Rosé mogelijk door mengen rood en wit

• André

Hier schrok ik even van als liefhebber van mooie rosé's.

"Schande! Smakeloos! Zottigheid! Wijnkenners begrijpen maar niet waar Europa het háált. Op 27 april zal de Europese Commissie meer dan waarschijnlijk een project van richtlijn goedkeuren dat toelaat dat roséwijn het resultaat kan zijn van witte wijn waar rode wijn aan is toegevoegd. Wijnliefhebbers rillen bij het aanhoren van zoveel oenologische barbarij. ‘Roséwijn hoort het product te zijn van vakmanschap, niet van gemors en geklieder’, zegt Hans Dusselier van Wijnfolie, een importeur uit Aalter van voornamelijk biologische wijnen. ‘Ze knoeien nu al met sulfieten, suikers en zuren in de wijn. Dit maakt het alleen maar erger.’

Meer op http://www.nieuwsblad.be:80/Article/Detail.aspx?articleid=1927NJ56

Drie opmerkingen :

1.Volgens mij is het mogelijk de typische rosekenmerken te krijgen bij vermenging

2. De kwaliteit wordt dus die van een witte wijn met een paar % rode wijn voor het kleurtje. Blijkbaar met de bedoeling een overschot witte wijn op te ruimen.

3. Ik wil dan graag bij aankoop duidelijk kunnen zien hoe de wijn gemaakt is. Maar met consumentvriendelijke aanduidingen is men niet zo sterk, dus dat is maar de vraag.

Kortom een regel, die er mijns inziens niet moet komen.

Overigens, de roséhype mag voorbij zijn, rosé is een blijvertje. Om veel redenen.

André

• John Copier

Al op 25/02/2009 heb ik hiervan melding gemaakt (Zie hieronder). Valt mij tegen van het Nieuwsblad dat ze dit nu pas van ons overnemen. Ook de Nederlandse kranten maken er nu pas melding van.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=310&i=100586&t=100586

Ik denk trouwens dat het de meeste rosédrinkers een worst zal zijn. Die gaan er toch al vanuit dat wit + rood = rosé.

John

• André

John…….altijd de eerste!

Had het niet gezien. Maar blijkbaar moet het nog goedgekeurd worden. Dus niet doen thuis!

Maar vind jij menging niet een “veredelde” witte wijn worden?

Geen echte rosé?

André

• Eelco van Wieringen

Geen echte rose? Ach, de definitie van rose wordt alleen wat uitgebreid. Uitgangspunt is niet meer de rode druif maar de witte (waarom zijn er geen rosedruiven?)

Een gokje: de mooiste rose's zullen nog steeds van rode druiven gemaakt worden. Noteer die maar.

Salut,

Eelco (die aan een bruine trappist zit)

• John Copier

Die goedkeuring haalt het wel. Een veredelde witte wijn die ook nog eens goed smaakt lijkt mij prima. De mogelijkheden om rosé te maken worden uitgebreid. Die Fransen begrijpen nog altijd niet welke kansen zich daarmee voordoen. En hoeveel slechte rosé hebben we nu dan niet? Het merendeel van de rosé is toch is toch gewoon fruitella maar dan van een bedenkelijk soort.

John

• Robèrt Koopman

Hmmm…..

Zal misschien wel vloeken in de kerk zijn maar ik heb in Duitsland toch echt hele prettige Rotling gedronken.

En dat is echt een mengwijn van wit en rood, geen wereldtopper maar erg goed te drinken in een zonovergoten achtertuintje… :-)

Ik til er niet zo zwaar aan.

Welke regel er ook verzonnen is, wijnboeren overtreden het wel.. ;)

M.v.g,

Robèrt

• Christian Callec

Tja, en wat zijn die traditionele chianti en côte rôtie toch nepwijntjes… met het mengen van blauwe en witte druiven… bah… ;-)

Of toch maar nuanceren?

Meermalen geweldige ‘witte’ Anjou wijn van Marc Angéli gedronken, met 5% grolleau erin… pracht kleur en fantastische smaak… Ach ja…

M.vr.gr.

Christian

• André

Ben toch benieuwd of we hier iets van op het etikel gaan zien.

Een aanduiding als “mengrosé” lijkt me naar de consument wel zo duidelijk.

Niet alle mengrosé zal zo geslaagd zijn als de Anjou. Al was het alleen maar omdat inferieure overproductie witte wijn wordt gebruikt.

En….. 3% witte wijn bij rood is iets anders als 3% rood bij wit.

André

• Christian Callec

In het geval van Angeli is het 5% rood bij wit… ;-)

In principe hou je dat niet tegen. Europees gezien mag je nu al eigenlijk overal de regel van 85% hanteren. Alleen als de aparte landen dat verbieden wordt het niet - legaal - gedaan.

Waarom zou men 85% chardonnay en 15% viura in principe chardonnay mogen noemen en min. 85% wit + max. 15% rood niet rosé mogen noemen?

Is dat niet een beetje hypocriet?

Er zijn veel ergere dingen aan de gang in de wijnwereld, waar bijna niemand het over heeft.

M.vr.gr.

Christian

(dol op goede wijn, in wat voor kleur dan ook, waar vandaan)

• Jan M.

En champagne rosé?