ik heb genoten van een pinot noir.......

• john

ik heb ze vaak afgebrand……..maar gisteren genoot ik zowaar van een pinot noir uit Bourgogne….

Samen met een wijnvriend wat gegeten in (wijn)bistro Bar(t)-a-vin in Antwerpen. Ik kom daar graag….20 couverts….open keuken…..en 1 van de beste steak tartare die ik ken.

We dronken: (blind)

Grange des Peres blanc 2004: 97/100 Dit moet je gedronken hebben! Bizar mooie wijn gemaakt van chardonnay en roussane. Mijn tafelgenoot dacht aan een zeer grote Montrachet. Wat een concentraat en wat een afdronk…….een echte liefhebberswijn!

Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes 2000 Dugat-Py: 93/100 Beiden dachten we aan een cabernet sauvignon gedomineerde wijn!!! Krachtig, niet die verfijnde bosaardbeitjes die ik gewend ben in Bourgognes, nee gewoon dik rood fruit. Stevig boers karakter. Erg lekker, wel volledig “a point”…….

Mas Daumas Gassac 1982: 95/100 Cabernet gedomineerde wijn van een jaar of 6-7 oud riep mijn tafelgenoot…..27 jaar dus! Rood van kleur en helemaal alive and kicking! Prachtwijn! over liefhebberswijn gesproken…..

La Fleur Petrus 1998: 94/100 Merlot gedomineerde rechteroeverwijn uit 2000 was mijn gok…..en ik ging uiteindelijk voor St.Emilion omdat ik de echte zwoele verleidelijke neus van pomerol miste……..perfect in balans en nog erg jong. 98 is groots voor rechteroever.

Mooie avond! vanavond Dome in Antwerpen………..ben benieuwd…..

Hasta Luego

John

• Cor Balfoort

John,

Ik weet niet wat er allemaal met je gebeurd is in de jaren van mijn afwezigheid, maar van harte proficiat! Dugat-Py is ook wel een zeer hoog aangeschreven huis, en het verbaast me niet helemaal dat je de kleur voldoende misleidend vond om niet voor pinot noir te gaan. Voor sommige Bourgogne-puristen is dit huis een beetje té voor wat betreft concentraat en ‘polish’, maar het zijn ontegenzeggenlijk serieuze wijnen.

Die witte Grange des Peres is inderdaad een hele mooie geconcentreerde wijn zonder de wat vermoeiende molligheid (beetje te rond en wat gebrek aan zuren) die je soms in zuidfranse blends met Rhone-druivensoorten aantreft. Ik weet niet of ik blind zo ver als Montrachet zou gaan (heb ik er nooit uitgehaald, maar had ie echt zo'n bak mineralen dat je disgenoot voor zo'n hoge bourgogne ging?), maar het is zeker een fraai glas wijn, en een prachtige om aan tafel te drinken.

Oude Mas de Daumas kan inderdaad bedrieglijk jong overkomen; ik heb er ook wel eens een paar jaar naast gezeten bij deze wijn. Ik vind het ondanks het gebruik van ‘allochtone’ druivensoorten altijd prachtvoorbeelden van een zeer pure stijl zuidfrans: spannend, transparant en nimmer vermoeiend.

La Fleur Petrus is inderdaad 85% merlot, dus daar zat je helemaal goed. Mijn indruk is dat dat zwoele wat je voor een Pomerol verwachtte er nog niet is in de beste 98'ers. Het zijn prachtig ingehouden wijnen die zeer rustig en harmonieus ontwikkelen (inderdaad kenmerk voor een absoluut topjaar), dus probeer het over 10 jaar nog eens, zou ik zeggen :)

Dank voor je notities,

Cor

• Wim dL

Kijk, John, het is dus wèl mogelijk…;-)

Ik had een hele andere ervaring…

Een Chardonnay-proeverij met mijn vinologenproefgroepje. Blind. Op tafel onder andere de 2005 Kistler Chardonnay Hyde Vineyard, de 2005 Domaine Borgeot Chassagne-Montrachet en … de 2006 Kongsgaard Chardonnay The Judge.

De Kistler was geweldig. Subliem, 93/100. De topper van de avond, met een verrassende prijs-kwaliteitsverhouding, was de Chassagne-Montrachet. Wat een uitgesprokenheid, wat een complexiteit. Super-heftige wijn maar zo prachtig in balans en voldoende frisheid dat de wijn per nipje en daarna per slok lekkerder leek te worden. Indrukwekkend.

En dan was er nog die ene wijn. Die we collectief plaatsten op het niveau van een Yellow Tail Chardonnay. Erg houtgedomineerd… Onvoldoende frisheid… Vermoeiend… Weinig complexiteit, vlak, alle kenmerken van een cliché-Chardonnay… Bij het demasqué bleek het te gaan om de The Judge.

Zo'n 1/3e van de fles de volgende morgen nog even nageproefd. En zo'n 24 uur later nog een keer. Geen verbetering.

Flesfout? Ik weet het niet. Bij de volgende Judge laat ik het weten.

• VinnoTim

Granges des peres 04 twee weken geleden gedronken en hier een proefnotitie op het prikbord achter gelaten……nul reactie, maar John hij s meer dan fantastisch en 97 puntjes van jou ga ik zeker mee

groet Tim

• ChrisW

%$#!$@ !!!

Ik had me voorgenomen om komende zaterdag na al jouw verhalen over pinot noir blind een wijn van Dugat Py in jouw glas te schenken!

Dugat Py valt door zijn (bijna) overrijpheid, intensieve houtgebruik, extreme extractie en even extreme concentratie wel in een aparte categorie, maar het blijft toch een pinot noir uit de bourgogne. Ik had al het vermoeden dat je de wijn blind niet als een bourgogne zou herkennen en ook nog lekker zou vinden.

We verzinnen wel wat anders voor zaterdag.

gegroet,

Chris

• john

hey Wim,

stopen met dit soort berichten! Ben je helemaal van de pot gepleurd…….?

Ik heb nog een lening lopen voor mijn Kongsgaardjes………….:D

Hasta Luego

John

• john

Beste Cor,

Tja wat is er allemaal met mij gebeurd……kom hier nu een paar jaar en heb jou nog nooit hier eerder gezien volgens mij, maar leuk dat je er weer bent!

Ben nu zo'n 9 jaar besmet met het wijnvirus, maar heb ik die jaren wel geprobeerd om mijn achterstand een stukje in te lopen……en dat lukt aardig tot nu toe :D

De Granges des Peres had inderdaad wel een “montrachet” neus, dikke diepgaande boterachtige, minerale chardonnay zonder overdreven houtgebruik. In de mond was het wel meteen die Roussanne attack met tropisch fruit, maar de twijfel van een grootse bourgogne bleef bestaan…….

@Chris en Cor, ook de avond later in Dome kreeg ik van een aantal wijnfreaks te horen dat Dugat-Py bekend staat om zijn 'dikke" concentraat stijl en dat puristen hem daardoor liever links laten liggen……….kom maar op met die flessen! ghehehehe

Hasta Luego

John