Diplome Course

• Ruud Göebel

Op Wijnplein, staat een aardig verslag van les 3 van bovengenoemde cursus:

www.wijnplein.nl/2009diplomacourse_geisenheim.php?PHPSESSID=b9b464daddeb86478425280b39dc6bb5

Professor Monika Christmann, geeft haar college in Geissenheim voor de cursisten, waartoe ook een aantal prikkers behoren. De professor heeft het niet zo op met biologisch verbouwen van druiven enz. Want: Heel humoristisch veegt Prof. Christmann de vloer aan met allerlei fabeltjes die de wijnwereld zo geheimzinnig en interessant maken. Zo krijgen de voorstanders van “spontane vergisting” en ongezwavelde wijnen er stevig van langs. Ook de biodynamische wijnbouw kan niet rekenen op veel applaus, hier spreekt een wetenschapper, die niet onder de indruk is van praatjesmakers. Met een grote lach roept ze geregeld “Yeah, right!” , als ze weer een stelling onderuit haalt. Ze vertelt over deze technische zaken alsof ze over haar vakantie praat, vrolijk, met mooie voorbeelden. Echter, wij weten dat er mondiaal, maar zeker ook in Frankrijk, wijnen te vinden zijn die absoluut voldoen aan de norm: grootse wijnen en dan denk ik aan Joly, Deiss, Leflaive,en elders Groot Parys, TMV, Scali, en aan de inspanningen van oa. Torres Spanje etc, etc. Derhalve vraag ik mij af, is deze professor nog wel van deze tijd?

Ruud.

• Wim dL

Laat ik nu laatst voor een paar centjes aan biologische dan wel biodynamische DRC hebben zien passeren.

;-(

• Ruud Göebel

Wim, ik heb met opzet DRC weer van afgehaald op mijn lijstje:) want jouw reactie reeds ingecalculeerd!! :D:D

Ruud.

• Robèrt Koopman

Je hebt altijd voor- en tegenstanders.

Deze professor is duidelijk geen voorstander van deze bio-stroming.

Of ze dan nog wel van deze tijd is zal niet eenvoudig te beantwoorden zijn ben ik bang.

M.v.g,

Robèrt

• John Copier

Jammer dat mijn advies niet zo goed is uitgepakt.

Hier een stukje uit het berichtje.

“Het diner deze avond is op Schloss Johannisberg, een schitterende locatie, en één van Duitslands beroemdste wijnhuizen. Helaas is zowel de kwaliteit van de wijn als van het eten ondermaats. Grote porties zijn hier belangrijker dan verfijning.”

Het eten is naar mijn mening van heel behoorlijk niveau maar net als hier in Nederland zullen de koks in Duitsland sneller van bedrijf wisselen dan ik van kostuum. Daar kan dus een steekje vallen. Waar ik het zeker niet mee eens ben is de kwaliteit van de wijn. Uit het palet aan mogelijkheden, is ook een kwestie van geld, kan het glas tussen goed en zeer goed worden gevuld om over het niveau van de TBA's dan maar te zwijgen want daarvan zijn er jaren die het begrip excellent zeker verdienen.

Zeer aardig verslag. Ik wacht op de reactie van Romke.

John

• Pierre

Ik heb enige tijd geleden een les mogen bijwonen van Prof. Dr. Monika Christmann. Hoewel het niet veel te maken had met het uiteindelijke tentamen - studeren doe je maar lekker thuis - heb ik ademloos geluisterd en meegediscuseerd tijdens een zeer motiverende les van een enthousiaste en ‘open minded’ wetenschapper met een kritische,doch genuanceerde blik op GMO, biologische landbouw, biologische dynamische landbouw, klimaatverandering en andere actuele onderwerpen.

Geen onderwerp was taboe. Probeer maar eens het bestaansrecht van een wijnboer - na 2 graden Celcius opwarming van de aarde - in het voorheen koele klimaat van Chablis te bespreken. Je trekt de poten onder zijn stoel vandaan. Pas possible! Niet bespreekbaar! Notre terroir ne change pas, Monsieur! Neen wij blijven hier bijzondere frisse, minerale witte wijnen maken. Klimaatverandering, niet bespreekbaar!

Op de Universiteit van Geisenheim is alles bespreekbaar!

• Ruud Göebel

Beste Pierre, ik heb je bijdrage nu 3 keer aandachtig gelezen. Het is een reactie op mijn draad, maar wat is nu eigenlijk je punt?

Ruud.

• Ruud Göebel

Beste Pierre, je schrijft: “Op de Universiteit van Geisenheim is alles bespreekbaar!” Echter als aspecten van duurzame teelt van druiven voor wijnbereiding aan de orde worden gesteld, alsmede de moedige pogingen van echte wijnboeren (en dat zijn niet dezelfde figuren als druivenboeren) dan heeft de Professor haar bedenkingen. Echter steeds meer wijnboeren en dat mondiaal gezien willen af van het welhaast automatische gedrag om maar te spuiten met elk middel dat door de industrie bedacht is om elke ziekte die in de wijngaard eventueel, wellicht zou kunnen ontstaan het hoofd te bieden. Echte wijnboeren, willen dit niet, maar zetten bijvoorbeeld wat rozen op de kop van de rijen om vroegtijdig meeldauw te ontdekken en handelen vervolgens naar bevinden. En onkruid tussen de rijen behoeft niet persé met herbiciden bestreden te worden, maar kun je vervangen door groenbemesters. O.K, de wijn zal dan wel wat duurder worden, so what?

Ruud.

• Pierre

Beste Ruud,

Het verslag op wijnplein wilde ik graag nuanceren, dat is alles. Ben zelf wel voor milieuvriendelijke/biologische/biologisch dynamische landbouw. Maar er vallen nog wel wat kritische noten te kraken, zoals het gebruik van het niet afbreekbare kopersulfaat in de biologische landbouw. Ik heb heden avond nog mijn biologische groentepakket afgehaald bij de (reguliere, Turkse) groenteman. Niet uit principe, maar deze kwaliteit komt het dichts bij de kwaliteit van de moestuin van mijn ouders, mjam!

M vr gr

Pierre

• Ruud Göebel

Beste Pierre, alles duidelijk! Houden zo! :):)

Ruud.