Wijnkopers zijn kuddedieren

  • Dick Schinkel

    Denk dat hier op het prikbord niet veel van deze dieren rondrennen :+

    Bron: nu.nl

    Uitgegeven: 2 april 2009 16:18

    WAGENINGEN - Mensen die wijn kopen in een supermarkt, kiezen vaak een fles van een schap dat bijna leeg is. Lege schappen zouden gelijk staan aan goede wijn.

    Dit blijkt uit onderzoek van marktkundige Erica van Herpen van de Wageningen Universiteit. “Kuddedieren,” zo noemt van Herpen zulke consumenten.

    Uit haar experimenten is tevens gebleken dat mensen wijn, die bijna is uitverkocht, ook nog eens beter vinden dan andere. Dat laatste is volgens Van Herpen objectief gezien onzin.

    Van Herpen denkt niet dat supermarkten met deze kennis de wijnvakken bewust halfleeg laten. ‘'Winkels willen graag volle schappen, omdat dat er mooier uit ziet. Ook kan een halfleeg schap al snel helemaal leeg raken en dat levert juist teleurgestelde klanten op’', zegt zij.

    Het meelopersgedrag geldt overigens lang niet voor alle producten. Van sieraden, auto's, schoenen en kleding is bekend dat consumenten juist graag een enkel exemplaar willen hebben.

    ''Niemand koopt een truitje met het risico dat een collega precies hetzelfde draagt,'' aldus van Herpen. Kledingzaken proberen daarom bewust steeds slechts enkele stuks in de rekken te hangen.

  • Robèrt Koopman

    Soms vraag ik me echt af waarom onderzoekers toch zulke dingen onderzoeken?

    Straks kijkt er nog iemand bij de deur van de winkel of je met je rechterbeen als eerste in winkel stapt en daar dan weer hele theorieën aan ophangt.

    Of dat strookt met de werkelijkheid weet niemand maar er komen prachtige grafieken en rapporten uit.

    Daar gaan winkeliers weer hele winkels op inrichten om de verkopen nog meer de hoogte in te stuwen.

    M.v.g,

    Robèrt

  • Cor Balfoort

    Robèrt, ben het wel een beetje eens met die wat gekscherende opmerkingen, maar de psychologie van potentiële kopers doorgronden is tegenwoordig echt iets waar geld aan uitgegeven wordt. En dat gebeurt alleen omdat er meer terugkomt dan er in is gegaan. En dat kan alleen wanneer ze het vaker dan gemiddeld bij het rechte eind hebben, lijkt me.

    Maar misschien is dat een kuddedier-redenering ;)

    Cor

  • Robèrt Koopman

    Natuurlijk geven de verkopers flinke bedragen uit om de kopers te doorgronden.

    Ik vraag me alleen wel eens af of al die conclusies wel kloppen.

    Veel van de gevonden antwoorden liggen zo voor de hand maar de onderzoekers proppen het in een rapport van 15 centimer dik A4 en vragen er een flink bedrag voor.

    In een Opel of Volkswagen heb je de meeste kans op een ongeluk.

    Niet omdat het slechte wagens zijn maar die rijden er het meest.

    In een Bugatti zit je erg veilig, ding staat stil in de garage…. :-)

    M.v.g,

    Robèrt