedronken en kan me helemaal vinden in jouw proefnotitie. Pegau is voor mij een vaste waarde en de 98 is nu perfect te drinken. Interessante opmerkingen over de La Barroche Pure. Dit is geen wijn voor iedereen en ik ben ook heel benieuwd hoe zowel de Pure als Fiancee over een paar jaar uit de fles komen. De wijnen zijn wel héél erg rijp, zoet en in een moderne stijl gemaakt.

Gegroet,

Chris

• Ruud Göebel

Beste Chris, je schrijft: “Wat een contrast met de beschrijving van de DRC proeverij!” Met die beschrijving was in mijn optiek helemaal niets mis, eigenlijk volkomen helder en gemeend. De beschrijvingen waren zelfs méér dan goed en de kwaliteit kennende van de proevers van die avond, waren het toch gewoon de wijnen die zwaar tegenvielen!.

@ GJ Prachtig verslag van een meer dan schitterende proeverij! Hulde.

Alléén jammer van die volstrekt niet ter zake doende bijzinnen in het begin:

(een agendavrije zondagmiddag),

(toffe gasten verstoken van branie en/of strooplikkerij)

(zonder reserves allemaal TOP), of wilde je met deze zinnen eigenlijk toch iets duidelijk maken?

Ruud.

• ChrisW

Beste Ruud,

Je hebt gelijk dat mijn tekst taalkundig niet perfect in elkaar zat en voor meerdere uitleg vatbaar was. Ik bedoelde natuurlijk niet dat de beschrijving van de DRC proeverij minder was of dat het oordeel dat in die beschrijving gegeven was niet correct zou zijn. Met het verschil doelde ik gewoon op het klaarblijkelijke hogere genot dat de wijnen op de proeverij van GJ gaven t.o.v. de wijnen op de DRC-proeverij.

Gegroet,

Chris

• Ruud Göebel

Chris, geheel duidelijk! Dank voor je adequate reactie. Ik wist eigenlijk wel dat het zo zou uitpakken.:)

Ruud.

• GJ

Hé die Ruud,

Het verhaal is een beschouwing achteraf. Die bijzinnen bedoelen dat er van alle aspecten van de proeverij (aanwezige personen, geproefde wijnen, de voor de proeverij gereserveerde tijd) geen enkele dissonant of storende factor tussen zat. En dat was buitengewoon prettig.

Als je de bijzin “toffe gasten verstoken van branie en/of strooplikkerij” bedoelt: weten wie je aan de proeftafel krijgt (en wie niet) kan soms heel prettig zijn. En een goede lezer/verstaander die dit prikbord vaker bezoekt heeft maar een half woord nodig…. ;-)

Vineuze groet,

GJ

PS: gefeliciteerd nog met de Perswijn-prijsvraag!

• Ruud Göebel

Beste GJ, helemaal duidelijk hoor, dank voor je toelichting, ik had aan een half woord dus te weinig:+ Dat kwam echter doordat de dag nogal “wijnig” verliep.;)

Ruud.

• stefvdv

GJ,

Geweldig verslag van een overweldigende middag.

Groet

Stefvdv

• Theo

En dat moest ik als rasechte Kuilenburger allemaal missen :-(

TG

• Tom

buikpijn dat ik heb moeten passen, net zoals voor het mogador allegaartje een dag eerder en de duitse zooi een dag later.

dank voor het prachtig verslag, net zoals het draadje van Ralph trouwens op het wijnforum : http://www.wijnforum.com/viewtopic.php?t=2566 . ik krijg het water in de mond en snak naar wat italiaanse sangiovese …

pure 2004 heeft inderdaad de elegantie en verfijning niet van de jaargangen 2005 en 2006. de 2007 wordt hors catégorie vermoed ik.