tips LOIRE

• Ingrid Larmoyeur

Wijnvrienden,

mijn wijnclubje de kurkentrekkers (officieel sjiek Le Tire Bouchon geheten, maar alaaf: 't is carnaval…) ;-) gaat in het najaar naar de Loire.

hebben jullie nog tips voor:

te bezoeken wijnhuizen

restaurants voor lunches en diners

evt. leuk centraal hotel

en evt. andere leuke zaken aldaar?

alvast erg bedankt!

bruissende groet,

Ingrid

(die momenteel even adempauze heeft van studeren voor het examen viticulture-viniculture van de Diploma Course van het Londonse WSET; lastig en technisch onderdeel, pff… maar die net vanmorgen heeft ingetrekend op een alleraardigst studiereisje naar de Champagne met bezoek aan o.a. Salon en Jacquesson!)

• Ruud Göebel

Beste Ingrid , een aantal prikkers is zeer goed ingevoerd in deze streek en gaan op zeker jou van de juiste info voorzien.:)

Ruud.

• Peter vdB

Restaurant Les Tonelles op het eilandje Behuard.

Het restaurant (naam vergeten) in Bonnezeaux, temidden van de wijngaarden, gehuisvest in het oud spoorstation.

Mooie domeinen om te bezoeken in midden-Loire: natuurlijk Pierre Bise (Layon), Richou of Lebreton (Anjou Brissac), Rene Noel Legrand (Saumur Champigny, geheimtip, wijnen die prachtig ouderen), domaine des Ouches (Bourgueil).

Have fun!

• bert

Ingrid

Luisteren naar Peter en toevoegen: Alliet.

Veel plezier.

• Olaf

Les Tonelles (1*), ben er in November nog geweest. Zowel voor de wijnkaart en het culinaire feest een aanrader.

Het degustatie menu van €72

* Warme oesters op een galette de sarrazin (pannekoekje van blé noir) met een émulsion de vin blanc.

* St Jacobsschelpen op een flan van kleine pompoenen met een Jerez saus

* Foie gras poêlé sur son pain d'épices met gezoete zuurkool

* Kalfszwezerik, licht gecarameliseerd met een Coteaux du Layon op een bedje van groene kool en boschampignons

* Dessert: Zoet of Kaas

Uitmuntende bijpassende Loire wijnen voor €25 pp, nooit gezien.

Hier mijn foto's van het bezoek domein Pierre Bise:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=310&i=99512&t=99466

• JoostB

Helaas Les Tonnelles zit niet meer in het prachtige plaatsje Behuard, maar in de stad Angers…

Zie: http://jimsloire.blogspot.com/2008/12/anjou-two-items-of-news-les-tonnelles.html

Maar waarschijnlijk nog steeds een puike plaats om te eten…

Verdere tips:

Vouvray:

- Huet (uiteraard de Icoon van de regio)

- Domaine de Clos Naudin, Philippe Foreau (mijn absolute favoriet in dit dorp)

- Fouquet (Nooit geweest, maar wordt de laatste tijd regelmatig in het zelfde rijtje als de vorige 2 geplaatst)

Montlouis:

- Domaine de la Taille aux Loups, Jacky Blot (in groot contrast met zijn traditionele buren, een ‘moderne’ wijnmaker, met de meest prachtige zoete selectie van de Touraine)

- Francois Chidaine, zorg dat je bij het wijnbedrijf langs mag! En niet in de winkel…

Aanstormend talent in Montlouis:

- Laurant Chatenay;

- Le rocher de violettes, Xavier Weisskopf;

- Frantz Saumon;

- Stephane Cossais.

In de regio Jasnieres/Coteaux du Loir:

- Domaine de Belliviere, Eric Nicolas

- Les Maison Rouges

- Briseau

Savennieres/Coteaux du Layon:

- Chateau Pierre Bise;

- Domaine des Baumards; (ooit een prachtig bezoek gehad, vond toen de wijnen tegen vallen, maar latere proefervaringen waren steeds heel mooi!)

- La Ferme de la Sansonniere - Mark Angeli (staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje)

- Domaine aux Moines (hier kun je een vertikaal Savennieres proeven, heel erg klassiek)

Voor de sectie rood en de overige witte wijnen van de Muscadet of de inferieure Sauvignon Blanc ;-) kunnen andere wellicht beter adviseren…

Santé,

Joost

• Jan M.

Auberge de la Sansonniere te St-Georges-des-Sept-Voies :

centraal ,bij Anger 30 km en Saumur 27 km, een Bib-G., goed geslapen en lekker gegeten. Zeven kamers, 55/70€.

• Jeroen

Hahaha die Joost…

ook lekker

Guy Brossard uit de Muscadet

Claude Lafond - Rieully

Musset Roulier in de anjou…lekker spul

Chevalerie - Bourgieul

Chidaine maakt trouwens ook een heerlijke SB

• Jan

Als je ook voor rode Loires gaat, zijn de wijnen van Clos Rougeard uit Saumur Champigny een must. Met grote afstand de mooiste en beste rode Loires. Gemaakt door twee geniale gekken (broers). Nadeel is wel dat dit cult-wijnen zijn die een cult-following hebben. M.a.w., het zijn ook met afstand de duurste rode Loires. Ik weet niet in hoeverre ze bezoekers op prijs stellen. Maar als je de flessen tegenkomt, kopen! Ze maken ook mondjesmaat witte Chenin. Uniek.

Een andere uitstekende Saumur Champigny blijft Domaine des Roches Neuves. Hun cuvee Marginale is geweldig en relatief betaalbaar (€20-25).

Okhuysen is hun importeur en kan vast een mooie ingang regelen.

In Chinon is Philippe Alliet een grote naam. Erg strenge wijn die minimaal 8 jaar nodig heeft om zich wat vriendelijker te tonen (en dan doel ik op de hogere cuvée: Coteau de Noiree).

Domaine Charles Joguet blijft mijn favoriete Chinon. Momenteel schijnt hier een zeer getalenteerde jonge kerel de wijnen te maken (J-F Barc). Hun cuvees Varennes du Grand Clos, Dioterie en Clos du Chene Vert zijn top. Probeer of je nog wat flessen kunt krijgen van een miniscuul akkertje ongeente stokken (Varennes du Grand Clos- Franc de Pied). Deze wijn is niet te vergelijken met de reguliere versie. Maar ik heb laatst vernomen dat dit akkertje weer is omgeploegd (Phylloxera?). Speciaal voor mij heeft Okhuysen 12 van deze flesjes jaargang 2006 meegenomen. Ik kijk er nu al naar uit.

Ik was ook altijd een fan van Loire SB maar na vele teleurstellingen, ben ik overgestapt op NZ SB. Tien keer beter.

• Felix Warners

Beste Ingrid,

De volgende wijnbedrijven vond ik leuk om te bezoeken en waar ik de wijnen goed van vond/vind:

-Huet, Chidaine voor Vouvray en Mont-Louis.

-Luneau-Papin voor Muscadet

De volgende wijngoederen vond ik leuk om te bezoeken maar waar de wijnen me de laatste jaren (2003,2004,2005) tegen vallen:

-Closel, Epiré, Laroche, Pierre-Bise voor Savennieres. De laatste jaren zijn voor mij ondrinkbaar. De wijnen van 2002 en 2003 van Epiré zijn al over de kop en ook de andere producenten maken wijnen van 14-15%alcohol die ik persoonlijk niet kan waarderen.

De volgende wijngoederen waar ik niet precies van weet wat ik ermee aan moet :

-Nicolas Joly, Coulée de Serrant. Je kunt er als je geen afspraak maakt drie wijnen proeven. Ik ben bekend geraakt met dit domein door 1988 en 1990 op een veiling te kopen. Afgelopen jaar was ik bij een proeverij in Duitsland met meneer Joly waar we zijn wijnen van 1973 tot 2006 hebben geproefd. Voor mij is zijn stijl de laatste jaren te alcoholisch geworden en halen ze niet het niveau van jaren als 1989, 1990 en 1996. Aan de andere kant zijn het hele interessante wijnen en drink ik ook de “instappers” van 2004 en 2005 met veel plezier maar ik betwijfel of ze bewaarpotentieel hebben.

Misschien als je een afspraak maakt en met hem of zijn dochter een afspraak maakt kan het heel interessant zijn want Joly is wel een uitgesproken persoonlijkheid. De laatste twee afleveringen op tv.winelibrary.com gingen over hem.

-Baumard. Ook hier ben ik zonder afspraak naar toe gegaan. Het is een mooi chateau maar dat geldt voor bijna alle gerenommeerde bedrijven in de Savennières. De wijnen zijn van hoog niveau en ouderen goed. Jong vind ik ze niet echt geweldig maar ik heb best wat oudere exemplaren in mijn kelder en deze zijn heerlijk.

Ik heb nog heel wat Savennières waar ik eigenlijk niet weet wat ik er mee aan moet dus als iemand is een proeverij wil doen houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Felix