LINKS:
- sauvignon blanc… en chardonnay.
Zoals ik schreef in mijn verslag van het CMB Chili 2008:
Bij mij volstaat een frisse neus met aroma’s van groene tomaten, doperwtjes, groene Spaanse peper, gras, venkel, kruisbes, citrus- of exotisch vrucht niet. Er moet ook iets van structuur, evenwicht, elegante zuren, mineraliteit en karakter in zitten voor ik echt enthousiast kan worden over een sauvignon blanc.
Bij mijn summiere proefnotities kwam ik niet verder dan ‘flauw’, ‘dun’, ‘methoxpyrazine’, ‘vegetaal’, ‘zwavelig’, ‘groen’ of juist ‘snoeperig’, ‘commercieel’.
- wijnen met een overdreven nep-snoep-fruit in de neus, typisch ‘Givaudan’ typetjes…
- wijnen met een gebrek aan elegante zuurgraad
- wijnen met een gebrek aan mineraliteit
- slechte wijnen, industrieel of bio/biodynamisch… hoe dan ook moet je een goede wijnboer en wijnmaker zijn, anders wordt de wijn nooit goed.
- (te) dure wijnen die bijna altijd teleurstellen en hun speculatieve faam zelden waar maken
- te mediatische champagne merken die veel belletjes en weinig wijn bieden voor te veel geld
RECHTS:
- echte terroir wijnen en bijzondere wijnen (vini veri, amforisti, vins naturels…)
- bio/biodynamische wijnen van kwaliteit (je hebt ze ook in veel prijssegmenten), niet principieel omdat ze bio/biodynamisch zijn, maar omdat steeds meer betere wijnen bio/biodynamisch zijn.
- terroir champagne
- Italiaanse wijnen, met nam uit Alto Adige, Friuli, Carso, Piemonte, Toscane, Puglia, Basilicata, Sicilië van prachtige huizen (van Heisterkamp, Residence, Vinites…)
- Spaanse wijnen, ben dol op Rias Baixas, Ribeiro, Rueda, Lanzarote malvasia, …(Heisterkamp, Residence, Vinites…)
- Sloveense, Oostenrijkse, Duitse wijnen (Imperial, Vinites, Residence, Heisterkamp)
- Franse wijnen die hun identiteit niet wegmoffelen achter camouflage technieken…
M.vr.gr.
Christian