Begin maart las ik hier op het prikbord van een actie van die Café Restaurant Vermeulen in samenwerking met Henri Bloem was gestart. Bijzonder eenvoudig concept, koop een fles wijn voor 45 euro of meer bij de Henri Bloem en je mag hem gratis meenemen naar Restaurant Vermeulen. Een bijzonder goede actie en om hieraan steun te betuigen ben ik het gisteren maar eens gaan uitproberen. Het café-restaurant was me al wel eerder opgevallen, een leuke trendy tent in een aardige buurt net buiten het centrum, maar ik had er nog nooit gegeten of gedronken.
's Middags even bij de Henri Bloem langs geweest om een fles wijn uit te zoeken en om de keuze voor het eten een beetje ‘open’ te houden is het een fles Volnay 1er cru Fremiet 2000 van Marquis d'Angerville geworden. Keuze was heel aardig, paar leuke nieuwe wereld wijn, groot assortiment Bordeaux, paar Rhones, paar Italianen en een enkele Spanjaard, maar mij sprak gevoelsmatig vooral het assortiment Bourgognes aan.
's Avonds naar het restaurant gelopen, keurig ontvangen, enthousiaste bediening, misschien ook omdat het niet bepaald druk was. Enfin, ik bleek de eerste te zijn die van deze regeling gebruik maakte! Gelukkig had ik (door schade en schande wijs geworden) mijn eigen wijnglazen meegenomen, want de grootste glazen op voorraad zou ik gebruiken als proefglaasjes… Maar hiervoor was alle begrip vanuit het restaurant. Ze voeren immers een aantal hele toegankelijk eenvoudige wijnen (wel allemaal per glas) op de kaart en hiervoor zijn eigenlijk geen grotere glazen noodzakelijk.
Het diner enigszins uitgezocht bij de wijn en dit werd vooraf: reefilet met gebakken ganzenlever en lichtgerookte lende van het Haart rund. En als hoofdmaal: Gebraden Bosduif met knolselder. Dit combineerde prima met de echte klassieke Volnay, volledig op fruit gemaakt, super sappig. Heerlijk glas op dit moment, maar met zijn 45 euro wel een beetje aan de prijzige kant… Etentje was zeker voor herhaling vatbaar. Het is weliswaar geen toprestaurant, maar het eten is zeker heel behoorlijk. En het drinken van lekkere wijn in een restaurant in wijnontwikkelingsstad Utrecht is redelijk uniek…
Hulde voor deze actie en ik hoop dat ie nog lang doorloopt of een mooi vervolg kan krijgen…
Santé,
Joost