Op Wijnplein, staat een aardig verslag van les 3 van bovengenoemde cursus:
www.wijnplein.nl/2009diplomacourse_geisenheim.php?PHPSESSID=b9b464daddeb86478425280b39dc6bb5
Professor Monika Christmann, geeft haar college in Geissenheim voor de cursisten, waartoe ook een aantal prikkers behoren. De professor heeft het niet zo op met biologisch verbouwen van druiven enz. Want: Heel humoristisch veegt Prof. Christmann de vloer aan met allerlei fabeltjes die de wijnwereld zo geheimzinnig en interessant maken. Zo krijgen de voorstanders van “spontane vergisting” en ongezwavelde wijnen er stevig van langs. Ook de biodynamische wijnbouw kan niet rekenen op veel applaus, hier spreekt een wetenschapper, die niet onder de indruk is van praatjesmakers. Met een grote lach roept ze geregeld “Yeah, right!” , als ze weer een stelling onderuit haalt. Ze vertelt over deze technische zaken alsof ze over haar vakantie praat, vrolijk, met mooie voorbeelden. Echter, wij weten dat er mondiaal, maar zeker ook in Frankrijk, wijnen te vinden zijn die absoluut voldoen aan de norm: grootse wijnen en dan denk ik aan Joly, Deiss, Leflaive,en elders Groot Parys, TMV, Scali, en aan de inspanningen van oa. Torres Spanje etc, etc. Derhalve vraag ik mij af, is deze professor nog wel van deze tijd?
Ruud.