Naoussa 2006

• Hendrik

Griekse week bij de Lidll :+

Nu in het glas de Naoussa gemaakt van de Xinomavro druif.

Zou mij niets verwonderen als dat familie is van de Pinot noir.

Keurige 12 % alcohol, beetje muf, dun en zuur, maar binnen te houden.

Zou zich (mits blind) tijdens een DRC proeverij moeiteloos in de top kunnen handhaven :) :+ :)

Ga em vanavond nog eens proeven tijdens de maaltijd

uw Hendrik

p.s. plm 5 euro

• Ronald Heijden

Beste Hendrik ,

Naoussa = het gebied waar de wijn vandaan komt (een van de beste gebieden van Griekenland) en dus niet de merknaam van de wijn. Het gebied is gelegen op de zuidhellingen van de berg Velia.

Xynomavro = Griekenlands meest gerespecteerde inheemse wijnstokvariëteit

Xyno = Zuur

Mavro = Zwart

De Xynomavro geeft inderdaad wijnen die in hun jeugd zo zwart zijn als pek en die , gezien hun geografische breedte waarop ze worden verbouwd , een opmerkelijk fors gehalte zuren bevatten.

De Xynomavro onderscheidt zich van de vele andere blauwe Griekse variëteiten door de diepe en stabiele pigmentatie en doordat de ervan vervaardigde wijnen het vermogen bezitten naarmate ze ouder worden een vrij complexe structuur te ontwikkelen.

Bron : Jancis Robinson > Wijnen , Druiven en Wijngaarden

Groeten,

Ronald

• Ruud Göebel

Beste Ronald, nog niet zo lang geleden heb je hier aangegeven dat je graag op het prikbord las om er vervolgens ook voorzichtig op te posten om iets te leren. De situatie is nu zo dat velen nog iets van jouw postings kunnen leren! Als xynomavro zo zwart is als pek kan dat nooit lijken op een pinot noir! :) Dan lijkt mij de conclusie van de door jou aangehaalde JR meer voor de hand liggen, dat de wijn haar meer deed denken aan een gerijpte Grange van Penfolds! :+

Ruud.

• Hendrik

Beste Ronald,

Naoussa staat groot gedrukt en prominent op het etiket. Dus gemakshalve ging ik er maar van uit…

Zo zwart als pek? dacht het niet hoor. Doorzichtig kersenrood klopt beter.

Hup, uit die studieboeken en naar de Lidl :+

Hendrik

• Ruud Göebel

Beste Hendrik, wellicht is de Naoussa van de Lidll a typisch, zou mij ook niet verwonderen met zo'n prijs. Een echte Naoussa voldoet aan de volgende beschrijving: “The typical Xynomavro wines of Naoussa are full-bodied, noted for their savoury character (spices, ripe tomatoes, black olives, violets, wild strawberries, overlaid by notes of dark chocolate and leather) as well as the high acidity and tannic structure that allows them to age gracefully. These wines are not for the faint-hearted and won’t be a first choice for those graduating from fruity, easy-drinking New World reds. Yet, they are immensely rewarding with their complexity, individuality and age development, for which they bear many similarities with the great Nebbiolos of Piedmont”

Ruud.

• romke van dijk

Welke bron Ruud?

Groet,

romke

• Ruud Göebel

Dag Romke, dit is inderdaad een zware omisssie van mijn kant, excuses daarvoor, ik was vrijwel tegelijkertijd bezig met de bijlage van Decanter: Greece 2004 en een bericht van: www.bbr.com/region-2213-naousa. Mijn excuses voor het weglaten van de bron.:o

Ruud.

• Martin

Naoussa is de streek in Noordwest Griekenland. De wijn wordt idd van de Xynomavro-druif gemaakt, wat letterlijk vertaald betekent zuur (xyno) en zwart (mavro).

De Liddl-wijn is een samenraapsel van wat lokale wijnboeren die met wat restanten zaten………

Goede Xynomavro's kunnen heel goed ouderen! Ik heb nog nog enkele flessen liggen van Stelios Boutari uit 1995, 1996 en 1997, en die zijn nog heel mooi. De harde tannines in het begin zijn weg en het jammige van een rijpe Nebbiolo dient zich aan.

Mvg

Martin