Moeilijke tijden?

• Udo

Vanavond hoorde ik het sterke gerucht dat een bekende en gerespecteerde wijnhandel uit ’s-Hertogenbosch failliet zou zijn. Aangezien het een gerucht is zal ik de naam niet noemen.

Van de week ook al Bossenbroek. Gaat het zo slecht in de wijnhandel? Ik hoor wel dat leveringen naar de Horeca met 20 tot 40% zijn afgenomen. Dan kan je verwachten dat er meer bedrijven het niet gaan halen.

Wat een narigheid voor de mensen die er werken!

Udo

• Eelco van Wieringen

Wijn Verlinden? Dat zou me niet echt verbazen. Jaren geleden werkte ik er en ik zag het management daar toen al wankelen, met name onder gebrek aan kennis. Helaas, mooie wijnen, mooi gebouw.

Salut,

Eelco

• Robèrt Koopman

Het gaat, helaas, slecht met veel bedrijfstakken….

De wijnhandel zal er ook echt door getroffen worden.

Als ik de werkeloosheidcijfers zie die ze verwachten voor de komende jaren dan stemt mij dat niet vrolijk.

M.v.g,

Robèrt

• Jeroen

Ik kan me het niet voorstellen, ik ben net klant bij ze geworden. Maar bedrijven die voornamelijk horeca beleveren zullen het best moeilijk hebben.

Overigens hoor ik ook goede verhalen over wijnhandels di nu juist plussen.

• sjaak Kaptein

Ook ik kan en wil me niet voorstellen dat een bedrijf met een zo mooi en uniek,

onvervangbaar assortiment failliet kan gaan.

Sjaak Kaptein

• van gruijthuijsen

Beste Udo,

Om verdere speculaties te voorkomen is het misschien gewoon makkelijk om de betreffende firma met naam en toenaam te vermelden.

ps Bossenbroek was geen wijnhandel…..

• Ronald Heijden

Beste Prikkers ,

Geruchten worden helaas waarheid zie hieronder ……..

Ronald Heijden

Wijn Verlinden failliet

Laat de credietcrisis zich nu ook gelden in de wijnbranche? Het lijkt er wel op want gisteren, 3 maart, is het faillissement uitgesproken van Wijn Verlinden in Den Bosch. Dit bedrijf bestaat al 124 jaar, het is een van de vaste waarden in de branche. Cees van Casteren sprak met algemeen directeur Klaas Groen.

“Wijn Verlinden was al enige tijd verliesgevend. Gisteren, 3 maart, is het faillissement uitgesproken.”

Onder andere de hoge personeelkosten en de kredietcrisis hebben zich laten gelden. Volgens Klaas Groen zou Wijn Verlinden nog een tijd zo hebben kunnen doorgaan maar hebben ze er nu zelf voor gekozen om “de stekker er uit te trekken”. Groen: “Wij willen op korte termijn (twee weken, red.) een doorstart proberen te maken. Al zal dit niet met de huidige bemanning zijn. Voor een deel van onze 28-koppige bemanning zal er geen toekomst meer zijn bij Wijn Verlinden.” Intussen lijkt het business-as-usual bij Wijn Verlinden. Leveringen worden uitgeleverd en ook de lonen van de medewerkers worden gewoon overgeschreven. Ook de particulieren die wijn bij Wijn Verlinden hebben liggen hoeven zich volgens Groen geen zorgen te maken, hun voorraden zijn allemaal veiliggesteld. Het is nu zaak voor Wijn Verlinden om de doorstart zo snel mogelijk te kunnen realiseren want tussen faillissement en doorstart laat de curator geen uitgaven toe. Er kan dus geen wijn worden ingekocht. De naam van het bedrijf en het nieuwe bedrijfspand zijn in eigendom van Jan Heijn Verlinden en zullen bij een doorstart naar verwachting gewoon weer gebruikt worden. Ookal is er gesuggereerd dat het nieuwe pand een van de oorzaken van het faillissement is. Zodra er meer bekend is zullen wij dit op onze website vermelden

Bron : website van Perswijn

• Tomas

Ik heb inderdaad ook via een collega te horen gekregen dat ze het faillietsement hebben aangevraagd. Deze is ook klant bij hun en heeft reeds contact gehad.

Het gaat dus om wijn verlinden

• Jeroen

Dit mag je best een drama noemen….zo een gerenommeerd bedrijf. Zonde

• Wim dL

Waar ik als ondernemer ONGELOFELIJK de @!#$ aan heb, is dat elk faillissement van de afgelopen maanden direct in verband wordt gebracht met de kredietcrisis.

Ik hoor geen enkele ondernemer roepen dat hij de winsten van de afgelopen jaren teveel heeft opgesoupeerd, te gulzig is geweest bij overnames, te veel naar privé heeft willen tanken enzovoorts.

Je zou toch zeggen dat je ondernemer wordt om verantwoordelijkheid te dragen, maar als het mis gaat dan ligt het blijkbaar aan de ander of aan de omgeving. Welnu, da's een verkeerde instelling voor een ondernemer.

We komen net uit een aantal economische topjaren. Waarin veel ondernemers prima winsten hebben gemaakt, bestuurders hun zakken vulden, toprestaurants vrolijk hun topwijnen verkochten, we jaar in jaar uit meer betaalden voor de betere wijnen en ga zo nog maar even door. Dus waarom een lang gevestigd bedrijf zoveel last heeft van een crisis die over krediet gaat, ontgaat me.

Misschien gaat het over de economische crisis dan wel de recessie. Maar die is NOG recenter dan de kredietcrisis. Voor 1 oktober was er nog niet zo heel veel aan de hand in economisch opzicht. En vanaf november gingen ondernemers failliet en riepen ze slachtoffer te zijn van de kredietcrisis of de economische crisis???

Wat een gelul allemaal.

Vertrouw me. Als het gaat om de effecten van de kredietcrisis of de recessie, dan zit ik met mijn branche nogal vooraan in het ervaren van de effecten van die ellende.

Met één verschil: ik heb mijn risico's in de goede jaren gespreid, ik heb mijn BV's niet leeggetrokken en ben zûnig geweest. Althans, zakelijk ;-).

Natuurlijk is het minder. Ook voor mij. En hoeveel reserves er nodig zijn om de ellende te overleven, weet niemand.

Maar dat zoveel collega-ondernemers blijkbaar zo verdomd weinig vet op de botten hebben dat ze na enkele maandjes van economische tegenwind omver vallen, dat verbaast me.

Er komen magere jaren aan. Maar wie het verdomd heeft om wat vet op de botjes te kweken, moet daarover niet trutten.

UCH.