Nieuwe Wijnbar Rotterdam

• André

Hoorde gisteren op mooie proeverij van 500% in Rotterdam over een nieuwe Wijnbar op het Westelijk Handelsterrein, Vollenhovestraat : Wijnbar Rotterdam, wijn & Amusebar. Net open in de buurt waar En Verre zat.

Is iemand hier al geweest?

André

P.S. helaas op de site (nog) geen wijnkaart.

http://www.wijnbarrotterdam.nl

• Ronald Heijden

Beste André ,

Ben er afgelopen zondag geweest met de miss en goede vrienden. Het oude En Verre zat op de onderste etage en hierboven was een galerie gevestigd. Toen de galerie te huur kwam te staan was er een ondermer die er graag een wijnbar wilde beginnen. Uiteraard was dat een beetje raar twee verschillende wijnbarren boven elkaar. Beide ondernemers hebben de handen in elkaar geslagen en zijn nu samen verder gegaan. De zaak is nu dus dubbel zo groot geworden. De bovenetage voor de vrije inloop en de onderste etage is af te huren voor besloten proeverijen etc. De locatie in Rotterdam is echt top , interieur is nog lang niet af over een week of 4 a 5 komen de nieuwe meubels , open haard , extra enomatics etc. etc. Zaak is dus open maar het is nog echt te vroeg om te oordelen. De nieuwe eigenaar is zeer bevlogen en kundig en heeft flair. Er stonden 6 enomatics opgesteld met hierin een fles of 40-50 open. Heb o.a. gedronken een Weegmuller droge Kabinett (prima apperatief met frisse zuren), Kir-Yanni Naoussa (was wat te jong) en een Regina Christina IGT Toscana (100% Merlot). Rekening viel wat tegen maar dit is uitgepraat. Het was aan 2 zijden een misverstand , het woord sorry is gevallen en dan is het ook zand erover voor ondergetekende + vrienden. Ik ga over een paar maandjes zeker nog eens terug maar dan neem ik een pasje + saldo om de enomatics zelf te kunnen bedienen. Wijnassortiment mag voor mij wel wat spannender maar ik denk dat dit wel goed gaat komen. Duidelijk gevalletje dus van aanvangsproblemen maar zeker met potentie.

Groeten,

Ronald

• Martin

En, ook heel leuk, er is een mooi assortiment Griekse wijnen opgenomen! ;-)

31 maart is er zelfs een avond met enkele Griekse wijnproducenten die na ProWein Nederland ( lees Barendrecht ) aan doen en het gehele assortiment laten proeven.

Mvg

Martin

• André

Veelbelovend zo te horen.

Er zijn te weinig goede wijnbars, die ook goede activiteiten hebben en die naar buiten brengen. En ook nog gezellig zijn.

Ik hoop dat er een grote opening komt als alles klaar is.

Wil daarvoor graag langskomen…

André

• Ruud Göebel

Beste André, de door jou bedoelde opening heeft reeds plaatsgevonden op 1 mrt. jl.

Ruud.

• john

Persoonlijk heb ik helemaal niets met wijnbars. De inkomstbron is wijn en dus betaal je per definitie veel te veel voor een glas als je het vegelijkt met de inkoopsprijs. (die wij freaks allemaal kennen)

Gemiddeld publiek in wijnbars zijn ook geen wijnfreaks.

Hasta Luego

John die uiteraard voor de eigenaren hoopt dat een succes zal volgen….ondernemerschap moet beloond worden

• Martin

Bij de opening was er ruim 300 man publiek, die getuige de gesprekken die ik er had, iig wijnliefhebber zijn. Wat heeft iemand die niet van wijn houdt in een wijnbar te zoeken?

En dat je gelet op de inkoopsprijs van de wijn extra betaalt, tja, dat lijkt me logisch. Er staan 8 enomatics, dus 64 wijnen per glas. Die kasten moeten ook betaald worden.Daarbij vind ik het systeem dat iedere bezoeker een chipknip van de wijnbar koopt en die oplaadt voor het bedrag wat hij zelf wenst, wel handig. Je kunt kiezen voor een proefglaasje, een half glas of “vol” glas, elk met bijbehorend prijsniveau. Geen gedoe meer met een rekening.

Mvg

Martin

• André

Ruud,

Was jij er bij? niet ? ik ook niet.

Dan was het geen echte opening toch :)

En er komt nog meubilair en (meer) Ennomatics.

Daarna is het tijd voor een echte opening toch?

Ben altijd (te) enthousiast bij wijnbars. John heeft een punt.

Toch is het mooi verschillende wijnen per glas te kunnen drinken en een lekker hapje erbij te eten. Glasprijzen vergelijken met Horecaverkoopprijzen is natuurlijk niet eerlijk. Wat mag een glas kosten en waarmee vergelijk je het?

Glas = (0,8x) inkoopprijs fles

Glas = 1/4, 1/5, 1/6, verkoopprijs fles

Glas = 0,5 x verkoop detailprijs

of ???

Verschillen tussen huiswijn, middenklasse en toppers?

Misschien iets voor een draadje of enquete.

Helaas zijn er in Nederland niet veel liefhebbers, die meer dan EUR 10 voor een glas wijn overhebben. En niet veel wijnbars die een wekelijks wisselende flight goede wijnen hebben. Ook met hapjes is het nog niet Top. Dat is wel belangrijk.

Wijn-per-glas blijft boeien en moet een sterk punt in de horeca worden. dat is het nu nog niet.

André

• Theo

John,

Dat komt natuurlijk omdat er maar weinige wijnbars zullen zijn die wijnen per glas hebben van +95 punten ofzo. Dus inderdaad, voor de fanatieke punten drinker valt er weinig te halen.

Voor de gemiddelde wijndrinker echter, zou ik niet weten wat zij niet in een wijnbar te zoeken hebben. Ik kom er niet zo vaak, maar vind het wel eens leuk om wat verschillende goede wijnen naast elkaar te proeven met een paar vrienden, gewoon na het werk ofzo, zonder gelijk veel flessen te moeten kopen om te proeven.

Feit blijft dat je in de horeca altijd meer betaald dan dat je thuis betaald voor hetzelfde product, er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen maar inkoop, ook (hoop ik tenminste) een stuk gezelligheid, nieuwe dingen ontdekken, leuke mensen, kortom een stukje quality life…. en dat mag wat kosten toch?

TG

• Sepp

Wat een vreemde redenering: ‘de inkomstenbron is wijn en dus betaal je per definitie veel te veel’…

Waar zou je dan je auto moeten kopen? Bij de bakker?

Ik denk juist, omdat zij veel scherpere afspraken met importeurs hebben, wijnbarren inherent veel scherper kunnen aanbieden… Of is dat een naïeve aanname?