Zaterdagavond wijnen

• ChrisW

Gisteravond kwam prikker JoostB samen met partner en jonge zoon langs voor een gezellige gastronomische wijnavond.

We hebben de volgende wijnen gedronken:

Bollinger Special Cuvee

Fondreche Persia Blanc 2007

Rieussec 2001

Domaine de Chevalier Blanc 2001

Beaucastel 1989

Clos Monlleo 2000

Aalto 2005

Graham's 1985

Gelukkig kwamen alle wijnen gezond uit de fles. De Rieussec, Beaucastel en de Graham’s waren voor mij de beste wijnen en presteerden conform of zelfs boven de hoge verwachtingen.

De Domaine de Chevalier was heel gesloten in de neus, ook bij het (kleine) restant dat nog in de fles zat en ik vandaag heb gedronken. De afdronk was wel heel krachtig en lang, wat me hoop geeft dat het nog meer dan goed komt met deze wijn. De volgende fles zal ik niet in de eerstvolgende 3 jaar openen.

De extremen van de twee Spanjaarden werden door de complexe Beaucastel heel erg blootgelegd. Eerlijk gezegd kwamen ze daardoor gisteren wat eenvoudig en zoet over. Vandaag heb ik echter een restant van de Aalto gedronken en dit is op zichzelf gewoon een erg goede wijn met een heel expressieve neus vol cassis, zoethout en donker rijp fruit. In de afdronk is hij inderdaad best wel zoet, maar vandaag vond ik dat geheel niet storend.

Alles bij elkaar een heel geslaagde wijnavond waarbij we uiteindelijk een hele werkdag van 8 uur aan tafel hebben gezeten om het voedsel en de wijnen te verorberen. Het leven is zwaar…. :)

ChrisW

• JoostB

Chris,

Ook voor mij waren de Rieussec, Beaucastel en Graham de beste wijnen.

Bollinger blijft één van de lekkerste ‘basis’ Champagnes maken.

Fondrèche blanc was een mooi ‘zonnig’ glas, prachtig in balans en een prima begeleiding voor de geserveerde amuses…

De Rieussec, geserveerd naast een aantal bereidingen van Foie Gras, was prachtig. Blijft een magische combinatie. Rieussec 2001 was aanzienlijk toegankelijker dan de laatste keer dat ik hem proefde (zal anderhalf jaar geleden zijn). Hier hoef je eigenlijk niet meer op te wachten en gewoon komende 30 jaar lekker opdrinken ;-) …

De Chevalier blanc 2001 leek in een gesloten fase. In eerste instantie (waarschijnlijk wat te koel geserveerd) had de wijn nagenoeg geen bouquet. Langzaam kwam de wijn een beetje los en ontwikkelde zich wel in een heel mooi ingetogen glas wijn, maar van Chevalier uit een groot jaar, zou je meer mogen verwachten. Overigens wel een prima begeleiding voor de zeewolf met krokante korst en de risotto…

Beaucastel maakte zijn naam en faam absoluut waar. Prachtig ontwikkeld glas wijn, maar nog geen spoortje van vermoeidheid en nog zeker 10 jaar voor de boeg. Daar waar ik de meeste Chateaneufs toch het liefste de eerste 10-12 jaar zou willen drinken, is dit denk ik de grote uitzondering… Bijgeserveerd was een mooi stukje bief met gratin trio en dat combineerde prima…

De beide spanjaarden hadden het absoluut moeilijk naast de Beaucastel en kwamen dan ook niet ze goed uit de verf! Naast de prachtige ontwikkelde Beaucastel kwamen de beide Spanjaarden nogal zoetig over. Dat terwijl andere proefervaringen met de wijn uitstekend waren en er geen enkele twijfel over de kwaliteit van de flessen was. Mijns inziens gewoon een duidelijke les om jonge Spanjaarden niet naast een zo complete en prachtige gerijpte oude heer te serveren…

Misschien waren de Spanjaarden wel een mooie opmaat richting de port… De Graham 1985 was erg goed. Ik heb nogal wisselende ervaringen met Graham, maar deze hoort absoluut bij de hoogtepunten. Zo uit de fles in het glas… Deze port zit wat mij betreft in zijn 2de jeugd (echt jonge port (binnen 2 jaar na botteling) is de eerste jeugd, daarna volgt gesloten fase). Uitstekende structuur, maar dit was momenteel geen enkele belemmering. Nu al lekker, maar waarschijnlijk nog een jaar of 10 wachten voor nog meer… En bij de port hadden we nog een paar kaasjes…

Het was een waar genoegen.

Santé,

Joost

• stefvdv

Joost, hoe was die Graham in vergelijking met de Fonseca 1985 van 1 februari jl.?

Groet

Stef

• JoostB

Stef,

Het is een beetje lastig ‘echt’ vergelijken. De Fonseca was zo'n 8 uur Dubbel gedecanteerd en deze Graham dronken we regelrecht na opening. Maar in mijn beleving zou dit een uitstekende en spannende flight in een VP(85)-proeverij kunnen zijn…

Santé,

Joost

• ChrisW

Stef,

Ik heb de Fonseca 85 in november gedronken maar dat was helaas een fles die ondermaats presteerde. De 85'er van Graham van afgelopen zaterdag was wel op niveau en typisch Graham met een beetje “romige” afdronk.

Voor wat het waard is, zijn de gemiddelde waarderingen van een redelijk groot aantal proefnotities op CellarTracker van 85 Port als volgt:

Dow 89,0

Quinta do Noval 89,8

Taylor 90,6

Graham 93,1

Fonseca 93,9

Mvg,

ChrisW

• john

Chris, Joost,

Mooi rijtje wijnen! helemaal mijn stijl…..op de VP na dan (ben niet zo van de port…) Rieussec 2001 begint langzaam open te komen denk ik…….afgelopen zaterdag dronken wij de Raymond Lafon 2001. Blind dachten de meesten aan rieussec 2001….en eerlijk gezegd heeft ie er heel veel van weg. zou ze wel eens naast elkaar willen proeven….denk dat Chris de RL van Le Defi niet helemaal meer op zijn netvlies heeft staan…..

Aalto 2005 is op dit moment niet helemaal open. De 2004 daarentegen wel.

Hasta Luego

John