Goud voor Nederlandse wijnboer

  • Theo

    Hoe doet ie het toch….. blijf respect voor die man hebben :-)

    Uit de Telegraaf:

    AMSTERDAM - Wijnboer/schrijver Ilja Gort heeft op het afgelopen Concours Générale de Paris 2009 op één dag drie medailles gewonnen. Een gouden plak voor zijn rosé La Tulipe 2008, zilver voor zijn rode wijn Chateau de la Garde 2007 en brons voor zijn La Tulipe merlot 2008.

    Gort, die vorig jaar zijn neus liet verzekeren voor 5 miljoen euro, is hiermee de eerste Nederlandse wijnboer die een dergelijke eer te beurt valt.

    De voormalige reclamecomponist zag in 1994 zijn droom in vervulling gaan, toen hij het vervallen Chateau de la Garde, bij Bordeaux, kocht. Hij wist dit in zo’n tien jaar tijd om te bouwen tot een goedlopend en winstgevend wijnkasteel. De La Tulipewijnen hebben inmiddels een oplage van zo’n 1 miljoen flessen per jaar bereikt en worden geïmporteerd door Albert Heijn.

    Zijn Chateau de la Garde is een exclusieve rode Bordeaux Supérieur met een volume van slechts veertigduizend flessen. Deze worden in Nederland gedistribueerd door de Nederlandse Wijnbeurs, in Engeland door de Britse supermartketen Sainsbury’s

  • John Copier

    Alleen wijnen die op een concours uitkomen kunnen medailles winnen. Het zou zomaar kunnen dat in de categorie van deze Ilja G wijnen alleen maar prut wordt aangeboden. Je krijgt dan een medaille van het peleton prut. Maar het blijft knap om altijd te worden genoemd. Daar heeft hij als geen ander een fijne neus voor. Logisch toch dat hij zijn neus laat verzekeren!

    John

  • Ruud Göebel

    Ja op dit soort concoursen regent het altijd medailles. Dat I.G dit alweer bij De Telegraaf heeft doen belanden, bewijst hoe slim hij is. De wakkere lezers zullen nu zeker denken; kopen die wijnen, want als het in deze krant staat dan moet het wel waar zijn!:D:D

    Ruud.

  • Ruud Göebel

    Met mijn excuses aan de prikkers, die de krant van Wakker Nederland als hun leidraad ervaren. Het moge duidelijk zijn dat ik niet geheel en al wakker ben! :+

    Ruud.

  • Robèrt Koopman

    Beste Ruud,

    Het staat toch ook echt in de andere kranten hoor….

    De Telegraaf was er misschien weer als eerste mee, snelle reactie van die redactie zullen we maar zeggen.

    Dat er negatieve reacties op komen was te verwachten….:+

    Maaiveld, Nederland zijn de herkenningspunten… :-)

    M.v.g,

    Robèrt

  • sjaak Kaptein

    Er zijn vele wijnconcoursen in Frankrijk.

    Neem ze niet allemaal even serieus.

    Neem het Concours Agricole van Parijs, uiterst serieus.

    Sjaak Kaptein

  • Pierre

    OOK HOLLANDSE WIJNBOER VALT IN DE FRANSE PRIJZEN (FD 26-03-09)

    Wijnboeren die geen internationale reputatie hebben doen er goed aan om hun verkopen te stimuleren met het inzenden van hun meest verleidelijke wijnen naar de diverse wijnconcours in de wereld. Wellicht dat wie zijn paraplu op zijn kop houdt een deel van de medailleregen kan opvangen.

    Een team van ‘deskundigen’ selecteert over het algemeen in een aantal rondes de helft van het aantal inzendingen goed en daar weer de helft van en daar weer de helft van, etc. Wat boven komt drijven krijgt in verschillende categorieën brons, zilver en goud.

    De gevestigde namen doen sowieso niet mee. Wie inzendt en meer dan correcte wijn maakt, die op dat moment enigszins verleidelijk overkomen is al snel prijswinnaar.

    Een hond heeft 4 poten, maar iets met 4 poten is nog geen hond. Zo ook met onze prijswinnaar. Uitmuntende wijn in een concours krijgt al snel een medaille, maar een wijn met medailles is nog geen uitmuntende wijn, hooguit naar de mening van de jury foutloos en in zekere mate verleidelijk.

    De tegenstelling tussen onbetaalbare Bordeaux en betaalbare Bordeaux is groot. Leuk dat Gort bewijst dat je in minder bekende subdistricten van Bordeaux interessante wijn kan maken. De medailleregen van een concours is echter de minst geschikte manier om dit Nederlands succes te meten.

    Veel relevanter is het antwoord op onder andere de volgende vragen:

    -Is Gort als eerste in de streek helemaal uitverkocht met de laatste jaargang?

    -Is zijn verkoopprijs gemiddeld hoger dan die van zijn collega’s?

    -Is zijn directe en indirecte klantenkring jarenlang trouw?

    -Is Gort innoverend op het gebied van beperking van bestrijdingsmiddelen?

    -Is Gort er in geslaagd enkele erkende toprestaurants te leveren?

    Als op de meeste vragen ja kan worden geantwoord dan vraag ik mij af wat Gort nog in een concours te zoeken heeft. Goede wijn behoeft geen…

  • Ruud Göebel

    Dank je wel Pierre, ik kan mij geheel vinden in jouw tekst! :+ Gort maakt helemaal geen wijn. Gort promoot slechts een nl. zijn winelabel, en dat doet hij met verve. Ik hoop dat hij de eer zal willen delen met de echte wijnmaker!

    Ruud.

  • sjaak Kaptein

    Weet dat de jury in Parijs per dag enige honderden wijnen moeten keuren.

    Als zij zich allemaal de vragen moeten stellen die Pierre voorstelt dan wordt zo'n keuring een onmogelijke opgave.

    Snelheid is bij zo'n keuring geboden.

    Je krijgt met de concoursen alleen de verschillen tussen de beste, heel goede en goede wijnen

    Maar het is voor een wijnboer wel interessant om te zien of zijn wijnen met de beste en heel goede wijnen mee kunnen.

    Een goede wijnboer haalt jaar na jaar medailles en is in staat om heel wakker

    aan kwaliteitseisen te voldoen.

    Weet ook dat het Concours van Parijs een inspiratiebron is voor vele wijnboeren.

    Denk dat de regen aan medailles erg meevalt.

    Je moet echt wat presteren.

    In dit geval wat mij betreft geen hoon voor IG.

    Natuurlijk maakt een ander (oenoloog) de wijn, maar hij zet wel zijn signatuur.

    Veel wijnboeren werken met oenologen die de wijnboer helpt zijn wijnen te maken.

    Zijn dat daarom mindere wijnboeren?

    Sjaak Kaptein

  • Pierre

    Beste Sjaak,

    Mijn bijdrage was uitsluitend bedoelt als kritische noot naar het Financiele Dagblad! Wat laat dit relatief dure blad zich snel voor het slimme PR karretje van Gort spannen!

    Verder niets ten nadele van het concours circus voor wie daar de lol van inziet, een ander wordt warm van Parker punten, ieder zijn ding, ik ga vooralsnog van mijn eigen smaak uit.

    Heb overigens ooit overwogen om de anti-parker index te ontwikkelen. Voorbeeld: een wijn scoort laag bij Parker, laten wij zeggen 77 punten. 100-/-77 = maar liefst 33 op de anti-parker punten schaal! Dus gegarandeerd lekker fris, zuur, slank en verfijnd!

    Ik heb deze theorie maar snel opgegeven wegens gebrek aan bijval!