Grands Esclans

• Ronald Heijden

Beste Prikkers ,

Heden avond in het glas een Domaine des Grands Esclans , Cuvée Castrum , AC Cotes de Provence , 2003 , 13,7 % , 75 cl. Gekocht in de zomer van 2007 op aanraden van de symphatieke Nederlandse medewerkster van het Maison des Vins Cotes de Provence. De fles is behangen met maar liefst 4 (!) opvallende wijnconcoursstickers. Meestal oppassen met zoveel stickers heeft mijn wijndocent wel eens verteld want dat is meestal een bekende truc om slechte wijnen alsnog te kunnen verkopen. Nu moet ik echter zeggen dat de stickers niets te veel vertellen. Oog : zeer donker gelijk aan zwarte bessensap met een klein dun paars randje

Neus : stevig in de alcohol , zwart fruit , snufje vanille

Mond : de smaak is het mooiste aan deze wijn echt een volle bek met wijn die binnen komt denderen maar zeker niet te heftig , tannines zijn mooie opgegaan in de wijn , zwart fruit overheersd alles

Afdronk : drop , laurier , mokka , drogende tannines , pittige/peperige zuren volop aanwezig, zeer langdurige afdronk !

Algeheel: : mooie wijn voor wie het stevigere werk kan waarderen , staat nog als een huis , op de website stond 5-10 jaar als bewaardadvies ben echter nogal ongeduldig en heb de wijn dus niet 2013 laten halen had wel makkelijk gekund. Cijfer > 8,75/10

Groeten,

Ronald Heijden

• David

Dank voor deze notitie Ronald! Erg fijn om te lezen.

Jouw notitie doet me denken aan een andere Cotes de Provence die ik recent dronk: Domaine de la Sauveuse 2006, Cuvee Philippine. Dat was ook echt een volle bek met wijn, maar nergens te heftig of tannineus, goede concentratie met heel veel rijp zwart fruit. Ik lees veel overeenkomsten. Interessant gebied!

Groet,

David.