Beetje balen....

• Wil

Afgelopen week mijn laatste fles Vina Vilano Reserva 2001 opengemaakt. Wijn was over the hill en heb hem weggegooid. Kan gebeuren….

Gisteren een van mijn flessen Tamaral Reserva 2001 opengemaakt en wat blijkt, ook deze fles is over zijn top. Wel nog drinkbaar / genietbaar doch het beste is er vanaf.

Is dit een teken aan de wand vwb Ribera del Duero 2001? Moet ik mijn voorraad 2001 maar snel gaan opentrekken of zit er nog wat rek in reserva's in het algemeen?

Naast Ribera del Duero heb ik ook een aantal Rioja's 2001:

Marques de Riscal Reserva Rioja

Baron de Ley Reserva Rioja

Baron de Ley Reserva Rioja, Magnum

Conde de Valdemar Reserva

Moet ik me hier ook zorgen over gaan maken?

• Hendrik

Wil,

98% van alle wijnen is niet gemaakt om te bewaren.

Gewoon heel regelmatig een fles open maken, danwel een prikbord proeverij organiseren. De hulp en steun is dan overweldigend :+

Hendrik

• Cor Balfoort

Volgens mij heb ik hier jaren geleden al eens wat voorspellingen over gedaan. Jammer om te horen dat je wijnen hun beste tijd gehad hebben.

Het is moeilijk om algemene adviezen te geven, maar de in moderne stijl gemaakte Spaanse wijnen lijken niet allemaal het bewaarpotentieel te hebben dat de “experts” er bij release aan toedichtten. Regelmatig proeven dus, wat me geen al te zware opgave lijkt als je liefhebber bent :)

Cor