Wijnproef avond met de wijnclub.
Hier mijn bevindingen van de wijnen.
Zoals altijd weer een levendige discussie over de wijnen uit Italië
1. Epesses 2006 Cave Belmur
Niet mijn wijn veel te dun en behoorlijk storende zuren , kan me voorstellen dat op een terras in de zon dit nog wel binnen te houden is. 12/20
2. Cinque-Terre Monterosso 2007
Veel peer in de geur flinke zuren maar genoeg fruit om het geheel een frisse smaak te geven dit is zeker een zomerse terras wijn! 14/20
3. Rias-Baixas 2007 Fulget, Vilagarcia de Arousa.
Licht geel van kleur zuivere witte bloemetjes in de geur heel verfrissend
Droog met veel sap en ook weer wat peer balans en erg zuiver. 15/20
4. Moesel Erdener Treppchen spätlese trocken 2003 Markus Molitor
Licht geel van kleur zeer zuivere rieslinggeur met duidelijk meloen wat ook weer terug komt in de smaak erg apart iets gebrek aan zuren maar dat zal met het jaar temaken hebben , rond en sappig maar toch duidelijk trocken. 17/20
5. Nahe Niederhaüser hermanshole spätlese trocken 2001 Dönnhoff.
Bleek geel van kleur. Wow wat een overweldige geur zeer zuiver met wat petrol toch wel een behoorlijk stap omhoog vergeleken MM hier kan je aan blijven ruiken met de smaak is ook niks mis droog met een ondertoon van zoet prachtige zuren en een enorme lengte in de smaak top glas 18/20
6. Elzas scholssberg GC 1990 Dom. Weinbach.
In de geur gedroogd fruit behoorlijk complex met een zoete toets er door heen en petrol, komt in de smaak terug, je zou deze wijn geen 19 jaar geven zo vitaal en levendig 17/20
7. Salgech ,Zwitserland pinot-noir dit is echt niks zeer dun en vervelende zuren 10/20
8. Baden, Laufer gut Alsenhof 2005 pinot-noir Duijn.
Helder rood in de geur veel aardbei en framboos, stal ,met behoorlijk veel hout gebruik.
Stevige aanzet , flinke zuren veel rood fruit maar nog niet op dronk vlgs de meeste een wijn uit de Bourgogne modern gemaakt. 16.5/20
9. Santenay 1ercru clos tavannes 2001 La Pousse dÓr Bourgogne.
Troebele kleur. Stal, rood fruit en aardbei verpakt in luxe hout komt erg modern over , volle rijke smaak krachtig en toch rond mooie wijn 17/20
10. Australië Cabernet- Sauvignon 1993 Saltram barrel select.
Zeer donker en met veel depot inde geur inkt ,mest zeer apart in de smaak room en zoethout komt oud over denk dat de wijn iets over de top heen is maar een leuke ervaring 15/20
11. Chat. Poujeaux, Moulis 1989
Oud bruin ,dakpan rood.
Mooie geur duidelijk cabernet hout en cassis. smaak: zeer rijpe tannines afgebouwde zuren en nu heerlijk op z’n top, zit geen harde kantjes meer aan. stal,tabak en mokka altijd een van mijn favorieten 16.5/20.
12. Kýe, Langhe Piëmonte Freisa 2004 G.D. Vajra.
Donker rood . van de druif freisa rijp fruit en hout voeren de boven toon in de geur gevolgd door mooie zuren en erg rijpe tannines in de smaak lijkt wat op een kleine Barolo maar met een eigen structuur en frisse smaak hou hier wel van de rest v.d. proevers kan dit niet zo waarderen. Voor mij. 17/20.
13. Barbaresco Rio Sordo 2001 Pruduttori del barbaresco .
Middle rood en helder van kleur. Braam en ander donker fruit, hout maar ook verleidelijk duidelijk Barbaresco heel herkenbaar . krachtige smaak stevige tannines maar van het goede soort, bittertje en gelaagd, traditioneel gemaakt komt langzaam los in het glas heeft nog een mooie toekomst voor zich 18/20
14. Priorat 2000, Coranya, Sangenis i Vaque.
Donker rood, zonder verkleuring . krachtige geur , duidelijk hout en zwoel .
Stevige aanzet in de mond ook nu weer krachtig en tannines die nog niet helemaal rond zijn dit is een serieuze wijn, geconcentreerd en met meerdere laagjes. 17/20
15. Rioja, Vinas de Gaín 2005 , Artadi.
Nog paars in de kleur. Veel zwoel fruit, matig hout gebruik, soepele smaak maar de klasse straalt er van af modren gemaak maar een prachtige balans tussen het fruit en de rijpe tannines, nu al genietbaar maar kan zeker ouderen! 18/20
16. Vouvray, Le Mont 1985 , moelleux , Huët.
In de kleur nog levendig zou dit geen 24 jaar geven.
Geur: rozijnen en ander gedroogd fruit , krachtig. In de smaak heel apart, zeer typisch Chenin Blanc komt nog vitaal over , ook weer een gelaagde wijn ontdekt steeds wat nieuws in het glas.
Was weer een mooie avond, heel divers wat betreft de wijnen echt van alles wat wils maar de toppers van de avond was voor mij de dönnhoff spatlese.
Gr. Chris,