Mijn MW avontuur

• Udo

Beste Cor,

als ik dit lees dan denk ik: “wat is de zin van dit soort ontledingen?” Wanneer ga je dat in de praktijk gebruiken?

Prima als de wijnen ‘typisch’ zijn, maar de praktijk leert mij dat er zoveel verschillen bestaan tussen de ene producent en de andere, tussen het ene oogstjaar en de andere.

Voorlopig ben ik blij dat ik zelf voor de MV ‘opleiding’ heb gekozen. Het netwerk-effect van de MW opleiding lijkt me een pré, maar of dat het geld waard is?

Heb wel veel bewondering voor jou en andere MW-kandidaten!

Udo

• romke van dijk

Count me in Cor

Wow wat een ongecamoufleerde posting is dit!

Héél leerzaam voor mij.

Groet,

romke

• Cor Balfoort

Tja, men verwacht eigenlijk gewoon dat een MW een in wijnkennis en proefkunde gefundeerde mening heeft over elke wijn die je ‘m (of ’r) onder de neus houdt. Verschillen tussen wijnjaren en producenten zijn er natuurlijk altijd, maar je zult in een beetje wijn die zijn afkomst verraadt die individualteit altijd terug kunnen proeven. En daar heeft zo'n MW dan een mening over :)

Overigens verschilde de oorspronkelijke opzet van de MV daar niet zo heel veel van, hoor. Ik zal eens op hun site kijken of er iets aan veranderd is.

En natuurlijk dank voor de bewondering, hopend dat die ook geldt voor degenen die alleen nog maar gestraald zijn ;)

• Gert Maas

Beste Cor,

Dank voor je uitgebreide posting. Verhaal dat duidelijk maakt dat ik nog maar een peuter ben op wijnproefgebied.

Gert.

• Cor Balfoort

Graag gedaan, Gert. Misschien nog dit als gedachte, ook een beetje in reactie op wat Ruud opmerkte over “waar heb dat nou helemaal voor nodig?”

Mijn schoonmoeder speelt bridge en doet dat vier keer per week met heel veel plezier. In hogere zin kan ze er niet veel van, maar dat maakt voor haar plezier in het spelletje absoluut niks uit.

Volgens mij geldt iets vergelijkbaars ook voor wijn. Er zijn honderden proefclubjes waar nog veel meer mensen vele avonden ontzettend veel lol en voldoening hebben aan wijn proeven en er over bomen, zonder dat ze ooit de behoefte zullen hebben om zich te vergelijken met proefniveaus die nodig zijn als je hier geld mee verdient. Als ik over iemands wijnkelder van de nodige tienduizendjes moet adviseren, moet ik echt weten waar ik het over heb, want daar betaalt zo iemand mij voor. En hij wil z'n geld terug - en terecht - als ik het fout heb.

Cor

• Hendrik

Cor,

heel veel respect voor mensen die zoveel tijd, moeite en geld investeren in een A4 tje :+

Heb je wel eens gehoord van de Prikbord Academie?

Street -wise, maar wel verstand van een goed glas wijn….

Hendrik