Al weer wat weken geleden kreeg ik een uitnodiging voor de allereerste asperges in 2009. Vandaag is dus dat moment. Die asperges worden in de kas geteeld. Ga nu niet op voorhand roepen dat dit toch niets kan zijn! Ik heb mij uitvoerig laten bijpraten over koude grond asperges en koude grond asperges uit de kas. Ook na langdurig uithoren en navragen kan ik weinig verschil vaststellen. Ja het één staat in de buitenlucht en het ander onder glas. Verder zijn alle andere voorwaarden gelijk. Voor de steker is trouwens ook beter, niet meer op de knieen maar op sta hoogte. Ook hoeft men niet meer op onchristelijke uren te oogsten. het is overdag toch nacht. Wat men beter in de hand heeft is het krioelend en vliegend volk. Ook de vochthuishouding heeft men onder controle. De omgevingstemperatuur en vochthuishouding in het bed wordt met voelers in het snotje gehouden. En dan nu de asperges. Ze zien er schitterend uit. Knakvers en in alle maten. Om e.e.a. feestelijk te openen was er ook een kok in de weer die een heerlijke soep, gegratineerde schotel of de ouderwetse met ei en ham, kruimig aarappeltje met boterjus en wat fijne peterselie in de aanbieding had. Ik ben helemaal flapperdepap van de kwaliteit. Vanavond dus bij oom John asperges op tafel. Ik zal het met riesling moeten doen want iets anders aan wit heb ik niet.
Ik ben trouwens rijstgorgonzolabechamelbitterballen aan het maken. Ook een aardig woord met zeker 250 woordwaarde. Die bitterballen lukken nog niet echt. Kliederige handen en de bitterballen zakken uit. De vriezer er op. Gaat lukken. U hoort nog van mij en nu op naar de Riesling. Het zal wel iets van Kees-Kieren worden.
John