AMSTERDAM-BERGERAC

• Pierre

Transavia probeert dit voorjaar de verbinding Amsterdam-Bergerac weer uit. Vorig jaar werd deze verbinding voortijdig wegbezuinigd. Ideaal om een rondje wijnbouw in Bergerac (Dordogne) en het nabijgelegen Bordeaux (Gironde) te doen!

Ik heb al geboekt en doe jullie wellicht verslag. Als er dit jaar meer liefhebbers boeken, dan blijft deze verbinding misschien vanaf nu wel in stand!

• ChrisW

Ik heb al vaak naar dit soort goedkope vluchten gekeken voor wijnreizen als alternatief voor lange autoritten, maar stuit telkens op één onoverkomelijk bezwaar: hoe neem je wijn mee terug?

Misschien ligt hier ook wel een positief punt als je net als ik anders niet kan voorkomen dat je ondanks goede voornemens toch weer met teveel wijn terugkeert naar huis :)

ChrisW

• Robèrt Koopman

Het kan juist wel gunstig zijn dat je niets mee terug kan nemen… :-)

Maar als je terplekke wijn wilt kopen bestaat er dan niet de mogelijkheid dat de wijnboer het naar jouw huisadres kan verzenden?

Soms is het niet eens zo duur.

Overweeg anders een goedkope vlucht naar Geneve.

Theo wil een compleet wijnproef-weekeinde organiseren en dat is echt de moeite waard!

Ik kan echt niet, anders ging ik er zeker naar toe.

M.v.g,

Robèrt

• Pierre

Beste Chris,

De meeste producenten van kwaliteitswijn zijn in ons land vertegenwoordigd door een importeur. Zet ze aan het werk! Daar zijn ze voor!

• john

en dan onnodig 20% te veel betalen…….zojuist nog Clio 2006 besteld op het domein voor 28,35 en Aalto 2006 voor 22,40……bij welke importeur kan ik ze voor die prijs kopen? en nu weet ik zeker dat ze vanaf het vertrek van het ouderlijk nest meteen alle liefde van de wereld krijgen…….:D

Hasta Luego

John

• ChrisW

Beste Pierre,

Als ik een bepaalde wijn voor een redelijke premie ook in Nederland kan kopen, dan koop ik de wijn in het algemeen in Nederland omdat ik er ook belang bij heb dat er een gezonde handel bestaat bij mij in de buurt. Ik heb dit laatst ook gedaan bij een bezoek aan Spanje: via internet opgezocht wat de wijn in Nederland kost en uiteindelijk enkele wijnen voor een paar euro meer per fles dan wat ik in Spanje zou betalen bij Spanjewijn besteld.

Een redelijk deel van de wijnen die ik zoek valt echter onder de categorie “schaars” en zijn dan moeilijk of alleen tegen een hoge premie in Nederland te krijgen.

Het feit dat je bij eigen transport ook nog weet dat de wijn van de wijnboer tot aan mijn eigen kelder perfect is behandeld, is daarbij een heel grote plus (zoals John ook al schreef). Als je zoals ik veel bezoeken brengt aan wijnboeren dan schrik je je af en toe helemaal dood als je ziet hoe heel dure wijn soms midden op de dag bij 35 graden de niet gekoelde vrachtwagen in wordt geladen. Zelf zitten we als het buiten 35 graden is steevast met warme kleren in de auto met de koeling op vriesstand en hebben we ook in de hotelkamers de airco op wijnkeldertemperatuur staan…. (je bent wijngek of je bent het niet….).

ChrisW

• ChrisW

Robert,

Het weekend dat Theo organiseert vind ik een heel mooi initiatief, maar ik ga in dat weekend naar Bordeaux (met de auto!). Daar is dat moment een groot wijnevenement met een mooie proeverij en aansluitend een dinner bij een wijnhuis (wij zitten dan bij Canon la Gaffeliere).

Daarna rijden we overigens wel meer in de richting van Theo als we (met de auto) naar de Rhone gaan, maar dan is het evenement bij Theo al weer voorbij en zijn de overgekomen mensen uit NL reeds met Easyjet teruggevlogen.

ChrisW