Kleindochter komt logeren en dan maakt opi wat lekkers. Bloemkoolbrei met parmaham. Daar zal ik u verder niet mee vermoeien.
Het navolgende is echter voor opi en omi. Voor komende zondagmiddag wordt het volgende gebruikt.
Zeer grote bloemkool, anderhalve liter gevogelte fond, houtgelagerde chardonnay, Parmaham, olie, 2 uien, peper zout en peterselie en… een halve liter room. Dat laatste kennen jullie van mij. Zonder room is de soep gewoon niet romig. Dus… room.
In de oven op 100 graden, per persoon 2 plakjes parmaham. Zet de plakjes klem onder de bodem van een braadslee. Droogt uit en je hebt krokante ham. Zet de klok van de oven op een uur en kijk. Niet hard dan nog een kwartiertje.
In de soeppan 2 gefruite uien glazig laten worden in wat olie. Zet in een andere pan vast de gevogeltefond op en verwarm tot het kookt. In de pan met de uitjes gaat de bloemkool in roosjes. In stukken mag ook. Heel laten ook. Wel het blad weghalen en de harde kern. Giet de kokende fond er op en kieper de kleingemaakte parmaham (1 ons pp) bij de soep. Vuur laag en pruttel pruttel. Na een half uur de room erbij en pruttel opnieuw. Kook tot 2/3 over is. Blender alles of zet de staafmixer er op tot alles glad is. Waarschijnlijk is het nu niveau pap. Zoniet dan nog even verder laten borrelen. Nu naar soep niveau brengen met de houtgelagerde chardonnay. Proef en breng met peper en zout op smaak. Even roeren klaar. Ondertussen hebben we de peterselie heel klein gemaakt. Niveau vochtige gruis. Zet op tafel stokbrood, de peterselie en de gedroogde parmaham en vergeet niet de rest van de houtgelagerde chardonnay. Een reserve fles is wenselijk. Ons gebruikt daarvoor een L&R Chardonnay 2005 van Domaine de Mont D'Hortes. Vorig jaar bij Auchan gekocht. Weggeefwijn voor een weggeefprijs 6 kopen en 4 betalen. Wat een plezier heeft deze wijn al opgeleverd. Helaas de laatste. Ieder jaar neem ik mij voor wat meer in te slaan. Het blijkt achteraf altijd te weinig te zijn.
Vul de kommen en de glazen. In de kommen, borden mag ook, een soeplepel “Houtgelagerdeparmahambloemkoolsoep”, leg de gedroogde parmahamversierselen kruislings op de soep en strooi wat peterselie rond de ham. Beetje lepelen en wat dopen met het stokbrood. Zo komen we de zondag en de recessie wel door.
Eet smakelijk dan doe ik dat ook.
John