Restaurant in Berlijn

• Constance

Goede morgen allemaal,

Donderdagavond vertrek ik voor een lang weekend naar Berlijn. Normaal weet ik de goede restaurants zo te vinden, maar nu komt de moeilijkheid: ik neem mijn broertje en twee vriendjes van mij mee en dat zijn studenten met een kleine beurs.

Heeft iemand voor mij misschien een tip voor een leuk betaalbaar restaurant met mooie betaalbare wijnen in Berlijn?

Een tip voor een leuke wijnbar is ook zeer welkom (al dat bier is niet goed voor mijn lijn ;-))

Bij voorbaat dank!

Constance

• John Copier

Constance,

Berlin is zo groot als de provincie Utrecht. Waar is de reis heen? Centrum, voormalig Oostberlin, voor steden enz? Ik ben er de nodige keren voor mijn werk geweest. Daarnaast ook voor weekenden of vakantie. Enkele adviezen;

Google op “weinrestaurant berlin” je krijgt een waslijst met mogelijkheden. Het meest oorspronkelijke Duitse restaurant (ik geloof uit 1300 en zo te zien nog in z'n oude staat) is Gasthaus Mutter Hoppe. Dit zit in de Rathausstrasse 21 10178 Berlin. Afspreken is niet alleen gewenst maar ook nodig. Het is vanaf 11.30 stampvol tot de laatste gasten vertrekken. Op de kaart staat alles wat Duits is hartstikke slecht voor de lijn maar ozo lekker. En natuurlijk bier in sloten. tel: +49 (0)302415625. Dit restaurant vind je in de Nikolaiviertel. Ga niet zelf sturen maar koop dagkaarten voor het openbaar vervoer of neem de taxi. De metro is ook perfect. In de binnenstad zoek je je ongans naar een parkeerplek, niet te vinden en dan kom je automatisch in een parkeergarage met gepeperde prijzen.

Op de Ku-damm is eigenlijk elk restaurant goed. Ik heb daar nog nooit een teleurstelling in pakweg 40 jaar gehad.

Wil je iets bijzonders op luxe dingen dan is een bezoekje aan het KaDeWe een must. Overal kan je champagne met kaviaar smullen. Een wijnafdeling om radeloos te worden. Worsten, hammen en kazen uit de hele wereld. Het mooist uitzicht vanaf het platte dak over Berlin en bij goedweer zijn ook daar de wijnbarretjes open.

Bezoek de gouden Synagoge. Nabij staat het laatste stukje muur. Dit vind je in de Niederkirchenerstrasse. Dit was in de euforie van de val van de muur ook al weg maar is later als herinnering teruggezet. Ik weet het niet zeker maar dacht dat men op de Potsdamer Platz ook een oude DDR wachttoren als aandenken heeft teruggezet. Maak een bezoekje op internet naar het http://www.carnegiehall.org/berlininlights/index.html en laat je verrassen. Onder dit dak is ook de oudste biblotheek van Duitsland. Maar vergeet de rest van de mogelijkheden in de Hall niet. Maak een wandeling langs de Spree. Dit riviertje was jarenlang de grens tussen Oost en West. Daar hebben veel mensen de dood gevonden. Bezoek het Spreewald. Bij alle gerchten in de restaurants komen de Spreewaldaugurken op tafel. Het is net Giethoorn. Huur een bootje en leg aan bij een verscholen restaurant en kies voor een gegrilde Schweinehaxe, zuurdesembrood met gurken. ga voor de gegrilde want de gekookte versie is wel eel lillend.

Wanneer je tijd hebt kan je ook naar het oude Reichsluftfahrtministerium van Goering maar dit is nu na restauratie het Ministerie van Financiën. Er zit een heel leuk museum in. Je kunt ook het nieuwe Sony en Daimler-Benz hoofdkwartier bezoeken. Leuke rondleiding. Zet op je lijstje een bezoek voor minimaal een hele middag aan Palast Charlottenburg.

Ik lees het wel waar je onderkomen is en kan dan wellicht wat specifiekere info geven.

Berlin kent 7 wijngaard(jes)en. Bezoeken gaat wel maar is lastig. Altijd op aanvraag. Een kruiwagen hiervoor kan helpen. Vraag in de restaurants naar deze Berlinerwein. Soms heel soms heeft men dit buiten de kaart. Alleen restpartijen gaan de verkoop in. De wijn wordt normaal gesproken bij banketten van de de Duitseregering en B&W van Berlin ingezet.

John

• Peter vdB

Constance, John noemt KaDeWe. Ik kan bevestigen dat je daar absoluut heen moet gaan. Kaviaar en champagne schrikt (studenten) af, maar er is zovéél meer. De culinaire verdieping heeft tal van themapleinen (vaak gebaseerd op een land). Ik was er vorig jaar en genoot van een bescheiden glas Muscadet bij een asperge/kalfspasteitje. Zelfs voor een studentenbeurs betaalbaar. Qua wijnen hebben ze werkelijk álles en bijna steeds de beste domeinen/boeren. Wel aan de prijs die wijn.

Mijn bezoek was met collega's, van alles wat ik heb gezien heeft KaDeWes culinaire afdeling de meeste indruk gemaakt. Zó groot. Zó veel. Zó overweldigend. Ik ga absoluut met het gezin terug. Ontzettend veel plezier!

• Constance

He John,

Dank voor je heel uitgebreide reactie, helemaal super!!!

Ik heb zelf een tijdje in Berlijn gewoond (2001), maar een deel van jouw tips is voor mij helemaal nieuw! Nooit geweten dat Berlijn 7 wijngaardjes heeft! En ik heb ook niet alle bezienswaardigheden die jij omschrijft, bezocht. Ik denk dat ik toen drukker was met het studentenleven (uitgaan, veel bier drinken en af en toe wat studeren en een tentamen doen).

Ik ben sinds 2001 3x terug geweest en de stad veranderd continu. Elke keer zijn er weer nieuwe restaurants en zijn er oude tentjes weg. Ik vind het echt een fantastische stad! Ik heb jouw tips uitgeprint en ga er zeker de dingen van doen die ik nog niet heb gedaan!

We hebben een appartementje gehuurd in de Schwedterstrasse, in booming Prenzlauerberg.

Nogmaals heel veel dank voor je tips!

Constance

• Constance

Dank je wel!

Constance

• John Copier

Zoooo, Ostberlin? Wordt of is het al, erg poenig. Ken dat gebied niet goed of eigenlijk niet goed genoeg. Pakweg 3 of 4x geweest en altijd onder toeziend oog ven onze toenmalige export manager. Deze man was een tijdig gevluchte Ostberliner. Vandaar dat ik via hem verschillende keren bij Mutter Hoppe mocht aanschuiven. Geloof me, het is echt het oudste restaurant van Duitsland. Dat ligt niet (te) gek ver van je tijdelijk adres. Mutter Hoppe vind je tussen de Karl Liebknecht Strasse en de Grunerstrasse maar ligt eigenlijk in het verlengde van de Alexanderplatz richting centrum. Net om de hoek bij Mutter Hoppe vind je restaurant Drachenschanke. Dit is gevestigd in de Poststrasse. Zowel voor Mutter Hoppe als de Drachenschanke geldt dat dit een “Deftige deutsche Küche” heeft. Via de Karl Liebknecht Strasse kom je op de Unter den Linden. Hieraan ligt de Humboldt Uni. Daarachter in de Mittelstrasse heb je restaurant Weinstein. Voor het kleine hapje tussendoor.

Veel plezier aldaar. En vergeet KaDeWe niet. Goed voor je minderwaardigheidcomplex. Heb je daar geen last van dan krijg je dat van al dat heerlijks wel. Wat een weelde en… fluweel voor de keel.

John

• John Copier

Ga je met de auto? Dan kom je zowel op de heen als terugreis langs Potsdam. Heb je tijd voor een hapje dan zou ik “Das französische Landgasthaus” in de schottischen Turm in brandenburgischen Potsdam kunnen aanbevelen. Dat ligt in de z.g.n. Holländisches Viertel. Nederlandse (gerestaureerde) huizen uit midden 1700. Het is trouwens een kwaliteits restaurant met een grote K.

Ongelooflijk he, Frans, Schots en Nederlands in Duitsland.

John

• Udo

Laat ik nou plannen hebben om dit jaar een stedentrip te maken naar (centraal) Berlijn! Zal dit uitprinten en meenemen, dank.

Udo

• Pepijn

Absolute aanrader is voor mij restaurant ‘'Fisher Fritz’' sinds vorig jaar 1 Ster en de grootste stijger in de Duitse variant van ‘'lekker’'.

Dit restaurant zit het Regent Hotel (voorheen 4 Seasons) aan de Gendarmenmarkt.

Ben hier zelf 3 jaar geleden geweest toen het net open was en nog niet in het bezit van een ster.

Op steenworp afstand van dit restaurant zit ‘'Lutter en Wegner’',op de Gendarmenmarkt

Zeer uitgebreide wijnkaart, hele zaak ademt wijn. Je dineert tussen de flessen.

Er is een restaurant en een wat eenvoudiger weinstube.

Absurd grote wijnkaart, redelijk van prijs.

Gr. Pepijn.

• Constance

Nogmaals dank voor alle supertips!! Het weekend was erg geslaagd en een dikke drie dagen weel te kort. Omdat 2 van mijn medereizigers nog nooit in Berlijn waren geweest, zijn we langs alle hoogtepunten gerend. We hebben ons ook vergaapt aan alle heerlijkheden op de 6e verdieping bij KaDeWe.

Erg goed gegeten bij Locanda Pane op de Ackerstrasse (betaalbare leuke Italiaanse wijnen), dat ook een goedkoper zusje in dezelfde straat heeft (Papa Pane). Verder veel Brauhauser bezocht (op verzoek van de heren) en smakelijke bieren gedronken.

Constance