Beste John,
Je hebt helemaal gelijk, ik had er natuurlijk bij moeten zetten dat het in de nieuwste Perswijn staat.
Vineuze voorganger
Column Frank Jacobs
Pffff, ik heb het overleefd, maar het kostte moeite. Nee, ik doel niet op ‘de bijna Elfstedentochtwaardige periode van barre kou’ begin dit jaar, maar op de lading wijnkoopgidsen die eind verleden jaar weer over ons werd uitgestort. Niet alleen de internationale guides, in Frans, Duits en Engels, maar vooral die in de Nederlandse taal. Van superwijngids tot wijnalmanak, via topwijn naar een gidsje dat de debuterende auteur, uiteraard in alle bescheidenheid, maar naar zichzelf had genoemd. De beste wijnen onder de vijf euro. Oh, bestaan die dan? De lekkerste wijnen tussen de vijf en de tien euro. Zo, doe maar ruig, het mag zomaar ietsje meer kosten? Topwijn van zeven tot vijftien euro – nu al de wijnoverdrijving van deze eeuw!
Ongetwijfeld komt er dit jaar iemand op het idee voor een gids met de geweldigste wijnen onder een geeltje. Ik zal dat echter niet zijn. Ik heb namelijk echt goed en groot nieuws voor u. Eind dit jaar verschijnt de ultieme en definitieve wijnkoopgids. Van mij. Ik heb het gat in de markt ontdekt en kom dan ook met een gids met de nietsverhullende en alleszeggende titel: De beste wijnen boven de vijfhonderd euro.
Wat nou crisis? Donder op met die crisis. Dat is iets wat suffige losers elkaar alleen maar aanpraten. De echt rijken hebben helemaal geen last van de crisis. Die hebben hun geld veilig en vooral waardevast belegd. In een paar pandjes op de Wallen, of in een goed renderend cokelijntje vanuit het Caribisch gebied bijvoorbeeld, of in voetballers. Zij willen gewoon hun Moutonnetjes, Romanée-Contietjes en Pétruusjes blijven drinken en ik ga ze daarbij helpen. Als een vineuze voorganger zal ik hen met mijn nieuwe gids naar de juiste icoon- en trofeewijnen leiden.
Deze gids biedt daarbij legio extra voordelen. Het wordt natuurlijk maar een heel dun boekje, dus ik ben er lekker snel klaar mee. Fijn voor mij. De doelgroep is, zoals hierboven al aangegeven, echter enorm. De, uiteraard royale, eerste druk van dit dunne, maar uiterst exclusieve boekje, zal dan ook snel uitverkocht zijn. Men zal smeken om een herdruk. Daarbij zal het boekje natuurlijk voor een prijs passend bij de doelgroep in de markt zal worden gezet. Fijn voor mijn uitgever.
Nu zoek ik alleen nog wat mensen voor mijn proefpanel, want ik ga het proeven van al die wijnen uiteraard niet in mijn eentje doen. Ik overweeg dan ook om alle schrijvers van die andere gidsen voor mijn proefpanel uit te nodigen. Ik ben echt heel benieuwd of ze dat zullen willen.
Voor ik het trouwens vergeet, de dames en heren wijnhandelaren kunnen nu reeds beginnen met het inzenden van hun proefflessen. In tweevoud uiteraard, want je kan per slot van rekening nooit weten. Ik ga bij een onderwerp als dit natuurlijk niet over een nacht ijs en het serieus herproeven van een wijn moet nu eenmaal mogelijk zijn. Mijn adres hebben jullie allemaal in jullie bestanden. O ja, voor ik dat nog vergeet, geef, in tegenstelling tot anders, de proefflessen bij mijn eventuele afwezigheid ditmaal maar niet bij de buren af…
©Frank Jacobs
Met toestemming mag ik dit plaatsen… :-)
M.v.g,
Robèrt