blind proeven : het blijft een les in bescheidenheid

• Tom

ik had gisteren een blinde degustatie voor m'n wijnclubje georganiseerd. thema was blind proeven. gezelschap was heel gevarieerd omdat er naast de vaste leden (allen reeds meer dan 10 jaar wijnfreak) ook wijnanalfabeten aanwezig waren. mooie steekgroep om na te gaan of blind proeven een geoefende kunst dan wel een les in bescheidenheid is … en ja …. zoals vermoed … het laatste bleek waar te zijn.

we degusteerden 3 witte + 12 rode en ieder kreeg een lijst met alle wijnen die geschonken konden. de wijnen werden per flight van drie geschonken en na elke flight was er demasque, dus naarmate de degustatie voderde hoe minder mogelijkheden er waren en hoe makkelijk het zou moeten zijn om juist te raden. Van elk land of streek kwam er slechts één wijn voort in de lijst en de betreffende wijn was een klassieke representatie voor zijn categorie. Hierbij de lijst met wijnen (enkel de witte en rode waren blind) :

nv Taittinger, Brut Réserve

1995 Taittinger, Comtes de Champagne

1998 Pape Clément, Blanc, 1998

2004 William Fèvre, Vaudesir Chablis, Grand Cru

1997 Chave, Hermitge

1995 la Conseillante

1999 Aldo Conterno, Bussia, 1999

1999 Piccolomini, Vigna di Pianrosso

1993 la jota, 12th Anniversary, napa valley

1999 Jadot, Les Fuées, Chambolle Musigny, 1 Cru

2000 Vieille Julienne, Vieilles Vignes

2001 Ripoll Sans, Closa Batllet

2001 Flaccianello

1994 Artadi, Grandes Anades

1997 Tardieu Laurent, Côte Rotie

2001 d'Arenbergh, Dead Arm

1997 do Vau

2004 Catena Zapata, Malbec, Argentino Vineyard

2003 Rieussec

1965 d'Yquem

Resultaat :

- eerste plaats was voor een partner van een wijnlid die helemaal niet gepassioneerd is door wijnkennis

- tweede plaats ging naar een wijnlid

- derde plaats ging naar een totale wijnalfabete die helemaal NIETS van wijn weet. enige verschil tussen wijnen die ze kent is wit en rood.

De eerste plaats scoorde 9 van de 18 wijnen waarbij 6 punten (2 keer drie) verdiend werden in flights waarvan de drie wijnen gekend waren (enige witte flight en laatste flight rood). Voorts zat er een Vintage Port tussen die door niemand gemist werd.

Als intermezzo hebben we de proef met het zwarte glas geprobeerd. drie wijnen (rode, witte en rosé) werden allen zowel lauw als ijskoud geschonken. Drie proevers hadden wijn weinig problemen met de proef. Enige omwisseling die door 4 proevers gemaakt werd (waaronder ondergetekende) was de ijskoude witte en rosé. leuke proef die voor een fijne afwisseling zorgt op een degustatie.

ben momenteel de Vieille Julienne, Vieilles Vignes, 2000 aan het nadegusteren. Voor mij de meest verfijnde rode wijn van de avond. Bij wit won voor mij Chave Hermitage 1997. Rieussec 2003 (wat een wijn !!!!!) overtrof d'Yquem 1965. De Comtes de Champagne 1995 behoort tot de mooiste Champagnes die ik ooit degusteerde (samen met de Selosse, Origine en Bollinger RD 1990).

• Peter Z.

Kijk, dat zijn ook nog eens mooie degustaties!

Dat Ch9 2000 bij jouw favorieten behoorde verrast mij niets…. Ook goed te lezen dat de Taittinger Comtes 1995 zeer mooi uitpakte, dan is de autorit zaterdag niet voor niets geweest!

En gewoon veel blijven proeven…alles voor de opleiding!

Peter Z.

• john

nu kijk ik nog meer uit naar de Comtes 1990 van woensdag…….mooie proeverij Tom! en wederom een “wedstrijdje”…leuk!

Hasta Luego

John

• Klaas Vaak

Wat een heerlijke avond, Tom. Memorabel zelfs, dunkt me….

Er staan opvallend veel wijnen tussen die bij nieuwsgierig maken. Je oordeel over de Comtes 95 is duidelijk genoeg.

Maar mag ik je vragen een indruk te geven van de volgende wijnen:

98 Pape Clement Blanc

93 La Jota

01 Closa Batllet

01 Flaccianello

04 Zapata Malbec

Cheers, Klaas :Z

• Tom

Hi Klaas :Z,

98 Pape Clement Blanc

Witte Pessac is niet m'n ding, maar in z'n categorie scoort ie heel hoog. Heel evenwichtig en krachtig. overheersend (aangenaam) petroleum en rokerig.

93 La Jota

heel verfijnd en très bordeaux. niveau van een 1 GCC. haut brion like.

01 Closa Batllet

ik heb die wijn nu al zoveel gehad met telkens heel positieve indrukken. maar toch, als ik moet kiezen om hem te plaatsen tussen de grote middelmatige of middelmatige grote in priorat dan ga ik voor het eerste.

01 Flaccianello

prachtig :-)

04 Zapata Malbec

Veel te zoet en lactisch vandaag naar mijn oordeel. zonde van het te openen. ‘k vraag me wel af of ie in se wel genoeg zuren en tanines heeft om een grote toekomst tegemoet te gaan. m’n volgende die ik open duurt nog zo'n 3 à 4 jaar.

groeten,

Tom

• Thijs

Mooi lijstje Tom! Rieussec 2003 is inderdaad fantastisch! Het is een Rieussec die in mijn beleving zoveel krenten/rozijnen in zich bergt, dat ik associaties krijg met TBA achtige wijnen. De enorme, bijna vlezige dikte van deze wijn onderstreept dit nog eens. 2003 is overigens uberhaupt een top jaar in Sauternes/Barsac. Zie Yquem, Climens, Suduiraut, Nairac (!) en…La Tour Blanche, to name a few.

Maar wat ik nu interessant vind: wat was jou beleving bij Yquem 1965?

Thijs

• Cor Balfoort

Leuke proeverij Tom! Ik heb aardig wat van die struikelpartijen achter de rug, dus weet zowel hoe leuk een blinde proeverij is als ook hoe lastig het is. En ‘single blind’ (dus wel weten wat er in de proeverij staat, maar niet wat wat is) heeft vaak als extra handicap dat je je aan zo'n lijstje gaat zitten vastgrijpen. En als je er dan eerder eentje fout hebt gedaan, kun je soms fout op fout stapelen.

Wat vaak helpt is eerst de ‘absoluut zekere’ wijnen eruit halen: zo'n vintage port, een vintage champagne en een oude Sauternes bijvoorbeeld mag een beetje proever wel ‘hebben’.

Van die wijnen weet je dan druiventype, alcohol en allerlei andere dingen en die kun je dan gebruiken als referentie voor de wijnen die je nog moet ‘raden’. En daarvoor ga je dan kijken wat het beste bij welk profiel valt: qua kleur, alcohol, ontwikkeling, fruitkarakter, druifeigenschappen.

Je kunt dat behoorlijk systematisch doen en daar word je ook echt veel beter van.

Cor

• NDR

Het waren dan ook maar kleine wijntjes, waarschijnlijk met teveel tabak erin!