Magister Vini

• Udo

Om een beetje tegenwicht te geven aan het aantal prikkers die de WSET Diploma Course volgen heb ik vandaag besloten me op te geven voor Magister Vini ;-)

Er is een vernieuwde opzet die mij wel aanspreekt en het lijkt me leuk om een scriptie te schrijven. Dat is weer eens wat anders dan een opstel over wijn zoals ik dat op de lagere school heb gedaan :-)

Nu hopen op voldoende deelnemers, maar gezien de 40 belangstellenden op de informatie-avond van gisteren zit dat wel goed.

Zijn er meer prikkers die Magister Vini overwegen?

Udo

• romke van dijk

Zeker komt er een tijd dat ik me daar op ga richten nu even focussen.

Jouw verhaal gaat zeker over NZ Pinot Noir…

Leuk,

Groet,

romke

Wie organiseert dit eigenlijk?

• Wim dL

Zou wel willen, maar dat Magister Vini staat natuurlijk alleen open voor mensen uit de branche zelf….

grrrrrrrr

• ralph

De eerste vraag die gelijk bij mij te binnen schiet: Ga jij hier echt iets van leren? Zijn het niet feiten die je, als je ze niet meteen weet, even Googled en het antwoord binnen 5 minuten gevonden hebt?

En een opstel schrijven kan je ook zonder deze opleiding. Sterker nog, waarom schrijf je geen boekje(s)? Dan gebruik je de 5000(!) euro als uitgeefbudget en wie weet ben jij de volgende Sonja Bakker :-)

kortom: wat is de toegevoegde waarde van deze opleiding? Of is het gewoon omdat je dan weer leuk met wijn bezig bent? Ik ken dan overigens toch wel andere manieren om leuk en leerzaam met wijn bezig te zijn die ook 5.000 euro kosten :-)

gr, ralph

• Udo

@ Romke: Productschap Wijn en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren hebben een Stichting Magister Vini opgericht die de boel organiseerd

@ Wim: nee, staat voor iedereen open die SWEN 3 heeft, dus Vinoloog van de Wijnacademie

@ Ralph: het gaat hier niet om feiten leren, ook niet om te leren proeven, het is ook geen opleiding. Het gaat om een examen die ja na twee jaar voorbereiding kan halen. De kosten zijn bruto € 4.000,- en daar gaat nog een hoop van af: BTW, inkomstenbelasting en er is subsidie als je lid bent van de KVNW.

Udo

• ralph

OK, dan lijkt de enige toegevoegde waarde het rechtmatige gebruik van de titel MV voor degene die dat uiteraad als zodanig percipieert natuurlijk. Of zie ik dat verkeerd?

De site zegt iets over 3 dagen proeftechnisch deel en 4 dagen theoretisch schriftelijk deel. Waar haal jij die 2 jaar vandaan?

gr, ralph

• Pierre

Beste Udo,

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe MV zich verhoudt tot WSET Dipoloma Course en eventueel aansluitend MW?

Wel schijnen ALLE Nederlandse wijnopleidingen zoals Wijncertificaat, Wijnacademi en MV de grootste moeite te hebben om internationale erkenning te krijgen.

Dit in tegenstelling tot WSET & MW, wat overal ter wereld (h)erkend wordt!

Succes met je opleiding!

• Udo

De site is nog niet bijgewerkt met de laatste planen. Het is nog in ontwikkeling laten we zeggen. Daar zullen sommigen zich aan storen, ik niet.

Het zijn vier modules geworden met vier examens. Voor elke module zijn er drie voorbereidingsdagen. Zo'n dag bestaat uit een proeftechnisch deel olv Frank Jacobs en een meer theoretisch deel olv een expert. Die opzet lijkt veel op de Vinologen-opleiding. Maar het zal meer een discussie-groep worden dan eenrichtingsverkeer van leraar naar student.

Afsluiting is het schrijven van de scriptie met begeleiding van een mentor en dit geheel duurt dan twee jaar.

Udo

• André Sauerbier

Beste Pierre,

Onze opleidingen staan op een hoog niveau zoals er ook goede opleidingen in andere landen zijn. Als je de aantallen ziet is ons landje niet zo gek bezig met SWEN-1,2,3,4.

Vanwege onze taal is het moeilijk internationale erkenning te krijgen. SWET is zeer positief over ons systeem en de kwaliteit heb ik gehoord! Maar twee organisaties samen laten werken is moeilijk. Kan decennia duren ………..

De erkenning binnen Nederland is bijzonder groot. Met gemak worden opleidingen gevuld en er zijn altijd wachtlijsten. In een groeiende markt natuurlijk.

De Wijnacademie heeft de laatste jaren stappen gezet, die een verdere kwaliteitsverbetering en actualiteit moeten bewerkstelligen.

Zo zie je, zelfs wijnonderwijs is spannend.

O, Ja. Udo, superbeslissing. Ik kijk al uit naar je werkstukken. Van de bestaande drie scripties heb ik veel geleerd. Ze staan op http://www.magistervini.nl/site/Auto_Scripties.php

Vanavond geft Tjitske Brouwer MV een college over haar onderwerp bij WINE2MOVE http://www.wijninstituut.nl/wine2move.asp (ook zo'n dynamische Nederlandse opleiding)

André

• Pierre

Beste Andre,

Scripties die ik gezien heb waren inderdaad dik in orde!

Blijft lastig om de verschillende opleidingen in de verschillende landen met elkaar te vergelijken! En de vraag is of de introductie van MV niet nog meer verwarring heeft veroorzaakt? Nu hoor ik ook berichten over Weinakademiker (voorbehoud spelling) bij onze overburen. wat is dat dan waard?