zwarte proefglazen : help !!!!

• Tom

gisteren op een klein proeverij'tje te G met wat spanse meuk kwam het thema proeven in zwarte proefglazen ter sprake.

proeven onze ogen mee of niet, of maw als er letterlijk blind geproefd zou een een oude rioja kunnen doorgaan voor een sauternes, een pingus voor een witte hermitage, van chave, … ?

Ik zou graag eens de proef op de som nemen en een dergelijke proeverijtje organiseren. maarrrrrr …………… waar kan ik dergelijke glazen vinden … Kan iemand mij verder helpen ?

Mijn voorkeur gaat uit naar het black tasting glas van Riedel maar gezien dit per glas zo'n 30 à 50 EUR kost zou ik ze liever huren (tegen betaling of wijn).

dank alvast,

Tom

• John Copier

Tom

Ik heb ooit een proeverij met zwarte glazen mee mogen maken. Witte wijn is niet van rode en omgekeerd te onderscheiden. Wanneer je het over reputaties hebt dan zullen die sneuvelen en niet op het veld van eer. Geen idee waar je die glazen kan huren. Advies, kleintje maar, schenk de glazen buiten beeld van de proevers in. Ik wil graag meedoen met deze proeverij.

John

• Ed Starren

Tom,

o.a. Riedel maakt ze.

Sommeliers

Black Stemless Tasting Glass

mouth blown, hand made, lead crystal

Height: 108 mm

Capacity: 375 ccm

€ 23,–

en

Sommeliers

Black Stemless Tasting Glass

mouth blown, hand made, lead crystal

Height: 121 mm

Capacity: 600 ccm

€ 33,00

Ed

weblog: www.wijnerij.web-log.nl

• Wim dL

Riedel heeft inderdaad bloedmooie exemplaren.

Enne… Een Rioja zal je niet gaan verwarren met een Sauternes. Maar, ZEKER als je de temperatuur aanpast, dan is het effect echt scary.

Dus:

- wit en rood op dezelfde temperatuur serveren;

- witte wijn warmer serveren naast een rode;

- rode wijn koeler serveren naast een witte;

• Eelco van Wieringen

Ik heb hier 6 maal de Schott Zwiesel staan, je mag ze zo gebruiken. Ze leveren er eventueel ook een rouwende karaf bij:

Salut,

Eelco

• Wim dL

Zeau, die is NOG mooier ;-)

• Christian Callec

Tig keren zelfs gebruikt bij horecadagen van een bekende cash & carry bedrijf… met op dezelfde temperatuur (12°C) geschonken witte en ruby port van een prima commercieel merk… Resultaat: meer dan 90% wist het verschil niet te maken tussen wit en rood… ja ja, allemaal HORECA mensen.

Zelf ook in Angers ooit de test gedaan, 5 wijnen, op dezelfde temperatuur (12°C)… Ik hoefde alleen te zeggen of het om een witte, rode of rosé wijn ging… 3 van de 5 had ik goed… Helemaal mis ging het met twee uiterst elegante, zeer minerale rode wijnen zonder houtopvoeding… Ik had ze voor witte wijn aangezien. Prachtige les in bescheidenheid. ;-)

Mijn glazen heb ik overigens op een beurs bij het Franse ‘L’Esprit du Vin' gekocht. Helaas slechts 6 stuks…

M.vr.gr.

Christian

• Blezer

Als je iets minder wilt uitgeven, het zelf wilt aanschaffen en iets anders dan Riedel ook goed is, de Authentis serie van Spiegelau heeft een zwart proefglas, kost online rond de 11 euro bij onze buren… In NL geen idee waar het te krijgen is.

• Hendrik

Lijkt mij een prachtige proeverij Tom,

doe graag mee en heb ook nog wel een paar zwarte flessen !

je Hendrik

• Olaf

Ik doe ook mee!

Ben in December nog de mist in gegaan met een rosé,witte en rode wijn in zwarte glazen. De rode haalde je er wel uit maar de witte en rosé uit de Provence waren in het zwarte glas niet te onderscheiden.

Mijn collega's en klanten die mee deden vonden het natuurlijk zeer amusant dat een sommelier dat verschil niet kon proeven, dat zal me lang blijven achtervolgen denk ik……

Olaf.