Histamine?

• Udo

Ik lees net dit berichtje:

What about that headache some people complain about after drinking red wine? It could actually be a sensitivity to the naturally-occuring histamines in the wine, said Ryan Gunhus, a wine distributor salesman in Rochester. “If I have more than a glass of red wine I get sneeze attacks,” he said.

To help combat histamine reactions, ecowines.com recommends that a person drink a glass of water after drinking a glass of red wine.

Het is wellicht de meestgestelde vraag op een proeverij: waarom krijg ik hoofdpijn na het drinken van een glas … (soms zeggen ze dan rood, soms wit).

Mijn antwoord is dan meestal: sulfiet. Nu lees ik iets over histamine. Na Googlen heb ik dit gelezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Histamine maar dat lijkt wel een tekst van Ralph :-) , kan iemand me in ‘Jip en Janneke’ taal uitleggen waarom histamine een rol kan spelen bij het krijgen van hoofdpijn?

Udo

• Christian Callec

Wat neem je in als je last hebt van hooikoorts of een of andere acute allergie?

Juist, een ANTI-HISTAMINICUM

Histamine is een stof die bij allergie, in je lichaam vrijkomt en alle ellende veroorzaakt. Het zit namelijk ook in wijn… (maar ook in kaas, ingeblikte vis, patés, sommige soorten vlees etc. )

Zeggen dat sulfiet de boosdoener van hoofdpijn is, is m.i. nooit volledig correct.

1) er moet een onderscheid worden gemaakt tussen verbonden en vrije sulfiet. De eerste is volkomen onschuldig, de tweede kan allergies veroorzaken.

2) het verrassende is dat sulfiet juist histamine kan binden en onschadelijk maken, heb ik gelezen. Maar niet vrij sulfiet…

Het is overigens alom bekend dat zwavel zelden de boosdoener is… alcohol is vaak de boosdoener, histamine kan het zijn, vrij sulfiet kan het ook soms zijn, maar ook talloze andere factoren zoals veel gerook tijdens een feestje en slechte ventilatie, te harde muziek, niet helemaal HACCP toestanden met het eten, moeheid etc. etc. etc.

m.vr.gr.

Christian

• william

Histamine zet de bloedvaten uit (in het hoofd) en kan daardoor pijn veroorzaken. Toch lijkt het dat ook andere stoffen in wijn (Sulfiet en tannines) hoofdpijn kunnen veroorzaken (zie links hieronder)

Histamine is een voor mij vervelend stofje… Het is waarschijnlijk - de

wetenschappers zijn er echter nog niet helemaal uit- de medeveroorzaker van het type hoofdpijn waar ik aan lijd - clusterhoofdpijn. Ook wel Histamine

Headache en zelfs Suicide Headache genoemd.

Histamine zet de bloedvaten uit (in het hoofd) en kan daardoor pijn veroorzaken. Toch lijkt het dat ook andere stoffen in wijn (Sulfiet en tannines) hoofdpijn kunnen veroorzaken (zie links hieronder)

Er is erg veel te doen om, en veel te lezen over, de combinatie wijn en

hoofdpijn. Ik weet dat ook al drink ik geen wijn, of welke vorm van

alcohol dan ook, ik uiteindelijk toch een aanval krijg. Niet drinken

heeft dus eigenlijk geen zin en ik heb mezelf voorgehouden om mijn leven

niet aan te passen aan de clusters maar andersom.

William

• Ruud Göebel

William, zonder http:// krijg je (meestal) ;) de directe link.

www.winedefinitions.com/learningcenter/articles/redwineheadachem ystery.htm

www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/333/8009/352585.html

Ruud.

• william

Dank je voor de tip Ruud, weer wat geleerd!

William

• Wim dL

Enne… dat niezen bij het drinken van rode wijn schijnt vooral bij heren op leeftijd voor te komen…. Ik bedoel dit serieus. Maar ik ken nogal wat mensen wiens vader-op-leeftijd onbedaarlijk gaat niezen tijdens diners….

Mijn 82-jarige oude heer is er een voorbeeld van ;-)