Proeverij Duitse wijnen (29 maart)

• Gert Maas

Beste mede-Prikkers,

Ondertussen ben ik al ruim (of eigenlijk pas?!) 2 jaar bezig met eigen import van Duitse wijnen. Gelukkig heb ik al veel goede reacties gekregen op het assortiment, zowel van beginnende consumenten als van ‘wijnkenners’ (wat dat dan ook mag betekenen). Het niveau ‘Prikker’ heeft mijn wijnen nog niet getoetst en ik zou het dan ook top vinden als enkelen van jullie zondag 29 maart de weg naar mijn voorjaarsproeverij vinden.

Alle wijnen op de proeftafels zijn door ondergetekende geïmporteerd van kleinschalige en kwaliteitsbewuste Duitse weingüter. Hier en daar een gelauerde topper zoals Reinhold Haart, maar doorgaans opkomende jonge kerels, die de laatste jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt hebben.

Stefan Winter (Rheinhessen)

Jonge vent die een aantal jaren geleden de zaak van mijn vader heeft overgenomen. Zeer duidelijke visie en een uitgebreide range aan moderne wijnen. Lid van ‘Message in a Bottle’, het jungwinzer verband in Rheinhessen. Erg sterk in Riesling, Pinot Gris en Silvaner, kwalitatief ook uitstekend rood. Er kunnen onder andere zijn 2 Lagen-Rieslings uit 2007 geproefd worden (beperkt beschikbaar).

Reinhold Haart (Moezel)

Wat moet je hier over zeggen. Absolute top van Duitsland met een sterke nadruk op edelzoet. 5 trossen in Gault-Millau.

Harald Hexamer (Nahe)

Snel stijgende reputatie, deels het gevolg van een grote Amerikaans importeur die sinds enkele jaren behoorlijke aantallen afneemt. Op de voorjaarsproeverij zullen enkele Riesling wijnen uit 2007 voor het eerst op de proeftafel komen.

Gies-Düppel (Pfalz)

Volker Gies is één van de aanstormende talenten in de Pfalz. Lage opbrengsten per hectare en een handmatige selectie van de beste druiven. Volker Gies maakt elegante wijnen met een minerale karakteristiek. Alle wijnen hebben een uitgesproken droog profiel, met mooi uitgebalanceerde zuren.

Hubertus Reis (Moezel)

Klein domein in Briedel, aan de rand van de Mittelmosel. Kwalitatief goede stille en mousserende wijnen voor zeer aangename prijzen. Voornamelijk Riesling in al zijn vormen: droog, halfdroog, zoet, dessert, mousserend. Daarnaast ook een uitstekende droge Weissburgunder en een rode Spätburgunder.

Details

Prikkers die zondag 29 maart een bestelling plaatsen krijgen ter compensatie van de € 5,- entree een fles Riesling ‘Eisendell’ van Harald Hexamer twv € 9,95 kado!

Meer informatie is te vinden op onze website www.noordwestwijn.nl. De proeflijst wordt een week voor de proeverij gepubliceerd op de website.

Datum: zondag 29 maart

Tijd: 14:00 tot 17:00

Locatie: Thomas Café, Groot Westerbuiten 2, 1135 GK Edam (15 km van de ringweg A10 Amsterdam)

Gert Maas.

• Jan

Sorry,

Ik zit op Prowein!

www.prowein.de

• Gert Maas

Ik de dag erna ook!

Gert.

• Robèrt Koopman

Beste Gert,

Zoals bekend kan ik niet komen maar ik wens je wel veel succes met deze proeverij!

Ik kijk uit naar het verslag nadien, en naar de foto's natuurlijk… :+

M.v.g,

Robèrt

• Constance

Hallo Gert,

Ik ben geen “prikborder” (lees wel vaak de berichten), maar wel een liefhebber van Duitse wijn. De wijnen en weinguter van Haart, Winter en Hexamer ken ik van tripjes naar Duitsland. Topwijnen!

De “normale” Riesling van Winter is mijn “huiswijn”, helemaal super. Daar trek ik vanavond weer een flesje van open.

Constance

• John Copier

Welkom Constance op het mooiste wijnprikbord van het Noordelijk halfrond. Hoop hier veel van je te lezen.

John

• Constance

Dank je voor je welkomstwoord, John! Ik ben blij dat ik welkom ben, durfde eerst niet zo goed op berichtjes te reageren ;-)

• Eelco van Wieringen

Het is uit je handen Constance. Vanaf nu ben je een prikker. Welkom.

Salut,

Eelco

• Ruud Göebel

Constance, de kogel is door de kerk! Zeer welkom. De woorden van Eelco had ik vanmiddag al willen schrijven, maar ja toen ging de bel! Prikker op de stoep. Even wat geproefd en nu vertrekken we naar een andere prikker in Leiden. Even wat oefenen voor de GPSH. Wim zet de flessen maar klaar.:)

Ruud.

• Robèrt Koopman

Welkom Constance!

Iedereen is welkom en ik kan me best voorstellen dat zo'n eerste reactie niet meevalt.

Daarna gaat het allemaal vanzelf… :-)

M.v.g,

Robèrt