Wijnspijsdiner

• Ronald Heijden

Beste Prikkers ,

Gisterenavond goede vrienden over de vloer die ook niet vies zijn van een glaasje wijn. Vooraf het menu naar ze doorgemaild en de brutale vraag gesteld breng maar 4 flessen mee dan zet ik er 4 tegenover. Niet om elkaar de loef af te steken maar gewoon als leerzame oefenstof. Is zeker voor herhaling vatbaar want je leert er veel van in een ontspannen setting.

Indrinker 1 : Vouvray Pétillant Brut , AC Vouvray zonder jaartal van de cooperatie , weinig spannende bubbel , bleetje vlak

Indrinker 2 : Thanisch Riesling Brut 2006 , veel meer body en veel meer smaak dan de vouvray , zeer goede p/k verhouding dit ga ik eind april zeker weer inslaan.

Voorgerecht > Coquilles St. Jacques tartare a la WillemB

wijn 1 : Domaine Masson-Blondelet , Villa Paulus 2006 , AC Pouilly-Fumé

wijn 2 : Domaine Huet , Clos du Bourg . Sec 2005 , AC Vouvray

Ik had echt gedacht dat de Huet (Chenin Blanc) deze strijd wel eventjes zou gaan winnen maar de Masson-Blondelet (Sauvignon Blanc) won de strijd toch overtuigend veel meer frisheid en vitaliteit die past bij het gerecht het leek wel of de Huet in zijn winterslaap zat.

Hoofdgerecht > Tarbotfilet met jus de veau en paddenstoelen

wijn 3 : Domaine Sylvain Langoureau , Les Perclos 2007 , AC Chassagne-Montrachet

wijn 4 : Barbara Fores , El Quinta 2005 , DO Terra Alta

De Barbara Fores had ik al meerdere malen gedronken en bevalt mij altijd prima kan veel gerechten weerstaan maar hier moest er toch worden gepast voor de Chassagne-Montrachet. De spanjaard was te bloemig voor het gerecht terwijl de franse wijn juist veel mineraliteit toonde en dat paste wonderwel bij dit gerecht. Wat een prachtige vis is dat oeverigens zo'n Tarbot het kost wat maar dan heb je ook wat ! De jus de veau aangemaakt met Aalto 2004 maar dat zal wel onder heiligschennis vallen ben ik bang.

tussendoor wijn : Aalto 2004

Na al dat witte spul even tijd voor een glas rood en wat voor een glas ! De neus is bedwelmend zwoel vol met heerlijk fruit je blijft er aan ruiken , in de mond is alles zacht en uitgebalanceerd , in de afdronk nog volop zuren aanwezig kan dus nog wel wat jaartjes mee. Heel mooi glas !

nagerecht : Creme Brulee Espresso

wijn 5 : Domaine de l' Ancienne Cure , l' abbaye , 2003 , ac Monbazillac

wijn 6 : Muller-Catoir , Rieslaner Auslese , 2006 , Gimmeldinger Schlossel , Pfalz

De muller catoir had ik ook al vaker gedronken en ik dacht dat ik hiermee wel eens de beste combinatie zou kunnen hebben maar dat liep anders toen de Monbazillac in het glas kwam ! Wow wat een desertwijn heerlijk zoet en vol volledig passend bij de creme brulee. De Muller Catoir had veel te veel zuren en kwam daarom totaal niet aan de bak. Het schijnt dat er een nog mooiere Monbazillac gemaakt wordt op dit domein die wil ik dan ook graag spoedig in het glas want dit was al ongelofelijk mooi.

Eindstand : 1-3 verloren in eigen huis……… Binnenkort spelen we uit en ga ik proberen deze “nederlaag” weg te wissen.

Groeten,

Ronald

• john

Mooie avond Ronald. Persoonlijk hou ik enorm van “wedstrijdjes”. Ook bij blindproeverijen is het leuk een wedstrijdje te doen a al GPSH….

En Aalto 2004………..prachtig!

Hasta Luego

John

• de bear fan Oerterp

Ronald, beloof mij en andere liefhebbers van wijnen gemaakt van de chenindruif, dat je ze - in topjaren zoals 2005 er één is - of in het eerste jaar dat deze wijnen op de markt komen drinkt of zeven jaar na het jaartal! Dus blijf met je handen van deze flessen af!!! Als je nu eens iets uit 2000, 2001 of 2002 had geschonken had de uitslag de andere kant op kunnen kantelen.

• Freek

Ronald,

Heerlijk verslag! Deze opzet ga ik zeker op korte termijn eens ‘na-apen’.

Freek

• Peter Z.

Prettig leesvoer Ronald! En leuke aanpak trouwens.

Ik kan me ook wel vinden in de opmerking van ‘de bear’ wat betreft de Huet. Gewoon nog eens overdoen met een 00/01/02, of anders eens drie jaar wachten met de 2005.

En met Aalto koken zou ik geen heiligschennis noemen, gewoon een prachtige wijn die breed inzetbaar is ;) .

Peter Z.

• Klaas Vaak

Heerlijk Ronald!

Leuk idee voor een ongedwongen maar avondvullend program.

Wat ook aardig is, om een keer wat te lezen over Domaine l'Ancienne Cure. Deze mensen maken prachtige Monbazillac (en Bergerac) voor een schappelijke prijs. En ja: dat bestaat.

Ze harken er flink wat Coups-de-Coeur mee bij elkaar in de Hachette.

Met name de cuvee l'Abbaye (de topper hier) is geweldig. Twee jaar terug heb ik af-domein een kistje 2001 meegenomen en dat kan wedijveren met de poshe buren van Sauternes van dat zelfde jaar. Gemiddeld genomen is dit spul wat zoeter en misschien wat groffer, plomper als je wil. Maar man, man, wat een concentratie en lengte. Mjammie.

Cheers, Klaas :z

• Peter vdB

Geweldig leuk, Ronald.

@ Klaas Vaak: héle slimme actie met die Monbazillac. Ik heb dit domein nog niet in het glas gehad, maar moet er eens van komen!