Wijn uit wijnhandel mee naar restaurant

• André

za 28 feb 2009, 05:30 | 5 reacties Wijn uit winkel opdrinken in restaurant

Twingly blog zoekenJouw blog hier

AMSTERDAM - Het is eigenlijk ’not done’, eigen eten of drinken meenemen naar een restaurant. Maar wie een fles wijn koopt bij Wijnkoperij Henri Bloem, mag deze opdrinken in Restaurant Vermeulen in Utrecht.

Het restaurant en de wijnwinkel zijn drie kilometer van elkaar verwijderd, meldt Misset Horeca. Alard Vermeulen van Restaurant Vermeulen legt de actie uit: „Zoek een heerlijke wijn bij Wijnkoperij Henri Bloem van minimaal 45 euro uit en drink die bij een lunch of diner bij Restaurant Vermeulen.” Het gaat om een tijdelijke actie waarbij de klanten die een wijn van Wijnkoperij Henri Bloem meenemen, geen kurkgeld hoeven te betalen. Overigens kreeg deze wijnzaak in 2008 de Retail Jaarprijs voor meest service gerichte winkel.

Het idee om eigen drank of eten mee te nemen naar een horecagelegenheid is niet nieuw. In Australië is dit al behoorlijk ingeburgerd onder de naam Bring Your Own (BYO).

************************************************************************************

Leuk idée van Bloem en Vermeulen. Publiciteit en omzet. Dat het maar wijn van een wijnhandel mag zijn, zal wel een afspraak zijn. Maar het maakt de kaart van dit Restaurant wel een stuk groter. Voor EUR 45 drink je een wijn die op de kaart EUR 125-175 zou kosten.

Weet iemand het kurkengeld als je een eigen fles naar Vermeulen meeneemt?

Dit voorbeeld verdient opvolging, liefst met meerdere wijnhandels en misschien een iets lagere prijs. Niet iedereen geeft in een restaurant EUR 45 uit.

Ik wacht op Bloem Den Haag : Ik weet wel restaurants ……….

André

• John

Andre,

Ik ken het restaurant niet, maar de uitspraak: “eigen wijnen meenemen is eigenlijk ”not done“” slaat natuurlijk nergens op. Zoals ik al eerder heb vermeld op dit prikbord, neem ik altijd mijn eigen wijnen mee als ik naar een restaurant ga. Nooit problemen mee…..Kurkgeld zit eigenlijk altijd tussen de 15 en 25 euro per fles. 25 euro moet je dan denken aan de 2 en 3 sterren tenten……..

Hasta Luego

John

• ChrisW

Op het wijnforum.com heeft Ralph een start gemaakt met een verschrikkelijk interessant en nuttig overzicht met restaurants waar je zelf wijn kunt meenemen en de hoogte van het kurkgeld. (http://www.wijnforum.com en dan naar prikbord en dan is het het tweede sticky in de lijst)

Ik hoop dat het hem lukt om deze lijst nog uitgebreider te maken en ook dat kurkgeld langzaam een begrip wordt waar restaurants niet meer om heen kunnen.

Misschien dat prikkers hier wat restaurants kunnen noemen waarvan ze weten dat het mogelijk is om eigen wijnen mee te nemen (inclusief de hoogte van het kurkgeld)?

Ikzelf eet in ieder geval regelmatig in De Jonge Dikkert in Amstelveen (zit bij ons om de hoek) en betaal dan EUR 15,- kurkgeld.

Gegroet,

ChrisW

• Peter Z.

Mooie initiatieven.

Voor België bestaat de site www.byo.be met daarbij een overzicht van de restaurants die “bring your own” verwelkomen. Wie start er zoiets voor NL?

Peter Z.

• André

Graag meer restaurants, dan maken we er hier ook een lijst van, die we kunnen samenvoegen met onze vrienden op het Forum.

Zelf heb ik dit een paar jaar geleden in de Zwetheul gedaan. Een mooie Bordeaux. Volgens mij is toen de afgesproken EUR 25,– helemaal niet niet in rekening gebracht.

Misschien goed de regels van byo nog even op een rijtje te zetten.

- Het moet gaan om een speciale fles (boven EUR 30 inkoop of zeldzaam?)

- Tevoren aankondigen bij reservering

- Sommlier/chef/patron mee laten proeven.

Volgens mij wordt dit onderwerp weer actueler.

Het is voor de Horeca een trekker! Meestal bestelt men niet het goedkoopste menutje.

Zijn er ook goede middenklasse restaurants in Den Haag en Amsterdam waar dit kan?

André

• André

Hallo John,

Er zijn hierbij drie soorten restaurants :

1. Die het toestaan en er wat van maken

2. Die het toestaan, maar liever niet, en dat soms ook laten merken.

Ik heb een keer ongewoon slechte bedining gekregen in een top-20 zaak.

Ze willen je als klant niet kwijt/ontrieven. Soms ook doen ze net alsof ze het

leuk vinden maar balen toch omdat de EUR 25 de migelopen marge niet dekt.

3. Die het niet toestaan

Jij bent blijkbaar alleen 1 en 2, restaurants tegengekomen.

In de discussie met horecamensen over het percentage gasten dat wijn mee WIL nemen komen zeer lage schattingen uit. Tussen 1 op de 100 tot 1 op de 1.000.

Op dit PB is dat zeker hoger, omdat de gemiddelde thuisvoorrraad hoger zal liggen.

Ik ben benieuwd.

John schreef:

>

> Andre,

>

> Ik ken het restaurant niet, maar de uitspraak: "eigen wijnen

> meenemen is eigenlijk “not done”" slaat natuurlijk nergens

> op. Zoals ik al eerder heb vermeld op dit prikbord, neem ik

> altijd mijn eigen wijnen mee als ik naar een restaurant ga.

> Nooit problemen mee…..Kurkgeld zit eigenlijk altijd tussen

> de 15 en 25 euro per fles. 25 euro moet je dan denken aan de

> 2 en 3 sterren tenten……..

>

> Hasta Luego

> John

• André

Onze vrienden op het forum hebben een mooie opzet gemaakt.

Jammer vind ik dat alleen naar de hoogte van het kurkengeld wordt gekeken bij de waardering (lijkt het).

Het is niet gek dat kurkengeld verschilt tussen de restaurants.

Je moet ook kijken hoe er wordt omgegaan met dit fenomeen.

Acties als een eigen fles toegestaan bij een bepaald menu of periode vindt ik ook inventief.

Maar …… is het nu kurkgeld (één kurk) of kurkengeld (ABN?)?

André

• Jeroen

Tja het blijft een mooi discussiepunt kan het wel of niet

Ik vindt dat het aan de wijn ligt. Heb je thuis echt mooie speciale wijnen die je graag wilt drinken in een goed restauramt lijkt het me geen enkel probleem. Als het echt speciaal is en e sommelier mag meeproeven helemaal geen probleem.

Maar als men zou komt aanzetten in een goed restaurant met een AH huiswijn rood……

Aan de andere kant…is een BYO restaurant ook best een leuk idee, al moet men dan wel ergens op gaan verdienen dus zal het eten wel duurder worden dan gewoon.

• Peter Z.

Jeroen,

Ik begrijp je punt, maar zou toch graag een toevoeging willen maken.

Bij ons in het durpske zit een fantastisch restaurant, type huiskamer, waar ze (h)eerlijk koken, alleen weinig verstand van wijn hebben. Natuurlijk de tweede keer dat ik daar kwam gevraagd of ik eigen wijnen mocht meebrengen, en dat mocht. En hoewel ze geen kurkgeld vragen, reken ik zelf 10 Euro per fles in de vorm van een fooi.

Punt is daarmee dat het niet alleen speciale flessen hoeven te zijn die ik meebreng. Mijn win, en daarmee ook hun win, is dat ik als wijndebiel niet beperkt wordt tot de huiswijn waar ik niet vrolijk van wordt.

Overigens bied ik altijd aan de meegebrachte wijnen te proeven, maar dat lijkt ze niet te interesseren. Ieder z'n ding zullen we maar zeggen.

Peter Z.

• Jeroen

Ok Peter, in dit soort gevallen snap ik het

Maar blijft vaag he een leuk restaurant met de ballen verstand van wijn. Helaas kom je dit wel meer tegen.