Vrijdag-wijn: Lacoste-Borie 1998

• Constance

Ik zit nu nog braaf achter mijn bureau op werk, maar kan niet wachten tot ik mijn pas verworven fles kan ontkurken!

Ik heb net een fles Lacoste-Borie 1998 gekocht, dat is de tweede wijn van het 5-ieme Grand Cru Chateau Grand-puy Lacoste, Pauillac, Haut-Medoc. 75% cabernet Sauvignon, 15% cabernet franc, 8% merlot en 2% petit verdot. Als het goed is, is de fles momenteel op dronk!

Heeft iemand misschien kort geleden een fles Lacoste-Borie 1998 gedronken? Hoe was de wijn? Raden jullie aan hem te decanteren of hem een tijdje (ontkurkt) te laten luchten?

Constance

• romke van dijk

Hoi Constance,

Ik zou de wijn niet decanteren maar een uurtje voor het drinken ontkurken en een glaasje inschenken, op schouder zetten noemen wij dat hier op het prikbord.

Dan heb je direct een eerste indruk en is het oppervlakte van de wijn in de fles groter zodat er sprake kan zijn van wat zuurstof inwerking.

Ik denk dat de wijn nu prima op dronk is wijn is al ruim 10 jaar hè en voor een tweede wijn is dat best veel.

Geniet ze en laat het even weten!

Groet,

romke

• Constance

Dank voor de tip Romke, ik zal hem op schouder zetten.

Jullie horen later hoe de wijn was.

Constance

• john

Constance,

Dronk 2 maanden geleden een Lacoste-Borie 1995. De wijn is volgens mij goed te vergelijken met de 98er. Hij was nog erg jong en uiteindelijk heb ik besloten om hem in een karaf te gooien. Vanuit de karaf meteen leeggedronken in een Riedel Bordeaux glas. Erg mooie wijn voor een 2e wijn met heel veel boerse eigenschappen. Een echte Pauillac vond ik. 92/100 op mijn schaal.

De andere 3 flessen laat ik nog een paar jaar staan….

Veel plezier!

Hasta Luego

John

• romke van dijk

Leuk hè Constance,

Die reacties, je komt er achter door dat eerste glaasje te beoordelen. En misschien kom je dan tot de conclusie om de wijn in een karaf te kletsen.

Ben benieuwd, ben overigens dol op tweede wijnen van goede producenten. Tja je moet wat met veel hobby's…

Dronk laatst le petit cheval 2002 WOW wat een geweldige lekkere wijn!!!

Groet,

romke

• Wil

Hoe is de wijn uiteindelijk bevallen. Ben benieuwd naar je ervaring….