Monopole wijnen

• Tom

udo,

interessant punt.

naar mijn oordeel is de term “monopole” in Bourgogne niet bij wet beschermd maar wel omwille van het feit dat het een gewoonte/gebruik is. met andere woorden, de term “monopole” zal niet zomaar op een etiket van eender welke bourgogne mogen voorkomen.

buiten bourgogne daarentegen (waar de term niet als gewoonte/gebruik beschouwd kan worden) zal deze vrij gebruikt en geinterpreteerd mogen worden.

tom

• Pierre

Het fenomeen ‘monopole’ past naadloos bij het typische Franse concept ‘hoe kleiner de herkomst, hoe beter’.

Een en ander is wat mij betreft zinloos en onnodig kosten verhogend, tenzij bewezen is dat bijvoorbeeld een ‘monopole’ met de status ‘Premier Cru’ jaar in jaar uit wijn produceert op ‘Grand Cru’ niveau.

In dat geval zou ik ook weleens een fles van € 25,00 kopen die eigenlijk € 75,00 zou moeten kosten!

Aan de andere kant is het op consumenten niveau nog steed lastig om uit te leggen dat de ene Clos de Vougeot de andere niet is, simpelweg omdat er zoveel eigenaren zijn en dat de ene zijn stinkende best doet en de andere zich verschuilt achter de reputatie van het label.

Per saldo wordt ik niet warm of koud van een ‘monopole’!

• Tom

Pierre,

Naar mijn mening was het niet de bedoeling om de term “Monopole” als kwalitieitkenmerk te gebruiken, maar wel als informatiebron. Toch mooi dat men met 8 letters kan aangeven dat het een wijn betreft uit Bourgogne waarvan het gehele AOC gebied in het bezit is van dezelfde eigenaar.

Dat sommige het als kwaliteitslabel percipiëren is eigen aan onszelf en niet aan het Frans wijnsysteem. Wij zijn van nature geneigd om elk speciaal woordje op de verpakking als kwaliteitskenmerk te beschouwen ipv als bron van informatie (vieilles vignes, cuvée prestige, old vines, private reserve, late harvest, …). Btw, dit geldt niet enkel voor de wijn maar voor eender welk product. neem een willekeurige verpakking en je zult er wel een term op terugvinden die in feite beschrijvend is, doch dewelk overkomt als een bevestiging van een hoge kwaliteit.

Tom

• sjaak Kaptein

In de Bourgogne is een monopole wijngaard gewoon een wijngaard die aan één eigenaar toebehoort.

Niet meer en ook niet minder.

Het is een informatiebron.

Mijn ervaring is dat Monopole Bourgogne wijnen nauwelijks meer kosten dan

Bourgognewijnen die geen Monopole zijn.

Natuurlijk zetten de wijnboeren Monopole op hun etiket om hem daar wat exclusiever mee te maken.

Maar ook voor de veelheid aan Monopole wijnen heb je nog steeds een goede wijnmaker nodig.

Sjaak Kaptein

• de bear fan Oerterp

Het is maar de vraag of Clos-des-Lambrays een 100% monopole is. Volgens mijn weten behoort ongeveer 200 vierkante meter toe aan Taupenot-Merme. Zij zijn gerechtigd deze wijn als Clos-des-Lambrays aan te bieden en doen dat ook.

• jenny

Op de etiketten tot 1976 staat: Vve Cosson seule propriétaire

dan heb ik er één zonder jaartal daar staat op: Héritiers Cosson verder niets meer

op de nieuwere staat Domaine des Lambrays prop. verder niets

of Domaine F. & L Saier prop.

geen enkele vermelding meer van monopole of seul proprétaire

andere heb ik niet

groetjes

jenny

• de bear fan Oerterp

Jenny,

Google even op Clos des Lambrays en dan: Asterix en de Clos des Lambrays.

Staat beschreven in Venij,s wijnblog.

• de bear fan Oerterp

sorry, Vinejo's wijnblog.

• Udo

In de Bourgogne is een monopole wijngaard gewoon een wijngaard die aan één eigenaar toebehoort.

En wat is dan de definitie van ‘een wijngaard’? Moet die een eigen AC hebben, dus Grand Cru niveau? Of alleen officieel afgebakend zoals een premier cru?

En hoe zit het met de ‘lieu-dit’?

Al met al lijkt me dit een wassen neus en weinig meerwaarde hebben.

Udo

• sjaak Kaptein

De wijnen hoeven niet een premier cru of grand cru status te hebben.

Een lieu dit is een wijngaardnaam zonder grand cru status.

Monopole is een exclusieve aardigheid.

Dat is voorlopig de enige (commerciële) meerwaarde.

Weet uit ervaring dat veel wijnliefhebbers het leuk vinden om een Monopole uit de Bourgogne te kopen.

Het geeft kopers ook rust in een gebied waar één wijngaard dikwijls aan tientallen eigenaren toebehoort.

Eigenaren die soms maar twee rijtjes wijnranken bezitten waar ze maar enige honderden flessen per jaar van maken.

Eigenaren die allemaal hun eigen (gevarieerde) niveau hebben.

Zie daar maar de goede wijnboer uit te halen voor de niet al te goedkope Bourgogne wijnen.

Een Monopole is in die situatie een baken van rust.

Sjaak Kaptein