Notities Fronsac-proeverij

• David

Met Klaas beleefde ik afgelopen zaterdagavond een fantastische vineuze avond.

Voordat we toekwamen aan het hoofdthema van de avond (de regio Fronsac eens goed onder de proefloep nemen) sierden een aantal prachtige wijnen de evenzo indrukwekkende dis.

Allereerst een ‘kliekje’ van de Chablis welke door Eelco al eerder werd geproefd en beschreven (zie: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=310&i=100752&t=100752#reply_100752)

Mooi als glas op zich, een dot hout, banketstaaf, maar ook goede zuren die als een rode draad door deze wijn lopen. Goed, we zijn begonnen!

Aansluitend een fenomenaal glas Condrieu van Perret (Chery) uit 2004. Rijp wit fruit samen subliem verweven mineraliteit en houtrijping. Een overvloed aan geur- en smaakimpressies. Ik was hiervan zwaar onder de indruk, het bleek een voorgerecht op zich.

Door naar het hoofdgerecht (aardappel/knolselderijpuree met peultjes, speenvarken en een heel fijn sausje van ingekookte port en glace), heel prettig vergezeld door een Hewitson Shiraz L’Oizeau, Mc Laren Vale. Het jaartal mag ik hier even kwijt zijn en notities maakte ik niet, maar wat me nog wel is bijgebleven is dat het hier een prettig drinkbare Australiër betreft, met lekker veel eucalyptus en een zwoel en rijp karakter, maar ook een zeer welkome frisheid.

Afsluitend kwam er een imponderende chocoladetrifle ter tafel, met walnoten en puur en witte chocolade. Daar hoort natuurlijk een Pedro Ximenez bij en die kwam er dan ook. En wat voor één: Fernando de Castilla Antique Pedro Ximenez. Rozijnen, chocolade, stroop, dik, laaaaang….Boem. Zonder overdrijven een Dijk van een Wijn.

Tenslotte dan de proeverij.

Alle flessen vooraf geblindeerd.

1. Medium rood, baksteenrode rand. Kersen, zoete tabakslucht, expressief en toch beschaafd en zelfs wat bescheiden en mild. Licht drogend in zijn tannines en net wat te lichtvoetig om een écht grote indruk op mij te maken. Pezig, gespierd, geen vet op de botten. Een klassiek karakter heeft deze wijn, met tabak, bessen en rozemarijn. Al met al heel aardig. 16,5/20

1998 Chateau La Vieille Cure Fronsac

2. Diep, donker en volrood. Een prachtige zwoel/bloemige neus met ook aarde en kers en mentol. Rijp en rijk. Beschikt over een héél fraai en compleet smaakpalet, zit goed in zijn fruit, prima in lengte, nog lekker ferm tannineus, rijpe frambozen. Mooie kruidigheid ook: lavendeel, zeep, rozemarijn. Kersenvlaai, goede zuren. Dit blijkt een mooie piraat te zijn! 17,5/20

1994 Laurel Glen Sonoma Mountain Cabernet Sauvignon

3.Ik ruik drop, een beetje poep en bosvruchten als bes en framboos. De neus komt wat koel en afstandelijk over en is verder niet erg inspirerend. Wat boers en nukkig, een strak glas wijn. Bessen en munt in de smaak, koel en fris, helaas ook weinig verleidelijk. Dit glas lijkt er vanavond totaal geen zin in te hebben. Na de demasqué verbazing en teleurstelling alom: 14,5/20 is voor dit chateau een erg magere score. Zit deze wijn qua ontwikkeling nu wellicht in een wat rare fase?

1998 Chateau Moulin Haut Laroque Fronsac

4.Jeugdig en vief rood. Overtuigende kersenyoghurt geuren, salmiak, er komt ook nog wat koffie om de hoek kijken. Speels en dolenthousiast. Is dit een piraat? In de mond een perfecte voortzetting van de neus: rijp rood fruit, zijdezacht, tikje commercieel gemaakt misschien, maar lékker. Erg smaakvol, nu niet vreselijk complex maar ik verwacht dat dat nog wel komt. 17,5/20

2003 Chatau Mayne Vieil Cuvee Alienor Fronsac

5. Donker en somberrood, veel mest en stal associaties in de geur. Bloed en roest, onzuiver. Leer en kersensap, boerenstal en paddestoel. Gedurende de hele avond blijven er twijfels over de zuiverheid en correctheid van deze wijn. Jammer. Geen score.

2000 Chateau La Vieille Cure Fronsac

6. Kleur: rood met een bruin randje. Chique geuren waaieren omhoog uit het glas: paprika, inkt, kersenbonbons. Decadent, maar wel verdomde verleidelijk. Bloemen. Ik bespeur ook heel lichtjes wat kool maar dat hindert hier niet. Aarde, chocolade, bladeren, laurier, prachtig in het glas gevangen als een warme, zonnige herfstdag. 17,5/20

2001 Chateau Plain Point Fronsac

7. Diep rood, fluorescerend haast, de wijn lijkt op te lichten in mijn glas. Zeer intense aroma’s: bosbessentaart, zwoel, kersen, een heerlijke zoete ondertoon, nergens vulgair of schreeuwerig, perfect rijp, de tannines zijn net serieus genoeg om alles in het gareel te houden, espresso en tijm. Een imponerend, spannend en compleet glas wijn, dat beschaafd vraagt om je aandacht om die vervolgens niet meer los te laten. 18/20

1998 Chateau Barrabaque Cuvee Prestige Canon Fronsac

We werden allebei prettig verrast door het hoge niveau van deze appelatie.

Voorts kwam er nog een tweede Amerikaan voorbij: Clos du Val Cabernet Sauvignon 1995.

Kon op dit tijdstip geen zinvolle notitie meer produceren, maar wat was ik ook hier van onder de indruk zeg. Wat een perfecte balans. Truffel en zwarte bessen en cederhout. Droomwijn.

En zo werd er weer een parel geregen aan die ketting van onvergetelijke avonden.

Dank Klaas, voor al dit moois.

David.

• Klaas Vaak

Dank voor je notities, broer!

Het was inderdaad een gedenkwaardige avond, ook voor mij.

In de eerste plaats natuurlijk vanwege het opvallend hoge gemiddelde niveau van deze wijnen.

Maar ten tweede vooral vanwege de onvoorspelbare kant van het ‘single-blind’ proeven van deze wijnen. Ik wist (grotendeels) welke wijnen er op tafel zouden komen, alleen de volgorde was niet bekend.

En zo kon het gebeuren dat:

- er 2 wijnen, waarvan ik weinig verwachtte, zichzelf prachtig presenteerden. La Vieille Cure 1998 herinner ik me als een nukkige en boerse wijn waar weinig mee viel te lachen. Maar zie hier: een heerlijke, elegante en uitgerijpte wijn. Volledig op dronk en ontdaan van zijn aanvankelijke gereserveerdheid en ik scoorde zelfs 17/20. Ik meende met de piraat van doen te hebben, vanwege de frisheid, vrolijkheid, zeer goede balans en het zoete fruit. En dan de Barrabaque 1998 die als laatste in de rij stond… wat een geweldig glas… 17,5-18/20 op mijn schaal. Ongelooflijk. Was bang dat dit spul al overleden zou zijn.

- er 2 wijnen, waarvan ik hooggespannen verwachtingen had, voor mij door de mand vielen. Moulin Haut Laroque is een van mijn lievelingen. Maar deze vond ik ik niet geweldig. Een ietsje dun en hard zelfs. Een glas dat goed te drinken is, hoor, nog steeds ruim voldoende. Begrijp me niet verkeerd. Maar ik kwam toch niet verder dan 15,5/20. En de piraat die ik inbracht versleet ik voor een Bordeaux uit 2003 (!), alhoewel dat ik vond dat deze wèl mooie zuren had (in tegenstelling tot exemplaren die ik eerder heb geproefd) :D Met name de overrijpe, zoete neus van gekookt fruit deed me deze kant op denken. Maar het was natuurlijk geen Bordeaux en hij was bijna 10 jaar ouder. Ai.

Tsja, voldoende vineuze koeien om over een tijdje weer uit de sloot te halen :)

Maar een top-avond was het!

Groet, Klaas :z

• Ruud Göebel

Mannen, hulde voor deze prachtige omschrijvingen uit het Nijmeegse: Douze points!! :)

Ruud.

• Chris

Mooi notities David,

De Chateau Barrabaque Cuvee Prestige Canon Fronsac 1998 ken ik toevallig heb het ooit eens in de voorverkoop gekocht in Haarlem, en er liggen nog altijd een aantal flesjes in mijn keldertje. Moet ik er haast meemaken ??

Gr.Chris,

• Klaas Vaak

Die van mij kwamen (ook) bij Okhuyzen vandaan. En op basis van 2 eerdere flessen zou ik zeggen: die hadden al op moeten zijn.

Maar… op basis van deze fles zeg ik: die flessen van jou zijn perfect nu!

Wij ontkurkten de fles een uur of 4 voor de proeverij, maar hebben niet gedecanteerd.

Proost, Klaas :z

• Chris

Bedankt, zal ze naar boven halen . En ze tzt consumeren of wel dit jaar nog :D

Gr.Chris,

• David

Hé Chris, zie het antwoord van Klaas. Op basis van deze fles is mijn advies: nu drinken! En heel erg genieten. Ik vermoed dat dit nu echt op z'n hoogtepunt zit.

Proost!

Enne…graag lees ik natuurlijk nog eens terug hoe hij je beviel!

Groet,

David.

• Peter vdB

Heerlijk leesvoer, David en Klaas.

Leuk, jouw verwondering, Klaas. Het blijft een levend product, zo zie je maar.

Ik heb als afwijking dat ik graag flessen koop die ik rustig vijf, acht, tien jaar kan wegleggen. Lastig daaraan is dat ze jong knoeperhard zijn, en je soms twijfelt: zal dit ooit goed komen? Als je Premier Crus kunt kopen heb je daarover enige zekerheid (hoewel), maar als je op basis van een beperkter budget slim wilt selecteren en wat ik noem liefhebberswijnen koopt, kom je wel eens voor verrassingen. “Nukkig, boers en niet mee te lachen” is mooi beschreven. En dat dit “heerlijk, elegant, fris en vrolijk” kan worden… dat is toch de MAGIE van de wijn. Fantastisch.

Gr. Peter

• Klaas Vaak

Dat is het, Peter. Fantastisch…

En voor mij absoluut DE reden om te blijven zoeken. En dus ook regelmatig m'n harses te stoten. Maar ach. Ook daar kun je dan achteraf meestal om lachen.

Iemand (?) zei ooit, ook op dit prikbord: “wijn is voor mij de belangrijkste bijzaak ter wereld”. Midden in de roos.

Cheers, Klaas :Z

• Peter vdB

Klaas, da's voetbal, de belangrijkste bijzaak ter wereld. Praat me daar nu niet over :-( Wijn zet ik nog wat hoger :-)