Cijfers Productschap Wijn met film

• André

PERSBERICHT: geen recessie te bespeuren in aankoop van wijn voor thuisgebruik

Den Haag, 19 maart 2009. Tijdens de bijeenkomst ‘Ontwikkelingen in de Nederlandse wijnmarkt 2008' in het World Forum Convention Center in Den Haag heeft het Productschap Wijn aan wijnprofessionals en pers de resultaten bekend gemaakt van de marktonderzoeken die door GfK en Trendbox BV in 2008 zijn verricht. De marktgegevens zijn in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.

De gemiddelde wijnconsumptie is gelijk gebleven. In 2008 dronk men 21,6 liter per hoofd van de bevolking.

De wijnverkoop voor thuisgebruik is in 2008 gestegen. Daarnaast heeft de consument gemiddeld meer geld per fles wijn uitgegeven. De gemiddelde prijs per gekochte fles stille wijn is gestegen met 12 eurocent. De aankoopprijs voor witte wijn is gestegen met 11 eurocent naar € 2,54, rode wijn met 11 eurocent naar € 2,75 en rosé is met 10 eurocent gestegen naar € 2,52.

Regionaal zijn er grote verschillen in wat huishoudens in 2008 hebben besteed aan wijn. Een gezin in Zeeland besteedde bijvoorbeeld gemiddeld € 103, een gezin uit Noord-Holland € 96, een gezin uit Gelderland € 79 en een gezin uit Limburg € 60.

Het kleinere flesformaat wordt steeds populairder. Ook in 2008 is het volumeaandeel gestegen. De kleine flesjes wijn zijn vooral populair bij jonge en oudere alleenstaanden en gepensioneerden met een beperkt inkomen.

Bij thuisgebruik is rode wijn nog steeds het populairst. Als wijn buitenshuis wordt gedronken, bijvoorbeeld bij vrienden/kennissen of in de horeca, zijn witte en rosé wijnen populairder dan rode wijnen.

In 2008 heeft 66% van de 50-plussers bij de aankoop van wijn zijn keuze gebaseerd op het land van herkomst. In de leeftijdscategorie van 35 tot 49 jaar was dit 55%, in de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar was dit 44% en in de leeftijdscategorie van 16 tot 24 jaar was dit 35%. Hiermee lijkt de trend door te zetten dat de consument steeds bewuster zijn wijn kiest.

In 2008 zijn in Nederland nog steeds 2 van de 3 verkochte flessen wijn afkomstig uit Europa. Franse wijnen worden nog steeds het meest verkocht, gevolgd door wijnen uit Zuid-Afrika, Duitsland, Spanje, Chili, Australië en Italië. De volumeaandelen van Argentinië en Duitsland zijn ten opzichte van 2007 het meest gestegen.

De filmopname van deze bijeenkomst is vanaf morgen te zien op de homepage van onze website www.wijninfo.nl.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie:

Productschap Wijn

T 070-3708347

E pw@wijninfo.nl

I www.wijninfo.nl

• Olaf

Kijk dat begrijp ik dus niet die gemiddelde prijs per fles. Kan iemand me dat eens uitleggen hoe dat zit met een gemiddelde prijs van €2,54. Ik zie toch weinig wijn aan €1,50 in b.v .de supermarkt (of ga ik naar de verkeerde?).

• william

Ik begrijp er ook geen bal van.

Zelfs bij Lidl kost een beetje wijn zo maar een Euro of 4, natuurlijk hebben ze er ook van 1,99 euro, maar gemiddeld 2,54 in Nederland?????

En voor de duidelijkheid, ik koop allen groenten, fruit en wc-papier bij Lidl, ik kijk alleen naar de wijnen die ze er verkopen!

• appelsientje

Heel veel flessen en pakken van 1,50 (het bestaat, onderste plank supermarkt) helpt het gemiddelde aardig omlaag.