Gisteravond kwam prikker JoostB samen met partner en jonge zoon langs voor een gezellige gastronomische wijnavond.
We hebben de volgende wijnen gedronken:
Bollinger Special Cuvee
Fondreche Persia Blanc 2007
Rieussec 2001
Domaine de Chevalier Blanc 2001
Beaucastel 1989
Clos Monlleo 2000
Aalto 2005
Graham's 1985
Gelukkig kwamen alle wijnen gezond uit de fles. De Rieussec, Beaucastel en de Graham’s waren voor mij de beste wijnen en presteerden conform of zelfs boven de hoge verwachtingen.
De Domaine de Chevalier was heel gesloten in de neus, ook bij het (kleine) restant dat nog in de fles zat en ik vandaag heb gedronken. De afdronk was wel heel krachtig en lang, wat me hoop geeft dat het nog meer dan goed komt met deze wijn. De volgende fles zal ik niet in de eerstvolgende 3 jaar openen.
De extremen van de twee Spanjaarden werden door de complexe Beaucastel heel erg blootgelegd. Eerlijk gezegd kwamen ze daardoor gisteren wat eenvoudig en zoet over. Vandaag heb ik echter een restant van de Aalto gedronken en dit is op zichzelf gewoon een erg goede wijn met een heel expressieve neus vol cassis, zoethout en donker rijp fruit. In de afdronk is hij inderdaad best wel zoet, maar vandaag vond ik dat geheel niet storend.
Alles bij elkaar een heel geslaagde wijnavond waarbij we uiteindelijk een hele werkdag van 8 uur aan tafel hebben gezeten om het voedsel en de wijnen te verorberen. Het leven is zwaar….
ChrisW