Coupage is nu toegestaan binnen de EU.

• John Copier

Wat hier en daar natuurlijk allang werd gedaan mag nu ook officieel. Niet in het minst bij mij thuis. Beetje rood en wit en je maakt de lekkerste rosé. Eens kijken of met deze EU toestemming dé rosé hiervan ook beter wordt!

http://www.vitisphere.com/breve-55054-Europe,coupage,entre,vins,blanc,rouge,est,autorise.htm

John

• Wim dL

Waarom coupage verboden was, heb ik eigenlijk nooit begrepen.

Veel van de Europese regels die ik niet begrijp, hebben een Franse herkomst en dienen vooral een Frans belang. Zo is het Europese irrigatieverbod - is mij ooit geleerd - terug te brengen op een bepaling uit de Franse wetgeving, waarmee de Fransozen het de wijnmakers in het Algerije, Marokko en Tunesië zuur maakten. Zou het coupage-verbod ook zo'n bedoeling hebben?

Waarom mag het nu wel? Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben dat rosé op dit moment een trendy product is en dat door het vermengen van de overschotten wit en de overschotten rood er een beter te vermarkten produkt ontstaat? En vergis ik mij als die overschotten in Frankrijk het grootst zijn?

En als men zich DUS realiseert dat het overschot aan regels in de EU tot gevolg heeft dat de Nieuwe Wereld steeds meer terrein verovert?

Als we nu toch regeltjes gaan schrappen…

- verdwijnt het irrigatieverbod dan geheel?

- mag op het etiket van AOC-wijnen dan gewoon in alle gevallen het druifje bij de naam worden genoemd?

- stoppen we met het geleuter dat Chateauneuf-du-Pape geen rosé mag produceren en Tavel geen wit? En mag mijn favoriete Domaine Dupont-Fahn Auxey-Duresses dan gewoon rosé heten?

Of wachten we tot de crisis een nieuw peil bereikt?

Christian, kom er maar in ;-)

• John Copier

Wim, ik denk dat je de keutel bij het schone eind hebt. De zin en onzin van een regel is inderdaad soms ver te zoeken. Protectionisme ligt vaak aan de basis van zo'n wet. Maar wellicht dringt het tot de grijze hersencellen door dat het vroeg of laat tegen je kan keren. Opruimen dus en (wereld)marktconform aanpassen.

John

• Wim dL

Getverdemme ;-) nu moet ik ACUUT mijn handen wassen ;-)

• jenny

Ja Christian kom er aub in, mijn frans schiet te kort om nou precies te begrijpen wat voortaan is toegestaan

als Christian er niet is, wie legt aub uit hoe het voortaan zit, welk land, welke aoc's enz.

bedankt

jenny

• Christian Callec

Gewoon niets aan de hand… Men mag gewoon witte en rode wijn assembleren om er een roseetje of lichte rode wijn van te maken… Tja… wie zou dan nu wakker van worden?

Het zal - zoals de tekst het aangeeft - vermoedelijk alleen gaan gelden voor de tafelwijnen… niet voor de IGT en DOP/AOC …

@ Wim,

Natuurlijk zijn er vreselijke racisten in de Franse wijnbouw, heel erg veel zelfs, en vaak ook niet de minsten… Maar het is volkomen onzinnig om enerzijds de ‘Noordafrikaanse’ productie op deze manier te straffen (heel lang geleden overigens), en anderzijds anno nu nog de NLse, Belgische, Britse etc. supermarkten te blijven voorzien van in Zuid-Frankrijk geassembleerde bulkwijnen uit o.a. Puglia, Roemenië en Zuid-Afrika, die in de afzetlanden als ‘huiswijnen’ en/of ‘BiB’ van diverse herkomst worden verkocht.

Helaas is het nog steeds zo dat als men basisproducten uit derde landen in een producerend land verwerken en omverpakken, het eindproduct onder de ‘made in….’ zegening verkocht mag worden…

Ganzenlever uit Polen, Israël, Hongarije etc. wordt massaal naar Frankrijk vervoerd en daar verder industrieel bewerkt en ingepakt… ‘Made in France’ staat er vervolgens op, voor de nietsvermoedende lambda-consumenten…

Heeft niets met Frankrijk te maken, maar met de uitwassen van de vrije markt handel… Waar er poen te verdienen valt, komt er altijd ‘creatieve’ handel aan te pas…

Frankrijk barst van de regels, maar ja, er zijn nu eenmaal te weinig mensen om die toe te passen. Is dat in NL dan zo veel anders? Denk ik niet…

M.vr.gr.

Christian

• Olaf

Volgens de tekst is het NOG NIET toegestaan maar zal het in principe niet lang meer duren. Eerst is het nieuwe voorstel m.b.t. geauthoriseerde oenologische praktijken nog 60 dagen ter consultatie beschikbaar voor alle landen waarna hij nog definitief goedgekeurd moet worden.

Er wordt al een kanttekening gemaakt dat in Frankrijk voor de AOP & IGP wijnen (de AOC's) het coulage verbod waarschijnlijk in stand blijft waardoor enkel wijnen zonder specifieke geografische herkomst dit wel kunnen toepassen zoals tafelwijn.

• Theo

Gisterenavond een wijncursus alhier gehad. Deze discussie gevoerd, en de algemene mening van de Fransen aldaar was duidelijk dat dit niet kon, en dat dit niet voor Frankrijk kan en mag gelden. Europa mag zich niet bemoeien met de Franse wijnwetgeving……..

Als het alleen voor tafelwijn geldt, kun je het beter zelf thuis doen met goede wijnen :-)

TG

• Christian Callec

Ach, beste Theo, het GEBEURT al sinds decennia… Niet bij de serieuze, kleinschalige producenten, maar het GEBEURT heel erg veel. Zo lang de papieren kloppen hou je zoiets gewoon niet tegen, behalve wanneer een werkgever wordt ontslagen en wraak neemt door te verklikken, maar dan nog, het is zijn/haar woord tegen de economische belangen van duizenden werknemers/leveranciers van een of andere machtige wijnhandelaar.

En zelfs het toevoegen van 15% van een ander druivenras of het toevoegen van 15% van een andere jaargang GEBEURT in veel stukken Frankrijk (en niet de minste), en niet alleen bij de grote jongens, het gebeurt zelfs bij zeer goede wijnhuizen… Het mag van de EU, en in geval van strijd tegen de EU zou de Franse wet het toch uiteindelijk verliezen.

Men moet niet altijd geloven wat de Franse wijnboeren (en veel anderen) zeggen, maar kijken naar wat ze doen! ;-)

De Fransen kennen niet voor niets het oude adagium:

“Als je het recht niet hebt om iets te doen, dan neem je toch het linkse”

(Si tu n'as pas le droit de faire quelque chose, tu prends le gauche)

:-8

M.vr.gr.

Christian

• jenny

Sorry als ik het niet snap maar de kop is, binnen de EU, terwijl er alleen over Frankrijk wordt gesproken.

Mag het in de andere landen van de EU wel??

waarom staat er dan EU

??

groetjes

jenny