Smaak verandering....welke wijnen laat je links liggen ?

• Dick Schinkel

Prikkers,

Allemaal worden we ( hopenlijk ) wat ouder, smaak voorkeuren veranderen in de loop der tijd, en natuurlijk (her) ontdekken we nieuwe wijnlanden - gebieden - makers - huizen ezv.

Welke wijnen laten jullie de laatste tijd verstoffen en links liggen in jullie keldertje en waarom ?

Maar misschien is dit helemaal niet zo, en blijf je bij je smaak voorkeur ?

Met smakelijke groet Dick

• VinnoTim

Brunello's, Sangiovese………………..De voorkeur gaat steeds meer uit naar Barolo, Nebbiolo

Vineuze groet

• Bingo

mee eens Tim… maar ook in het middensegment van australie en zuid afrika krijg ik steeds minder genoegdoening.

Bingo

• william

LINKS:

- wijnTJES

- alles uit de supermarkt

- Nieuwe wereld assemblages zoals Merlot/Cabernet of Cabernet/Syrah

- Rose

- mousserende wijnen, dus ook Champagne

- de Lafite Rothschild 1972 die ik onlangs mocht proeven - zo dood als een pier…

RECHTS

- heb geleerd witte wijnen te waarderen: Riesling heeft momenteel de voorkeur

- ik kom de laatste tijd steeds mooiere Italianen tegen…

- een zwak voor Noord-Spanje (Bierzo, RdD en Rioja)

- maar ook mooie Rode Bourgognes en Spaetburgunders uit Baden…

- en de GCC's natuurlijk!

William

• john

Dick,

In tegenstelling tot de heren hierboven:

Wat ik eigenlijk het liefste nooit meer wil drinken en ook volledig uit mijn kelder aan het verwijderen ben:

Bourgogne Rouge! (heeft overigens niets met smaakverandering te maken…heb het nooit te nassen gevonden….)

Op een mooie 2e plaats:

Rieslings uit de Elzas…….altijd “oppervlakkige” wijnen in vergelijking met Rieslings uit Duitsland en Oostenrijk….

Op een (on)eervolle 3e plaats:

Nebbiolo wijnen………ook niet mijn ding. (uitgezonderd de barbaresco's van Gaja, maar die zijn dan ook afwijkend en zeer krachtig (en verfijnd))

Hasta Luego

John

• de bear fan Oerterp

Voor een ieder die wijn koopt of krijgt helpt enige kennis van jaargangen. Ook “tophuizen” hebben last van slechte jaren! Dus waarom zo negatief over deze wijn uit 1972. Het heeft eerder te maken met de onkunde van de koper of krijger van zo'n fles. Soms is het proberen een bewijs van wat 36 jaar geleden al werd beweerd!!!!!

• Christian Callec

LINKS:

- sauvignon blanc… en chardonnay.

Zoals ik schreef in mijn verslag van het CMB Chili 2008:

Bij mij volstaat een frisse neus met aroma’s van groene tomaten, doperwtjes, groene Spaanse peper, gras, venkel, kruisbes, citrus- of exotisch vrucht niet. Er moet ook iets van structuur, evenwicht, elegante zuren, mineraliteit en karakter in zitten voor ik echt enthousiast kan worden over een sauvignon blanc.

Bij mijn summiere proefnotities kwam ik niet verder dan ‘flauw’, ‘dun’, ‘methoxpyrazine’, ‘vegetaal’, ‘zwavelig’, ‘groen’ of juist ‘snoeperig’, ‘commercieel’.

- wijnen met een overdreven nep-snoep-fruit in de neus, typisch ‘Givaudan’ typetjes…

- wijnen met een gebrek aan elegante zuurgraad

- wijnen met een gebrek aan mineraliteit

- slechte wijnen, industrieel of bio/biodynamisch… hoe dan ook moet je een goede wijnboer en wijnmaker zijn, anders wordt de wijn nooit goed.

- (te) dure wijnen die bijna altijd teleurstellen en hun speculatieve faam zelden waar maken

- te mediatische champagne merken die veel belletjes en weinig wijn bieden voor te veel geld

RECHTS:

- echte terroir wijnen en bijzondere wijnen (vini veri, amforisti, vins naturels…)

- bio/biodynamische wijnen van kwaliteit (je hebt ze ook in veel prijssegmenten), niet principieel omdat ze bio/biodynamisch zijn, maar omdat steeds meer betere wijnen bio/biodynamisch zijn.

- terroir champagne

- Italiaanse wijnen, met nam uit Alto Adige, Friuli, Carso, Piemonte, Toscane, Puglia, Basilicata, Sicilië van prachtige huizen (van Heisterkamp, Residence, Vinites…)

- Spaanse wijnen, ben dol op Rias Baixas, Ribeiro, Rueda, Lanzarote malvasia, …(Heisterkamp, Residence, Vinites…)

- Sloveense, Oostenrijkse, Duitse wijnen (Imperial, Vinites, Residence, Heisterkamp)

- Franse wijnen die hun identiteit niet wegmoffelen achter camouflage technieken…

M.vr.gr.

Christian

• Chris

Leuk draadtje Dick

Laat niet veel links liggen, nog altijd een Bourgogne freak maar de wijnen uit Spanje kunnen me steeds meer bekoren , was al een tijdje een Italië fan met name uit Toscane en Piemonte.

Kortom niks links laten liggen… is alleen wat meer bij gekomen ;-).

Gr.Chris,

• JoostB

Mijn smaak verandert voortdurend en ik zou dan eigenlijk geen enkel wijngebied of druivensoort willen ‘afschrijven’. Ik laat me graag verrassen. De ervaring leert me dat de variatie van wijnen binnen wijngebied soms net zo groot zijn als de variatie over verscheidene wijngebieden heen. Maar heel generalistisch durf ik wel te stellen dat het verwachtingspatroon bij wijnen met Sauvignon Blanc niet al te hoog is.

Verder ben ik vooral op zoek naar ‘eigenzinnige’ en ‘karaktervolle’ wijnen, maar deze kunnen uiteraard overal vandaan komen en overal van gemaakt zijn. Bovendien heb je deze van het niveau ‘niet te nassen’ tot het niveau ‘woh’ …

Santé,

Joost

• william

de bear fan Oerterp schreef:

>

> Voor een ieder die wijn koopt of krijgt helpt enige kennis

> van jaargangen. Ook “tophuizen” hebben last van slechte

> jaren! Dus waarom zo negatief over deze wijn uit 1972. Het

> heeft eerder te maken met de onkunde van de koper of krijger

> van zo'n fles. Soms is het proberen een bewijs van wat 36

> jaar geleden al werd beweerd!!!!!

Hoezo negatief, Baer? ik snap je niet helemaal denk ik.

De 1972 niet gekocht, niet gekregen maar gelegenheid gehad tot proeven.

't is toch een “naam” die op het etiket staat, nietwaar?…

helaas, de wijn was overleden, te wijten aan leeftijd en een erg slecht jaar.

heb overigens vaker oudere wijnen gedronken en misschien te vaak pech gehad, wijnen ouder dan een jaar of 15 komen er bij mij niet meer in.

Links dus. en da's helemaal niet negatief.

william