Beste Prikkers ,
Gisterenavond goede vrienden over de vloer die ook niet vies zijn van een glaasje wijn. Vooraf het menu naar ze doorgemaild en de brutale vraag gesteld breng maar 4 flessen mee dan zet ik er 4 tegenover. Niet om elkaar de loef af te steken maar gewoon als leerzame oefenstof. Is zeker voor herhaling vatbaar want je leert er veel van in een ontspannen setting.
Indrinker 1 : Vouvray Pétillant Brut , AC Vouvray zonder jaartal van de cooperatie , weinig spannende bubbel , bleetje vlak
Indrinker 2 : Thanisch Riesling Brut 2006 , veel meer body en veel meer smaak dan de vouvray , zeer goede p/k verhouding dit ga ik eind april zeker weer inslaan.
Voorgerecht > Coquilles St. Jacques tartare a la WillemB
wijn 1 : Domaine Masson-Blondelet , Villa Paulus 2006 , AC Pouilly-Fumé
wijn 2 : Domaine Huet , Clos du Bourg . Sec 2005 , AC Vouvray
Ik had echt gedacht dat de Huet (Chenin Blanc) deze strijd wel eventjes zou gaan winnen maar de Masson-Blondelet (Sauvignon Blanc) won de strijd toch overtuigend veel meer frisheid en vitaliteit die past bij het gerecht het leek wel of de Huet in zijn winterslaap zat.
Hoofdgerecht > Tarbotfilet met jus de veau en paddenstoelen
wijn 3 : Domaine Sylvain Langoureau , Les Perclos 2007 , AC Chassagne-Montrachet
wijn 4 : Barbara Fores , El Quinta 2005 , DO Terra Alta
De Barbara Fores had ik al meerdere malen gedronken en bevalt mij altijd prima kan veel gerechten weerstaan maar hier moest er toch worden gepast voor de Chassagne-Montrachet. De spanjaard was te bloemig voor het gerecht terwijl de franse wijn juist veel mineraliteit toonde en dat paste wonderwel bij dit gerecht. Wat een prachtige vis is dat oeverigens zo'n Tarbot het kost wat maar dan heb je ook wat ! De jus de veau aangemaakt met Aalto 2004 maar dat zal wel onder heiligschennis vallen ben ik bang.
tussendoor wijn : Aalto 2004
Na al dat witte spul even tijd voor een glas rood en wat voor een glas ! De neus is bedwelmend zwoel vol met heerlijk fruit je blijft er aan ruiken , in de mond is alles zacht en uitgebalanceerd , in de afdronk nog volop zuren aanwezig kan dus nog wel wat jaartjes mee. Heel mooi glas !
nagerecht : Creme Brulee Espresso
wijn 5 : Domaine de l' Ancienne Cure , l' abbaye , 2003 , ac Monbazillac
wijn 6 : Muller-Catoir , Rieslaner Auslese , 2006 , Gimmeldinger Schlossel , Pfalz
De muller catoir had ik ook al vaker gedronken en ik dacht dat ik hiermee wel eens de beste combinatie zou kunnen hebben maar dat liep anders toen de Monbazillac in het glas kwam ! Wow wat een desertwijn heerlijk zoet en vol volledig passend bij de creme brulee. De Muller Catoir had veel te veel zuren en kwam daarom totaal niet aan de bak. Het schijnt dat er een nog mooiere Monbazillac gemaakt wordt op dit domein die wil ik dan ook graag spoedig in het glas want dit was al ongelofelijk mooi.
Eindstand : 1-3 verloren in eigen huis……… Binnenkort spelen we uit en ga ik proberen deze “nederlaag” weg te wissen.
Groeten,
Ronald