California Wine Tasting

• Ronald Heijden

Beste Prikkers ,

Vandaag in het kader van de opleiding een vrije middag genomen om naar de California Wine Tasting te gaan in Schiphol-Rijk. Er stonden 600 (!) flessen wijn opgesteld om te kunnen proeven. Het is me net niet gelukt om ze allemaal door te proeven :) De teller bleef hangen bij slechts 27 stuks wat voor een slome proever zoals ik nog niet eens is tegengevallen. Al met al een zeer zinvolle dagbesteding geweest.

Mijn mooiste wijnen van de dag waren de Bonny Doon Le Cigare Volante 2004 , The Hess Collection Cabernet Sauvignon Allomi 2005 , The Hess Collection Monterey Syrah 2005 , Ravenswood Zinfadel ‘ Barricia’ 2006 en de allermooiste voor mij de Montelena Estate Cabernet Sauvignon 2006

Sommige prikkers zijn nogal eens negatief over Amerikaanse wijnen alsof het niet te drinken zou zijn , nou die moeten dan nodig op bijscholing over 2 jaar een nieuwe kans tijdens de 11e editie van deze proeverij. Het niveau zal dan nog verder gestegen zijn want men staat hier zeker niet stil. De fabeltjes over ‘ houtbakken’ kunnen ook naar het rijk der fabelen geen overbodig stukje hout kunnen ontdekken in de geproefde wijnen.

Van The Hess Collection Winery vond ik de instapmodellen mooier dan de Mount Veeder Cuvee's (duurder is dus niet altijd mooier)

Erg leuk om te proeven waren de 3 verschillende Zinfadels' van Ravenswood. Eerst het basismodel (die al erg lekker was) samengesteld uit aangekocht fruit. Vervolgens de Zinfadel ‘ Lodi’ (weer een stuk beter) samengesteld uit eigen druiven van meedere percelen en tot slot de ‘ Baricia’ (heeeel erg mooi) afkomstig van slechts 1 eigen perceel. Er zat duidelijk een opgaande lijn in , leuk om waar te nemen.

Het laatste glas wat ik proefde was de Montelena Estate 2006 en die heerlijke smaak is de gehele autorit van ruim een uur als engeltje op mijn tong achtergebleven. Kleur : Donkerrood met een heldere rand Neus : barstensvol met kruidigheid , zeer uitdagend Mond : stevig , barstensvol met het allerlekkerste rijpe fruit , veel kruidigheid , mondvullend Afdronk : heerlijk sappig en zeer langdurig , prettige/pittige zuren (9/10)

Groeten,

Ronald

• john

jij een middagje vrij? :D

Maaruh zelfs voor een slome proever vind ik 27 wijnen uit 600 toch wel erg magertjes hoor Ronald……zinfandel heeft mij nooit kunnen bekoren helaas…..De wijnen van The Hess Collection hebben mijn hart al eerder gestolen….en de mooiste die ik ooit dronk van dit huis is de Mount Veeder Cab Sav 2002. Heb er nog 7 flessen gelukkig…..

Hasta Luego

John

• Donald

Ik ben jaloers! Hoe kun je je aanmelden? Wil over 2 jaar zeker gaan. Ga over 3 weken weer naar Napa. Helaas lukt het me niet om bij Dominus binnen te komen, Quintessa is geregeld alsmede het etentje bij French Laundry. Verder de nodige pinots te proeven in Anderson valley etc. Wat zinfandel betreft, mijn favoriet is Old Hill Ranch. Helaas niet in Nederland te koop maar lang leve de credit card en FedEx.

Cheers,

Donald

ps hoorde van Hans Moolenaar dat hij binnenkort nog een mooie pinot gaat importeren

• Robèrt Koopman

Donald schreef:

>

>. Helaas niet in

> Nederland te koop maar lang leve de credit card en FedEx.

En krijg jij dan de wijn op die manier uit de VS??????

Volgens mij mag een vervoerder dit helemaal niet vervoeren(*) uit de VS?

(*) naar particulieren

Of is vrij recent de wet ergens veranderd?

TNT mag bijvoorbeeld ook geen pakketten naar de VS accepteren met een alcoholische inhoud, mits ze dit weten natuurlijk.

M.v.g,

Robèrt

• Donald

No problemo! Wel even de belasting spekken. Gewoon vanuit Napa. kan je de gegevens mailen als je wilt.

Donald

• Robèrt Koopman

Doet me goed om te lezen dat het nu wel kan/mag!

Maar misschien is California niet zo moeilijk meer met wijn versturen?

Ik weet van lang geleden dat Indiana het als een misdrijf opnam als je het toch ging proberen.

De toenmalige PTT wilde een pakketje met flessen overigens niet aannemen om te verzenden naar de VS, koeriersbedrijven overigens ook niet.

Rigide wijnwetten in de VS moeten echt eens verdwijnen.

M.v.g,

Robèrt