Na een gelukkig mislukte inbraakpoging anderhalve week geleden bleef, ondanks het feit dat het ze niet lukte om binnen te komen, het gevoel achter dat mijn wijnvoorraad (en de rest van de inboedel) niet geheel veilig lag.
Anderhalve week lang ben ik als (over)reactie hierop elke avond bezig geweest om alle ramen en deuren van extra sluitwerk te voorzien, extra verlichting buiten aan te brengen en een alarminstallatie aan te leggen. Ik heb hiermee zijdelings ook geprobeerd de economie een kickstart te geven (anders gezegd: wat zijn sloten en raam-/deurbeslag belachelijk duur zodra er een, twee of drie sterretjes op staan).
Gisteravond is de operatie met het in werking stellen van de alarminstallatie afgerond waardoor het weer veilig was om ons huis (fort) te verlaten en met een paar goede flessen wijn onder de arm naar een restaurant bij ons in de buurt te lopen:
Pichon Baron 2000: Verrassend goed te genieten: een prototype van hoe een moderne Pauillac m.i. hoort te zijn. Een gezonde dosis spicy hout met héél veel donker zwaar rood fruit. Heel complex en voor mij zeker 96-98 puntjes waard. Opvallend was dat de wijn na anderhalf uur totaal omsloeg, het fruit verdween en eigenlijk met name een weeïg vanille aroma overbleef. Gelukkig was de fles toen al bijna op en ik ben blij dat we de fles niet hebben gedecanteerd.
Pegau 1990: kwam ook erg goed uit de fles. Net niet van het niveau van de Beaucastel ’89 van anderhalve week geleden, maar wel een goed voorbeeld van de ouderingskwaliteit van goede wijn uit CdP. Erg kruidig en boers. 94-95 puntjes.
Ook nog gedronken een Meursault 2006 van Vincent Bouzerau (van de wijnkaart). Erg prettige balans zeer goed houtgebruik (net niet teveel). 89-90 pts.
Zijn er trouwens verhalen bekend van gestolen wijn? Ik denk dat de inbrekers die bij mij langs kwamen het waarschijnlijk op triviale zaken als een flatscreen in de woonkamer hadden voorzien en kan me bijna niet voorstellen dat ze er met veel wijn vandoor zouden zijn gaan.
Gegroet,
ChrisW