K.U.R.K. proeft Riesling en Montus

• Pedro

gisteren was het weer zover…een K.U.R.K event, deze maal in 't Westland en uitkijkend over de kassen zijn er weer een aantal wijnen aan de KURKERS voorgezet, met als thema Duitstalig en Montus verticaal. De line-up zag er als volgt uit;

Riesling

Albert Duhr 2004 Luxemburg

Riesling Gebling Sepp Moser 2005

Alte Reben Thanisch 2006

Lowenstein Blauschiefer 2006

Volxem Rothschiefer 2007

A.J. Adam Hofberg Spatlese 2007

Auslese Bernkastler Doctor Deinhardt 1983

Kees Kieren Graacher Domporst auslese*** 2005

Eiswein Thanisch 2002

Montus

Montus Cuvee Prestige 1990

Montus Cuvee Prestige 1989

Montus 1996

Montus Cuvee Prestige 1995

Chateau Legrezette 1998

Montus Cuvee Prestige 1998

Bouscasse Vieilles Vignes 2000

Montus Cuvee Prestige 2000

Montus 2002

Domaine de Chevalier 2003

Montus Cuvee Prestige 2001

Bij de Riesling was de start al prachtig met de luxemburgen en de oostenrijker, de Lowenstein viel jammer genoeg tegen. Daarentegen de Spatlese van A.J. Adam…groots en de *** van kees Kieren prachtigggg.

De Montus bleek “ zware” kost te zijn, jammer dat de 89' er kurk had. De 2000 vond ik persoonlijk een van de mooiere…en wat is 2001 ongeloofelijk hard, deze heb ik momenteel nog in de karaf staan. De “piraten” paste goed tussen deze line-up, waarvan ik de Bouscasse erg mooi vond.

Mannen ik heb ernorm genoten van jullie inbreng en aanwezigheid en de eerstvolgende ligt alweer in het verschiet bij onze Willem G

Sante

Pedro

• Udo

Wat een bescheiden aantal wijnen, dat gaat de goede kant op :-)

Heb net een tweetal flessen Montus Cuvee Prestige 2001 aangeschaft, wat raad je aan? Hoe lang wegleggen voordat hij op dronk zal zijn? Komt dat ooit op dronk?

Udo

• Pedro

Udo,

zoals ik (wij) gister ervaarde nog zeker een paar jaar wachten, 5 minimaal..en of de hardheid dan echt weg is..ik heb mijn twijfels..ik zou deze pas over een jaar of 8-10 proberen…maar je hebt er een paar dus het proberen waard de eerste over 5 jaar :-) te openen

Sante

Pedro

• Peter Z.

Pedro,

Het was inderdaad een mooie avond! Toch altijd weer mooi om een vertikaal te kunnen degusteren, en inderdaad ook prettige piraten dit keer! Jammer dat de 1989 kurk had die met de seconde erger werd in het glas.

Kees-Kieren *** was Fabelhaft, de mooiste wijn van de avond. En inderdaad de A.J. Adam was eveneens om je vingers bij af te likken.

Van de CP's was het fantastisch om ze in verschillende levensfasen te kunnen proeven. Na afloop van de (blinde) vertikaal de 1990 naast de 2001 te kunnen proeven is de wijn 11 jaar in de tijd teleporteren. De 2001 was de meest krachtige van alle wijnen, zeker niet de gemakkelijkste, maar wat een potentie zit er in die wijn! Udo, gewoon laten liggen tot 2015 voor je de eerste opentrekt, zelfs dan zal die nog piepjong overkomen.

Al met al weer een prettig avondje met wijnleipen onder elkaar, en gelukkig weer veel gelachen met de KURKers, ook niet onbelangrijk!

Pedro en KURKers, bedankt!!

PS: Controlegetal: onsag, en op z'n haags gezegd heb ik dat zeker voor Montus!

• sjaak Kaptein

Hoe was de Domaine de Chevalier tussen al dat Madiran geweld?

Sjaak Kaptein

• Eelco van Wieringen

Hoi Pedro,

Hebben jullie de Montus idd van oud naar jong geproefd? In dat geval: chapeau! Dat is de goede volgorde.

Ik had jullie ook de Bouscasse VV 2001 in dit rijtje gegund. Veel van genoten, maar inmiddels al weer enkele jaren geleden dat het laatste exemplaar op mijn altaar stond. Iemand recente ervaringen ermee?

Salut,

Eelco

• Theo

Had van de week de Montus cuvee prestige 2002 in het glas, na ff in een karaaf gepieperd te hebben, was hij best binnen te houden :-)

TG

• Willem G

Pedro bedankt,

Het was een heerlijke en leerzame zaterdag.

Achteraf thuis moest ik aan Mas de Daumas denken. Montus (b)lijkt net zo krachtig en houdbaar als MdeD. De 90-er heeft nog reserve voor vele jaren.

Sjaak, De Dom. de Chevalier was tussen dit geweld zwoel en fluweelzacht. Ook een heerlijke wijn.

Groeten,

Willem.

• Robèrt Koopman

Natuurlijk een pracht foto van de line-up!

M.v.g,

Robèrt

• Klaas Vaak

Mooie proeverij, heren! Complimenten.

Ben zelf ook Madiranfan en heb ook een aantal jaargangen in de kelder liggen. O.a. de 89-er. Jammer dat-ie kurk had, want juist hiernaar was ik erg benieuwd.

Want vonden jullie van het vermeende verschil (modern/klassiek) tussen Bouscasse en Montus?

Groet, Klaas :z