tips ELZAS

• Ingrid Larmoyeur

hieronder had ik al een oproep gedaan voor de Loire…

strom stom stom…

in de hitte van het studeren voor mn Diploma Course examen (gisteren middenin diverse snoei- en geleidingsmethodes, ben nu bij de diverse ziektes, niet iets om vrolijk van te worden om 1 uur 's nachts) heb ik me helemaal vergist…

we (wijnclub Le Tire Bouchon te Den Haag) gaan niet naar de Loire (waren we afgelopen november met de club al), maar naar de Elzas.

Kortom:

wie heeft er tips voor:

wijnhuizen

restaurants

centraal gelegen hotel

en wat meer aan bezienswaardigheden voor mildfanatieke wijngekken

Alvast bedankt!

en nogmaals sorry voor de vergissing met de Loire…

bruissende groet,

Ingrid

• Jan

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

• GJ

Dag Ingrid,

Vorig jaar een onvergetelijke ervaring in de Elzas gehad. Van de wijnhuizen vond ik persoonlijk Weinbach Faller het meest commercieel (of ongeïnteresseerd) en Maison Ernest Burn en Zind-Humbrecht top. Ergens in maart wordt bij ZH die nieuwe jaargang doorgeproefd en daar kun je op uitnodiging bij zijn als je wil. Zie verder m'n verslag van de trip.

http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=310&i=89728&t=89728

Veel plezier en laat een reisverslag achter!

Vineuze groet,

GJ

• Robèrt Koopman

GJ schreef:

>

> http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=310&i=89728&t=89728

Zo!

Wat een gelukje….

Wilde net gisteren deze foto's “opruimen”.

Het draadje is al vrij oud dus het kon wel al dacht ik.

Blij dat ik het niet gedaan heb….. :-)

En besef me nu meteen dat ik dat eigenlijk helemaal nooit moet doen!

M.v.g,

Robèrt

• Bingo

Beste Ingrid….

Begin de Elzas met Cremant proeven bij Schaller in Mittelwihr, 60% PB en 40% Riesling, met frisse zuren, maar ook wat honing. Of zijn “S” de Schaller… 100% Chardonnay… gemaakt omdat deze wijnmaker zo'n liefhebber van de Champagne is… TOP!!!

Verder Josmeyer, de top van de Elzas… die net als Schaller zijn wijnen droog vinifieerd, dus geen restsuikers!!!! “foodwine”.

Verder slapen in hotel Mandelberg in Mittelwihr, +/- 20 kamers , prima verzorgd onder de 100 euro voor 2 personen…

Zuurkool eten in de Chambard in Kaysersberg en Flammekuche in auberge St Martin in Kintzheim, dus niet in kientzheim wat zuidelijker licht.

En vooral veel zelf ontdekken…

Veel plezier,

Mail me maar als je wat meer wilt weten.

Groet Bingo

• william

Ik kan me aansluiten bij Bingo: Schoffit is een mooi bedrijf, erg mooie wijnen, goede ontvangst. Probeer vooral de Chasselas Vielles Vignes, zonder meer de beste Chasselas in de Elzas.

Een andere goede tip: als je dan toch daar bent, doe eens een dag Kaiserstuhl, Baden!

william

• Jan M.

www.frankenbourg.com

• Ger Bouten

Het moet er een keer van komen en daarom onderstaand mijn eerste bijdrage aan dit prikbord dat ik al geruime tijd volg.

Ben in 2007 twee keer in Elzas geweest, eenmaal ter voorbereiding op de jaarlijkse reis van onze wijnclub (www.sainteanna.nl), de tweede keer met de leden van de wijnclub samen. Hebben behalve aan de bezoeken aan de bekende huizen Trimbach en Gustav Lorentz vooral plezier beleefd aan wat minder bekende wijnmakers die voor meestal bescheiden prijzen prachtige kwaliteit leveren.

Eerst en vooral Domaine Jean-Marc en Frédéric Bernhard in Katzenthal (een ster in de jaarlijkse gids van La Revue du Vin de France): buitengemeen sympathiek familiebedrijf dat bovenal prachtige wijnen maakt. Wijnmaker is overigens de zeer beminnelijke Frédéric.

Totaal anders qua stijl maar zeer de moeite waard zijn de wijnen van Jean-Francois Otter van het gelijknamige domein in Hattstatt (vermelding in eerder genoemde gids).

In beide gevallen gaat het om vrij jeugdige wijnmakers met uitgesproken opvattingen over hun vak.

Wat ouder maar wel een autoriteit op wijngebied (want bestuurslid van de koepel van Elzasser producenten) is Rémy Gresser in het noordelijker gelegen Andlau. Ook mooie kwaliteit tegen zeer betaalbare prijzen.

Een interessante coöperatie is zeker de Cave Vinicole de Hunawihr in het gelijknamige dorp: klein maar fijn.

Gelogeerd hebben we in Bergheim, in het hotel Chez Norbert. Zeer betaalbaar, een prima restaurant, geleid door de vrouwelijke sommelier (een handvol jaren terug uitgeroepen tot de beste jeugdige sommelier van Frankrijk) die kan putten

een welvoorziene kelder d.w.z. met alles erin wat naam en faam heeft in de omgeving.

Ger

• John Copier

Ger,

Van harte welkom. Puike bijdrage.

John

• Ingrid Larmoyeur

top,

die Mandelberg ben ik geweest maar wist naam niet meer,

deze bedoelde ik

thanks!

ook voor de andere tips

Ingrid