De wijnen van Ansgar ClÜsserath

• thijs

Onlangs proefde ik met wat prikkers de wijnen van Ansgar Clusserath uit Trittenheim. Zowel op het domein zelf, als later in Nederland. De ontvangst was er zeer hartelijk. En hoewel dochter Eva met name verantwoordelijk is voor de wijn,werkt de hele familie mee. Een domein om in de gaten te houden. En wie fraai droge riesling wijnen zoekt, zou de Steinreich zeker eens moeten proberen!

Steinreich riesling spätlese 2007

Rijp, vuursteen, mineraliteit die je al nasaal gewaar wordt. Een gebalanceerde riesling met vulling in een strak corset. Geen bittere kantjes. Een droge riesling waarvan ik zonder moeite nog een glas neem. Als ik de GG wijnen even buiten beschouwing laat is deze wijn kandidaat voor een van de beste droge rieslings uit 2007 en helemaal wat zijn prijs betreft. 15.5+/20

Trittenheimer Apotheke riesling kabinett 2007

Bleek van kleur. Gepoederde frambozenzuurtjes, grapefruit, prikkelende tonen van Spontanvergärung, stalige mineraliteit. Elegante, zuivere wijn met indrukken van marsepein en banaan. 15.5/20

Goldtröpchen spätlese 2006

Rijpe neus met Edelfirne. Frisse appel, heel “zart”, mooie vulling met een hint van witte cholade. Alleen de afdronk is iets kort. 16/20

Goldtröpchen spätlese 2007

Zuivere wijn die geurt naar een zomerse vruchten bowl. Diepe zuren, marsepein in de afdronk. Opvallende lengte. 15.5+/20

Trittenheimer Apotheke spätlese 2007

Duidelijk meer mineraalindrukken dan de voorgaande wijn. Dit is gericht op elegantie en zuiverheid. Fraaie zeste, rozijnen en speelse zuren. 16/20

Drohn Hofberg auslese 2006

Rijpe, intensieve neus met honing en Edelfirne. Vuursteen. Bijna mollige structuur, het fruit (appels, citrus, ananas en abikozen) in evenwicht met de zuren. Rijk aan Botrytis, fraaie bitters. Alles zit nog wat verstopt en de wijn zoekt nog haar balans. Heeft tijd nodig. 200 liter van geproduceerd. 17/20 (na langdurig beluchten)

Trittenheimer Apotheke auslese 2005

Bleekgeel. Honing, bijenwas, bloesem en witte chocolade in de neus. Associaties met de geur van een in bloei staande alpenweide. Geconcentreerdm geconfijte citrus, kruidig, heel gelaagde wijn met veel potentie.17.5/20

Trittenheimer Apotheke beerenauslese 2005

Intensief, dikke tranen langs het glas. Honing, bermkruid en dennenhars. Tutti-frutti aroma’s, geconfijte citrus en sinaasappel zeste. Zeer drinkbaar ondanks de machtige concentratie met in de afdronk tonen van appelstroop gevolgd door beklijvende zuren en mineraliteit. Deze BA lijkt kwa stijl op de wijnen van AJ Adam. 18+/20

• Klaas Vaak

Mooi verslag, Thijs, dank je. Herkenbaar ook. Brings back memories.

Alhoewel, die BA kan ik me niet herinneren. Heeft die ouwe Clusserath ons dat ook ingeschonken?

Klaas :z