Restaurant Vermeulen, actie samen met Henri Bloem

• JoostB

Begin maart las ik hier op het prikbord van een actie van die Café Restaurant Vermeulen in samenwerking met Henri Bloem was gestart. Bijzonder eenvoudig concept, koop een fles wijn voor 45 euro of meer bij de Henri Bloem en je mag hem gratis meenemen naar Restaurant Vermeulen. Een bijzonder goede actie en om hieraan steun te betuigen ben ik het gisteren maar eens gaan uitproberen. Het café-restaurant was me al wel eerder opgevallen, een leuke trendy tent in een aardige buurt net buiten het centrum, maar ik had er nog nooit gegeten of gedronken.

's Middags even bij de Henri Bloem langs geweest om een fles wijn uit te zoeken en om de keuze voor het eten een beetje ‘open’ te houden is het een fles Volnay 1er cru Fremiet 2000 van Marquis d'Angerville geworden. Keuze was heel aardig, paar leuke nieuwe wereld wijn, groot assortiment Bordeaux, paar Rhones, paar Italianen en een enkele Spanjaard, maar mij sprak gevoelsmatig vooral het assortiment Bourgognes aan.

's Avonds naar het restaurant gelopen, keurig ontvangen, enthousiaste bediening, misschien ook omdat het niet bepaald druk was. Enfin, ik bleek de eerste te zijn die van deze regeling gebruik maakte! Gelukkig had ik (door schade en schande wijs geworden) mijn eigen wijnglazen meegenomen, want de grootste glazen op voorraad zou ik gebruiken als proefglaasjes… Maar hiervoor was alle begrip vanuit het restaurant. Ze voeren immers een aantal hele toegankelijk eenvoudige wijnen (wel allemaal per glas) op de kaart en hiervoor zijn eigenlijk geen grotere glazen noodzakelijk.

Het diner enigszins uitgezocht bij de wijn en dit werd vooraf: reefilet met gebakken ganzenlever en lichtgerookte lende van het Haart rund. En als hoofdmaal: Gebraden Bosduif met knolselder. Dit combineerde prima met de echte klassieke Volnay, volledig op fruit gemaakt, super sappig. Heerlijk glas op dit moment, maar met zijn 45 euro wel een beetje aan de prijzige kant… Etentje was zeker voor herhaling vatbaar. Het is weliswaar geen toprestaurant, maar het eten is zeker heel behoorlijk. En het drinken van lekkere wijn in een restaurant in wijnontwikkelingsstad Utrecht is redelijk uniek…

Hulde voor deze actie en ik hoop dat ie nog lang doorloopt of een mooi vervolg kan krijgen…

Santé,

Joost

• ChrisW

Joost,

Het feit dat je de eerste bent die er kennelijk gebruik van maakt, betekent waarschijnlijk dat er niet veel toekomst in zit. Ze hebben er toch redelijk wat reklame voor gemaakt (zelfs in Amstelveen wist ik ervan).

Ik hoop los hiervan dat BYOW als begrip in de horeca wel steeds meer ingeburgerd raakt.

ChrisW

• JoostB

Dat was ook mijn eerste reactie! Maar er zijn ook andere visies mogelijk…

De reclame is voornamelijk gemaakt door de wijnhandel en gezien het feit dat er tussen restaurant en wijnhandel niets verrekend wordt is dat ook wel fair. Voor het restaurant en eigenlijk ook voor de wijnhandel is het natuurlijk goede reclame. Voor het restaurant geldt baat het niet schaadt het niet en de wijnhandel moet toch af en toe reclame maken en kan gezien de matige aanloop wel wat extra klanten gebruiken, hetgeen waarschijnlijk ivm met de kredietcrisis voor nagenoeg de gehele horeca geldt.

Resultaat van de actie tot op heden:

+ één dure fles wijn omzet voor de wijnhandel

+ twee maaltijden omzet voor het restaurant

+ twee klanten die weten waar dit restaurant zit en weten (of verwachten) dat er geen vinofoob beleid heerst…

+ mogelijk extra klanten als ‘side-effect’ van de reclame

- uitgave voor reclame (maar deze kosten maak je voor het grootste gedeelte toch)

Ok, ik vrees dat de horeca doorgaans niet zal spreken over de omzet van twee maaltijden, maar over het verlies van omzet van één fles wijn. Maar uit betrouwbare bron weet ik dat deze zienswijze volkomen onterecht is.

In mijn ogen is dit typisch een actie die alleen maar ten onder kan gaan aan zijn eigen succes. Als het restaurant populair en iedereen neemt een fles wijn mee, dan wordt het verlies aan inkomsten op de wijn, iets te zichtbaar…

Santé,

Joost