Tussen Burg en Müden (Mosel)
In mijn inbox krijg ik het bericht van een bevriende Prikkert binnen en lees ik het verzoek dat voor de aankomende vakantie eind april in Cochem, info over te bezoeken wijnboeren leuk zou zijn. Omdat de inwendige mens nooit genegeerd kan en mag worden of er ook wat restaurantnieuws is.
Om te beginnen is Cochem een feestvierdersstadje en je auto kwijtraken, ho maar. Enige kans van slagen is aan de andere oever tegenover Cochem. Wel leuk voor de “goede morgen koffie met taart”. Heel mooi uitzicht op de Mosel en de krioelende massa. Wij vluchten naar Müden en gaan opzoek naar Weingut Sonneneck. Dit zit aan de Bächstrasse 14 www.weingut-sonneneck.de Leuke kelderrondleiding maar zeer eenvoudige wijnen. Denk aan prijzen tussen de 3,50 en 10 euri. Gewoon lekker om in de kelder een leuk glas te proeven. En of je dan moet kopen?
De volgende stop is Treis-Karden. We bezoeken het Weingut Heinz-Jozef Gilles Dit zit aan de Kirchbergerstrasse 18 www.gilles-wein.de Dit is al beter omdat men stringenter snoeit. Wijnen zijn ook ietsje duurder. Voor de waanzinnige prijs van 6 euri koop je een ** auslese 2005 Riesling Trocken Treiser Treppchen. Tenminste, wanneer hij niet is uitverkocht want zo groot is het bedrijf niet. Maak een afspraak of hij misschien met de tractor door de wijngaard gaat. Lekker tussen de stokken proeven. Is het een leuke groep dan worden er ook hapjes meegenomen. Dit is typisch iets voor de zaterdag of zondag.
We zijn nog lang niet uitgeproefd en stoppen daarom in Pommern bij Weingut Leo Fuchs. Die ouwe vos heeft zich voor zijn etiketten laten inspireren door de Amsterdamse school. Zoiets heb je waarschijnlijk nog niet eerder gezien. Het bedrijf zit in de Haupstrasse 3 www.leo-fuchs.de Opnieuw wordt de wijn beter. Maar dat weet je wanneer je richting Bernkastel gaat. De man verkoopt buitengewoon mooie BA en TBA’s - en niet onbelangrijk - ze zijn ook nog betaalbaar. Ik ga de prijs hier niet verklappen maar lees je reactie wel. Er is een uitgebreide vinothek aan huis. Bij voldoende aanwezigen komen er vanzelf lekkernijen voorbij.
De reis is nog lang niet teneinde en we stoppen in Ellenz-Poltersdorf bij Weingut Heinz Dehren Kurfürstenstrasse 37 www.dehren.com Ach, de wijnen zijn niet zo bijzonder maar voor de Trester, weinbergpfirschen en zijn marmelade rijden we ALTIJD om. Ze hebben ook een restaurant. Is aan de prijs. Maak om die reden gebruik van de info van de Strausswirtschaft in de mail die ik je heb gestuurd. Is vele malen leuker en ook goed voor je betalings(vakantie)rekening.
Waarschijnlijk het beste Weingut van onze reis vind je in Ediger-Eller van Freiherr van Landenberg. Kijk of er genoeg op je rekening staat en ga los. De Freiherr Hildegunde woont aan de Moselweinstrasse 60. (Wat een heerlijke naam toch). www.mosel-weinproben.de Ze hebben een hotel met restaurant. Gewoon goed, zoals je er zo veel aan de Mosel hebt. Ze hebben een proefkelder als een balzaal.
We stoppen in Bremm bij Weingut Reinhold Franzen aan de Gartenstrasse 14. Gewone doorsnee wijnen maar de sekt is weer iets om voor te stoppen en uit te stappen. www.weingut-franzen.de
Bij zijn buurman op 13 vinden we Weingut Laurentiushof. Dit is een bioweingut. Hoe die dit klaarspeelt in z’n eentje tussen wijnboeren, die zo af en toe de spuit hanteren, is mij een raadsel. Waarom stoppen we hier? Omdat dit een Strausswirtschaft is. De eigen gemaakte gerechten met producten uit de omgeving worden onder de grond in de kelder geserveerd. De wijnen halen we ergens anders. Gewoon uitproberen.
De volgende stop is in Bulley en we zoeken Weingut Josef Niesen op. Waarom? De wijnen zijn gewoontjes maar er loopt bovenlangs een wijnwandelpad en soms, bij voldoende belangstelling, wordt je meegenomen en krijg je een geweldige uitleg over alle ontwikkelingen in en op de wijnberg. De houtgelagerde weissburgender zou ik even proberen.
En dan zitten we bij de volgende stop in Zell. Ga naar het Ortsteil Merl en vraag naar de Haupstrasse 60. Aldaar zetelt wijnboer Albert Kalifelz. Het huis maakt een *** Merler Riesling halbtrocken Königslay-Terrassen Spätlese. Tenminste in 2005. Latere jaren weet ik niet. De prijs zal je verrassen. Zonder die wijn mag je je niet meer in Nederland vertonen. www.kalifelz.de De rest van de wijnboeren in dit dorp slaan we over.
We gaan op weg naar onze laatste stop in Burg. Niet te missen is het oeroude posthuis. Daar zit nu Weingut Postkellerei (hoe verzinnen ze het). Dit zit aan de Moselstrasse 21 www.mosel-postkellerei.de Het huis heeft ook een restaurant. In dit restaurant eten we spargel en in het glas hebben we Riesling van het huis. Dit huis maakt een Riesling Auslese!!!!! klasse. Laat je niet gekmaken door het etiket. Het is allemaal Qualitätswein, al of niet met Prädikat , wat de klok slaat. Je portemonnee zal zich er wel bij voelen.
John