Beste Prikkers ,
Vandaag in het kader van de opleiding een vrije middag genomen om naar de California Wine Tasting te gaan in Schiphol-Rijk. Er stonden 600 (!) flessen wijn opgesteld om te kunnen proeven. Het is me net niet gelukt om ze allemaal door te proeven De teller bleef hangen bij slechts 27 stuks wat voor een slome proever zoals ik nog niet eens is tegengevallen. Al met al een zeer zinvolle dagbesteding geweest.
Mijn mooiste wijnen van de dag waren de Bonny Doon Le Cigare Volante 2004 , The Hess Collection Cabernet Sauvignon Allomi 2005 , The Hess Collection Monterey Syrah 2005 , Ravenswood Zinfadel ‘ Barricia’ 2006 en de allermooiste voor mij de Montelena Estate Cabernet Sauvignon 2006
Sommige prikkers zijn nogal eens negatief over Amerikaanse wijnen alsof het niet te drinken zou zijn , nou die moeten dan nodig op bijscholing over 2 jaar een nieuwe kans tijdens de 11e editie van deze proeverij. Het niveau zal dan nog verder gestegen zijn want men staat hier zeker niet stil. De fabeltjes over ‘ houtbakken’ kunnen ook naar het rijk der fabelen geen overbodig stukje hout kunnen ontdekken in de geproefde wijnen.
Van The Hess Collection Winery vond ik de instapmodellen mooier dan de Mount Veeder Cuvee's (duurder is dus niet altijd mooier)
Erg leuk om te proeven waren de 3 verschillende Zinfadels' van Ravenswood. Eerst het basismodel (die al erg lekker was) samengesteld uit aangekocht fruit. Vervolgens de Zinfadel ‘ Lodi’ (weer een stuk beter) samengesteld uit eigen druiven van meedere percelen en tot slot de ‘ Baricia’ (heeeel erg mooi) afkomstig van slechts 1 eigen perceel. Er zat duidelijk een opgaande lijn in , leuk om waar te nemen.
Het laatste glas wat ik proefde was de Montelena Estate 2006 en die heerlijke smaak is de gehele autorit van ruim een uur als engeltje op mijn tong achtergebleven. Kleur : Donkerrood met een heldere rand Neus : barstensvol met kruidigheid , zeer uitdagend Mond : stevig , barstensvol met het allerlekkerste rijpe fruit , veel kruidigheid , mondvullend Afdronk : heerlijk sappig en zeer langdurig , prettige/pittige zuren (9/10)
Groeten,
Ronald