Hier schrok ik even van als liefhebber van mooie rosé's.
"Schande! Smakeloos! Zottigheid! Wijnkenners begrijpen maar niet waar Europa het háált. Op 27 april zal de Europese Commissie meer dan waarschijnlijk een project van richtlijn goedkeuren dat toelaat dat roséwijn het resultaat kan zijn van witte wijn waar rode wijn aan is toegevoegd. Wijnliefhebbers rillen bij het aanhoren van zoveel oenologische barbarij. ‘Roséwijn hoort het product te zijn van vakmanschap, niet van gemors en geklieder’, zegt Hans Dusselier van Wijnfolie, een importeur uit Aalter van voornamelijk biologische wijnen. ‘Ze knoeien nu al met sulfieten, suikers en zuren in de wijn. Dit maakt het alleen maar erger.’
Meer op http://www.nieuwsblad.be:80/Article/Detail.aspx?articleid=1927NJ56
Drie opmerkingen :
1.Volgens mij is het mogelijk de typische rosekenmerken te krijgen bij vermenging
2. De kwaliteit wordt dus die van een witte wijn met een paar % rode wijn voor het kleurtje. Blijkbaar met de bedoeling een overschot witte wijn op te ruimen.
3. Ik wil dan graag bij aankoop duidelijk kunnen zien hoe de wijn gemaakt is. Maar met consumentvriendelijke aanduidingen is men niet zo sterk, dus dat is maar de vraag.
Kortom een regel, die er mijns inziens niet moet komen.
Overigens, de roséhype mag voorbij zijn, rosé is een blijvertje. Om veel redenen.
André