Notities Côtes de Castillon-proeverij

• David

Peter vd B organiseerde afgelopen dinsdag zijn proefavond bij de Brabantse Wijnsociëteit. Het thema: Côtes de Castillon. Dáár moet ik natuurlijk bij zijn. Alle wijnen werden blind geserveerd in series van twee. Dit is wat we proefden:

1. Een prettige start met een heerlijk boers, romig glas Côtes de Castillon. Niet erg lang, of complex, maar wel lekker ruig, met kersen en leer en laurier. Ook merk ik nog drop en anijs op in het smaakpalet. Ongecompliceerd en overtuigend. Voor ik het wist was mijn proefglaasje leeg.

Mijn score: 16/20

Gemiddelde score: 13,5/20

2001 Chateau Manoir de Gravoux

2. Medium rood. Een bescheiden neus met rode besjes, vanille en koffie. Ook bescheiden en corrct in de mond, frisse zuren, balans, weer koffie en drop in de afdronk. De eerste aanzet maakt een goede indruk, daarna valt de wijn weg. Aan de korte kant, dus. Niettemin erg prettig drinkbaar.

Mijn score: 15/20

Gemiddelde score: 13,4/20

2005 Chateau de Prade

3. Jeugdig en diep rood van kleur presenteert deze wijn zich met een fraaie geurwaaier van krijt en bloemen. Mooie terroirgedreven neus, met ook een mand vol rijpe bosvruchten. Rijke wijn, dik, mooie koffie- en chocoladebitters, een heel serieus glas. Rijp, maar gereserveerd en daardoor spannend.

Mijn score: 16,5/20

Gemiddelde score: 14,7/20

2005 Chateau Jouanin Cuvee Prestige

4. Met een dofrode kleur belooft dit niet veel goeds. Ik ruik paprika en mentholkauwgum. Alhoewel deze wijn over een expressieve neus beschikt zijn niet alle geuren even prettig in mijn beleving. Ik ruik bijvoorbeeld ook karton. In de mond: somber, drop, rauw, zoetig, aardig, maar zeker niet meer dan dat.

Mijn score: 14/20

Gemiddelde score: 13,6 /20

2002 Chateau Sainte Colombe

5. Wat een vreemde geuren waaieren hier omhoog: kool, kersenvlaai, yoghurt, prei, eucalyptus. Rood fruit getypeerd, met rode bessen en veel kersen in de smaak, wat tannines na. Vooral door de atypische neus weet ik niet goed wat ik met dit glas wijn moet. Het is voor mij een beetje het type dat wel aanwezig is, maar eigenlijk helemaal niet zo veel zinnigs te vertellen heeft.

Mijn score: 14,5/20

Gemiddelde score: 13,3/20

2001 Chateau Lideyre

6. Neus: raar. Naast tabak en kers en ruik ik ook een bepaalde scherpe frisheid van bijvoorbeeld tandpasta en munt. Dan ook weer paprika en openhaard-lucht. Rokerigheid en frisheid vechten om een plaatsje. Het geheel komt wat scherp over, dus ook in de smaak. De tannines zijn wat ruw. Wel is hier veel inhoud en materie aanwezig waar nog wat jaren op voortgeborduurd kan worden.

Mijn score: 15/20

Gemiddelde score: 14,5/20

2005 Chateau Sainte Colombe

7. Een bruinrode kleur, brooddeeg en kersenvlaai in de neus, zwarte bessen en bramen, licht zoetig, mooi wat tabak. Een charmant glas wijn: het heeft inhoud, alle smaakindrukken zijn mooi verweven, beschikt over prettige zwoelheid en is compleet .

Mijn score: 16/20

Gemiddelde score: 14,6/20

2005 Chateau La Pierriere, Cuvee Fondateur

8.Zwartrood van kleur. Hier begint het serieuzere werk! Ik ruik houtskool en truffel en drop en kersen. Ook heel duidelijk hout. Dik van structuur, warme wijn, smaakimpressies van kersen op sap, sjepdrop, nog flink tannineus. Ruige, complexe en flamboyante wijn.

Mijn score: 17/20

Gemiddelde score: 16,4/20

2003 Chateau Joanin Bécot

9. Rijke, heerlijk geparfumeerde neus, lijm, ook wat kool en groene tonen, munt, inkt, aarde en hout. Deze wijn heeft een hele prettige en zachte aandronk. Verder proef ik morellenkersen, mooi versmoletn met wat stal- en mesttonen. Prachtige zacht/zoet. Eleganter dan wijn 8, ook iets minder indrukwekkend.

Mijn score: 16,5/20

Gemiddelde score: 15,6/20

2001 Chateau d’Aguilhe

10. Diep, zwart rood. Powerhouse-wijn met overweldigende geurimpressies. Ik ruik lijm en leer , krentjes en vlierbessen. Er valt hier ook een hóóp te proeven zeg. Zoet en warm (alcoholhitte?), bramen, leer, complex, rijk, overweldigend. Vlezig, zowel in de smaak als qua structuur.

Mijn score: 17/20

Gemiddelde score: 16,3/20

2003 Clos les Lunelles

11. Donkere, weinig sprekende rode kleur, een tikje dof. Maar dat vind je nergens meer in de smaak en geur terug. Wat een prachtwijn is dit: heerlijke geuren van truffel, hemelse modder en pruimen stijgen op uit het glas. Dit raakt echt mijn wijnhart en daardoor is het moeilijk om te beschrijven wat ik allemaal proef. Ik volsta hier met: compleet, elegant, kracht en finesse gecombineerd, chique, cacao en tabak. Schitterend.

Mijn score: 17,5/20

Gemiddelde score: 16,6/20

2000 Chateau Veyry

Mooie avond Peter. Dit soort ‘kleine’ appelaties verschaft echt veel plezier en geeft een nieuwe impuls aan die immer voortdurende jacht op mooie, betaalbare wijnen.

David.

• Pierre

Beste David,

Ik heb nog wat aanvullende informatie over een Cotes de Castillon & Cotes de Francs producent: de heer Limbosch, van oorsprong Belg zoals de naam doet vermoeden, van Chateau Lalande de Tifayne vertelde mij dat het gehucht waar hij gevestigd was na een gemeentelijke herindeling bij de gemeente Puisseguin hoorde. Maar de oorspronkelijke wijnboeren van Puisseguin waren er als de kippen bij om hem en zijn dorpsgenoten uit te sluiten van de commercieel aantrekkelijke herkomstbenaming Puisseguin-Sant-Emilion!!!

Intussen smaken de wijnen van de heer Limbosch beter dan de minder goede helft van wijnen gekoppeld aan het aan inflatie onderhevige begrip Saint-Emilion Grand Cru.

Ook het vermelden waard is dat de bekende wijnmaker Stephan Derenoncourt (voorbehoud spelling!) - in een tijd dat Merlot-goeroe Michel Rolland af en toe fel bekritiseerd wordt - kleine mirakels verricht, juist in dit soort ondergewaardeerde districten!

Er is zelfs potentieel in dit soort gebieden om echte top te maken. Wat hen tegenhoud? Het noodzakelijke halveren van het rendement veroorzaakt verdubbeling van prijzen, zo simpel is dat!

Bent u bereid 15 tot 20 euro te betalen voor een wijn uit een ondergewaardeerd subdistrict van Bordeaux, ook al (voor zover je dat zo kan stellen) smaakt het naar 30 tot 40 euro?

Leve de ‘kleine’ grote wijnen!

• romke van dijk

Hoi Pierre,

Ik had de 2001 van Chateau Lalande de Tifayne een week of wat terug in het glas.

Werkelijk een heerlijke wijn die nu prachtig op dronk is.

Groet,

romke

• Pierre

Beste Romke,

Dat is dan heel jammer voor je, want ik heb mijn laatste magna zojuist weg gegeven!

Opgeruimt staat netjes!

• Chris

Mooie PN's David, ken het gebied amper en deze proefnotities zijn dan ook een welkome aanwinst op dit PB althans voor mij ;-) .

Meestal hebben we het hier over de grote jongens uit Bord. maar dat er elders ook mooie wijnen gemaakt worden moge duidelijk zijn.

Gr.Chris,

• Peter vdB

Pierre, de eerste wijn die David beschrijft is er zo een waar Derenoncourt adviseert. Zie ook: www.brabantsewijnsocieteit.blogspot.com

met iets meer informatie over de betere wijnen. Thanks David voor de notities!