Lagrange 2000

• John

Nu in het riedel bordoo glas: Lagrange 2000 (St.-Julien)

Wat is dit toch een geweldige wijn van in mijn ogen misschien wel 1 van de “beste” huizen van Bordeaux…….namelijk: jaar in jaar uit goed tot uitstekend, bezit jaarlijks alle kenmerken van een mooie bordooo EN blijft zijn prijs “beschaafd” houden……ook de 2e wijn Les Fiefs maakt mij regelmatig blij.

Deze 2000 is trouwens het beste wat ik ooit van Lagrange gedronken heb….hierbij mijn persoonlijke lijst van uitstekend naar goed (van de jaren die ik heb gedronken)

2000

1989

1996

2003

1990

1986

1982

1995

1999

1998

2001

1991

2002

2005 is geweldig en kan wel eens de 2000 van de troon stoten…..future will tell….

Hasta Luego

John

• ChrisW

John,

Lagrange is ook één van mijn favourite wijnen uit Bordeaux, vanwege dezelfde redenen als jij noemt: goede typische Bprdeaux, de goede prijs-kwaliteitsverhouding (in het verleden) en de constante kwaliteit.

Ik kan me goed vinden in de volgorde die jij hebt opgegeven. Ik zou wel de 2003 wat treden lager plaatsen en de 2002 op het niveau van de 1998/99 plaatsen. De 2000 en 1996 zijn voor mij de beste jaren; voor mij zelfs nog een trapje hoger dan 1990 die toch ook heel goed is.

Eén minpunt: de prijzen zijn eerst in 2003 en daarna in 2005 naar een veel te hoog niveau gestegen. Ook 2006/2007 waren m.i. nog veel te duur. Ik hoop dat de prijzen nu weer terugkeren naar het niveau van voor 2003.

ChrisW

• Robèrt Koopman

Het is echt een van jouw favorieten John.

Elke keer als je deze wijn proeft/drinkt ben je zeer tevreden.

Ik heb maar één fles van deze wijn en begin toch wel bijzonder nieuwsgierig te worden…. :-)

M.v.g,

Robèrt

• Harry Karis

2003 Lagrange heb ik nooit kunnen waarderen. Moeilijk jaar met die hitte and mijns inziens verre van in balans. Lijkt erg veel op California Cab style - dominant eiken en iets gekookt fruit, droge finish en volgens mij zeker ‘bijgezuurd’ en niet goed geintegreerd….

Overigens heb ik de 2002 heel wat hoger in mijn rijtje staan - klassieke wijn, perfect te matchen met eten en goed in balans.

• Willem G

Lagrange is een heerlijke wijn. Zeker omdat de wijn ook een geweldige prijs/kwaliteitsbeleving geeft.

Ken de wijn al vanaf de 60-er en 70-er jaren. Was, als ik me niet vergis, ook een tijdje bij de HEMA te koop. Uit die vroege jaren heb ik echter uitsluitend teleurstellende ervaringen.

T/m 1981 viel de wijn bitter tegen. 1982 was natuurlijk een mooi jaar. 1983 was ook mooi. In 1983 of 1984 is het chateau in Japanse handen gekomen en is er flink geïnvesteerd. Is volgens mij nu weer in Franse handen. (Maar de details laat ik graag aan de Heren met Veel Tijd en Boeken over.)

Met de eerste 3 van John ben ik het overigens volledig eens. Dat vind ik ook de beste jaren. Daaronder weet ik het niet zo precies uit mijn hoofd.

• Olaf

Gelukkig, ik heb nog en kist 2002 staan en zag hem zo laag in het lijstje van John staan, ai….. maar je stelt me gerust Harry of eigenlijk moet er binnenkort maar eens een fles open van die kist dan kan ik het ook zelf proeven.

• John

ben benieuwd naar jouw oordeel Olaf. Heb de 2002 nu 4 keer gedronken en vond hem 4 keer teleurstellend “dun”. Juist een eigenschap die ik niet gewend ben van Lagrange. zelfs niet in “slechte” jaren.

Hasta Luego

John