Poll: Goedkoper drinken?

• André

We houden natuurlijk vooral Bordeaux in de gaten.

Heeft iemand inzicht in wat er met Bourgogne, Italië, Spanje, Duitsland en Nieuwe Wereld gebeurt op hoog niveau? Zoals John zegt geld daar natuurlijk meer de schaarste.

Zelf ga ik weer een kijken naar Montrose, Talbot, Leovilles en andere Bordeaux.

Premier Cru's blijft vooralsnog boven mijn budget.

Maar ik zou het ook goed vinden weer eens wat Vega Sicilia, Sassiscaia, Grange enz. te kopen. Vooral als ze al (bijna) op dronk zijn.

Ben benieuwd welke wijnen nu eindelijk weer in beeld komen………..

Hoewel “grenzen” voor iedereen natuurlijk anders zijn.

Zeker op dit PB……….

André

• John Copier

Over schaarste gesproken. Dit bericht is van afgelopen vrijdag.

http://www.bienpublic.com/actu/region/20090214.BPA0995.html

Zo te lezen hebben ze toch nog wel een aardig voorraadje en de prijzen zullen wel omhoog gaan want er is natuurlijk een gouden regel, schaarste… of zijn er andere wetten in de maak.

John

• sjaak Kaptein

Wat minder opbrengst hoor je overal in Frankrijk.

Maar het allerergste is dit jaar de Muscadet getroffen.

Door voorjaarsvorst is twee/derde van de oogst verloren gegaan.

Nog meer dan in 1991

Toen ik aan mijn jonge leverancier vroeg of hij toch gewoon verder gaat met leven zei hij: We proberen het.

Er kan in zo'n geval geen dramatische prijsverhoging plaatsvinden.

Ondanks de originaliteit van Muscadet zijn er zeeën met alternatieven voor droge witte wijnen

Hij verhoogt zijn prijzen voor trouwe relaties met slechts 5%.

Heb altijd de grootst mogelijke bewondering gehad hoe wijnboeren met natuurrampen om gaan.

2008 wordt trouwens een mooi overtuigend jaar in de Loire.

Sjaak Kaptein

• Harry Karis

Ik denk dat je een heel belangrijke groep buitensluit Andre…Rhone….2007 in de zuidelijke Rhone regio is zonder twijfel het hoogst kwalitatieve jaar ooit…

• André

Hallo Harry,

Zoals je weet ben ik een grote Rhone fan. Eigenlijk een wereldwijde GSM-fan

Zat te denken aan C9dP en CRotie. Maar denk dat deze prijzen niet (veel) zullen dalen. Daar ging het nu even om. Of heb jij een andere indruk?

CoteRotie is zeer kleinschaling (200-300ha.totaal) ook Hermitage en andere kwaliteits Noord Rhone.

Zuid Rhone ligt iets anders. Gg'as (altijd volgen!) en C9dP (stevig in prijs gestegen, maar nog goedkoop ten opzichte van wereldwijnen). Volgens mij flink afhankelijk van export naar VS. Dus ook daar prijsdalingen?

Verschillen in jaargangen maken het natuurlijk moeilijk prijzen te vergelijken.

2007 Zuid Rhone is inderdaad top……..

2008 ???

Ben benieuwd naar je mening Harry, en raad iedereen (profs) de Découverte aan (proeverij van en week langs 21 appelations).

André

Harry Karis schreef:

>

> Ik denk dat je een heel belangrijke groep buitensluit

> Andre…Rhone….2007 in de zuidelijke Rhone regio is zonder

> twijfel het hoogst kwalitatieve jaar ooit…

• André

Het is duidelijk dat wij prikkers nog niet warm worden van prijsdalingen van de grote wijnen met soms wel 50%. Toch denk ik dat we er niet rouwig om zijn dat sommige hogere wijnen weer financieel bereikbaar zijn ……..

Als mondiale GSM liefhebber blijf ik ook deze markt volgen.

Maar het is vooral de Bordeauxmarkt waar de klappen lijken te vallen.

André