Deidesheimer Kalkofen 1999 Riesling Auslese
Weingut Siben Erben VDP - Deidesheim Pfalz
Morgen eten we een Achterham in bladerdeeg uit de oven met Franse zuurkool.
Lekker bij een mooie Pinot Gris. Schoonmama vandaag uitgenodigd, want we hebben iets te veel :-) Dus vandaag even voorproeven wat we morgen met een pate foie gras op een toastje als aperitief vooraf gaan drinken.
Enige tijd geleden dronk ik deze wijn in een proeverij naast andere zoeterikken, en toen dacht ik dat de wijn warempel wat vlakjes was… maar dat interpreteer ik nú als perfect elegant en in schitterende balans. Het is ook wat: al die mooie flessen in proeverijen naast elkaar, een wijn die op zichzelf geschonken zou schitteren…kan in een proeverij fiks tegenvallen. Dat vind ik toch zonde, daarom vind ik series van twee wijnen ook leuker dan series van drie. Maar goed: de wijn?
Nog vrij levendige kleur, al wel duidelijk met sferen van oud goud. Neus met roomboter, meloen, boenwas en hooi-impressie naast honing. Vettige viscositeit. De aandronk is ook weer dat romige, boterige. Enn dan een volstrekt harmonieuze smaak, lekker gerijpt, heel elegant ook. Niet dat nectar-achtige, maar een heel viefe wijn met mooie zoet-zuurbalans.