PN: 2001 Givry 1er Cru Clos de Choue

• Peter vdB

GIVRY 1er Cru 2001 Clos de Choue

Domaine Chofflet-Valdenaire, viticulteur a Russilly

Het plan om een Burgermans Bourgogne uit mijn liefhebberskeldertje te halen voor de zondag ontstond na het lezen van alle proefnotitie en kritiek op die Super Hoge Grand Seigneur. Half elf is een mooie tijd om vóór te proeven. De wijn vergezelt straks een varkenshaas met oesterzwammen, gebakken aardappels en spruitjes.

Oef, wat een lichte kleur. En dat prachtige Toscaans aandoende dakpannenbruin. Zéér duidelijk tuilé, een geevolueerde kleur. De neus is heel prettig: rood zomerfruit, ik ruik aardbei en framboos. Maar die fruitneus is erg verweven met mineralen, aangename gronderigheid in de neus. Vage impressie ook van cederhout. Sappige en verleidelijke smaak met lekkere zuren. Mooi nahangend. Dit is een elegante eetwijn, die zich prettig heeft ontwikkeld met die jaren flesrust en het nu verdient met aandacht te worden gedronken. Fijne zondag!

• John

Gisteren een mooie Portugal proeverij bijgewoond met een aantal prikkers. In wit (verrassend) goed met GURU als absolute persoonlijke topper. Rood overtuigde mij persoonlijk een stuk minder. En dan heb ik het vooral over mijn eigen smaakvoorkeur. Eigenlijk maar 1 domein die mij echt gelukkig maakte: Quinta do Crasto. Alle wijnen van dit domein (3) kregen ruim 90 punten….maar ik gaf wel een aantal keren 95-97 punten……aan de Spaanse piraten……(alles was blind, dus geen idee wat er in het glas zat)…Alion 2001, Felix Callejo 2003, Habla No.1, Ferratus 2003. Om die reden zojuist 2 Spaanse wijnen klaargezet voor vanmiddag: Remirez de Ganuza Reserva 2001 en Pagos Viejas Artadi 2004.

Overigens gisteren het officiële gedeelte afgesloten met een port uit 1945 van Constantino…..woooooooow! Ook de vintage Niepoort 1970 was mooi.

Hasta Luego

John