Een verslag van de proeverij met deze wijnhuizen vinden we op deze alleraardigste blog….;-)
http://vindeterroir.blogspot.com/
Mijn eerste proefervaring met Petit Castel dateert van 2004.
Even de proefnotitie opgezocht.
Petit Castel 2000 (60% Merlot en 40% Cabernet Sauvignon)
Haute-Judée - Israël
geproefd: 25 september 2004
Fraaie dikke donkerrode kleur met reeds oranje rand (Merlot-gedomineerde wijnen zijn qua kleur iets eerder ontwikkeld)
In de neus typische Bordeaux-aroma's (aristocratisch zelfs). Paddenstoelen, donker fruit, pruimenmoes, terroir, en ook wat tonen van koffie en karamel.
In de mond een explosie aan (onrijp) braamfruit, gevolgd door een behoorlijke gebrandheid. Krachtige, geconcentreerde wijn met ook weer die pruimenmoes in de mond.
Op het einde een lekker, lange, “filmende” afdronk. Ook komt de alcohol op het einde iets naar voren (Boerenjongens). In de mond doet de wijn overigens nog slechts in de verte aan Bordeaux denken!
Een interessante wijn die een eigen karakter, “terroir”-impressies en enigszins diepgang toont. Jammer van de iets te onrijpe tannines (je moet bij de wijn iets eten - een goede biefstuk met een rijke saus - dan vlakken die onrijpe tannines wat af). Petit Castel is wellicht een belofte voor de toekomst. Hij doet me iets denken aan Château Musar uit Libanon. De 2000er is nu goed op dronk en kan zeker nog tot 2007 worden bewaard.
Score: 15,5/20
Een aantal jaren geleden ook eens in het glas gehad. Weet niet alles meer maar wel dat de wijn opviel. Ik weet wel dat er toen door de proevers gekscherend op werd gereageerd. Veel gehoorde opmerking; “bomschervenwijn”. Maakt mij niet uit. Was in mijn ogen een kanjer.
Jeroen, kijk even naar je profiel. Die (schrijf)foutjes lijken mij niet nodig. Ziet er fris en leuk uit.
John
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?