ik had gisteren een blinde degustatie voor m'n wijnclubje georganiseerd. thema was blind proeven. gezelschap was heel gevarieerd omdat er naast de vaste leden (allen reeds meer dan 10 jaar wijnfreak) ook wijnanalfabeten aanwezig waren. mooie steekgroep om na te gaan of blind proeven een geoefende kunst dan wel een les in bescheidenheid is … en ja …. zoals vermoed … het laatste bleek waar te zijn.
we degusteerden 3 witte + 12 rode en ieder kreeg een lijst met alle wijnen die geschonken konden. de wijnen werden per flight van drie geschonken en na elke flight was er demasque, dus naarmate de degustatie voderde hoe minder mogelijkheden er waren en hoe makkelijk het zou moeten zijn om juist te raden. Van elk land of streek kwam er slechts één wijn voort in de lijst en de betreffende wijn was een klassieke representatie voor zijn categorie. Hierbij de lijst met wijnen (enkel de witte en rode waren blind) :
nv Taittinger, Brut Réserve
1995 Taittinger, Comtes de Champagne
1998 Pape Clément, Blanc, 1998
2004 William Fèvre, Vaudesir Chablis, Grand Cru
1997 Chave, Hermitge
1995 la Conseillante
1999 Aldo Conterno, Bussia, 1999
1999 Piccolomini, Vigna di Pianrosso
1993 la jota, 12th Anniversary, napa valley
1999 Jadot, Les Fuées, Chambolle Musigny, 1 Cru
2000 Vieille Julienne, Vieilles Vignes
2001 Ripoll Sans, Closa Batllet
2001 Flaccianello
1994 Artadi, Grandes Anades
1997 Tardieu Laurent, Côte Rotie
2001 d'Arenbergh, Dead Arm
1997 do Vau
2004 Catena Zapata, Malbec, Argentino Vineyard
2003 Rieussec
1965 d'Yquem
Resultaat :
- eerste plaats was voor een partner van een wijnlid die helemaal niet gepassioneerd is door wijnkennis
- tweede plaats ging naar een wijnlid
- derde plaats ging naar een totale wijnalfabete die helemaal NIETS van wijn weet. enige verschil tussen wijnen die ze kent is wit en rood.
De eerste plaats scoorde 9 van de 18 wijnen waarbij 6 punten (2 keer drie) verdiend werden in flights waarvan de drie wijnen gekend waren (enige witte flight en laatste flight rood). Voorts zat er een Vintage Port tussen die door niemand gemist werd.
Als intermezzo hebben we de proef met het zwarte glas geprobeerd. drie wijnen (rode, witte en rosé) werden allen zowel lauw als ijskoud geschonken. Drie proevers hadden wijn weinig problemen met de proef. Enige omwisseling die door 4 proevers gemaakt werd (waaronder ondergetekende) was de ijskoude witte en rosé. leuke proef die voor een fijne afwisseling zorgt op een degustatie.
ben momenteel de Vieille Julienne, Vieilles Vignes, 2000 aan het nadegusteren. Voor mij de meest verfijnde rode wijn van de avond. Bij wit won voor mij Chave Hermitage 1997. Rieussec 2003 (wat een wijn !!!!!) overtrof d'Yquem 1965. De Comtes de Champagne 1995 behoort tot de mooiste Champagnes die ik ooit degusteerde (samen met de Selosse, Origine en Bollinger RD 1990).