Gisterenavond kwam mijn wijnclub bijelkaar voor de traditionele dubbelblindproeverij. Zelfs het thema is niet vantevoren bekend. Deze keer kreeg ik vooraf wel een vermoeden, want de gastheer had Udo uitgenodigd om de avond te begeleiden.
De avond was als volgt ingedeeld:
een flight van 4 chardonnays. 3 uit ZA en 1 uit Frankrijk. De Franse was niet lekker. We vermoedden ook een foutje. De wijnen uit ZA waren heerlijk. Mijn favoriet was de Ataraxia 2007. verfijnde, elegante wijn met een mooi fris zuurspel.
de andere wijnen:
Glen Carlou Quarz Stone
Springfield estate methode ancienne 2005.
Die laatste was trouwens heel mooi ontwikkeld. duideljk donkerder van kleur en wat bombastischer dan de Ataraxia.
een flight van 3 pinot noirs. Ik vond ze eigen,ljk alledrie niet echt geweldig. de ZA vond ik wat te branderig in de neus en niet echt in balans. miste ook wat elegantie naar mijn smaak. De Franse verloor het ook hier.
Glen carlou 2007
Newton Johnson 2006
De naam vd franse heb ik niet eens genoteerd….
Dan de mooiste flight:
4 syrahs
Cape Rock 2007. wordt erg weinig van gemaakt en das jammer, want het is prachtig. Toen ik de prijs hoorde viel ik van mijn stoel. lekkere powerwijn, zonedr de boel te overdrijven. lekker warm, mooie vulling van bramen en zwarte bessen en wat kruidigs. Tannines niet overdreven, hout niet overdreven, kortom: prima!
Een st. Joseph waarvan ik de naam niet heb genoteerd en dat zegt genoeg.
en dan de klapper vand e avond en ik denk dat men daar vrij unaniem in was:
Scali 2004. Wow! doet de Cape Rock over, maar dan met van alles net een tikkie meer. heel mooi spul.
de Glen Calou viel daarbij in het niet.
tot slot nog een ZA port (ben naam even kwijt) tegen een Fonseca 2003. beiden erg lekker, maar de Fonseca won het duideljk op spanning en elegantie en diepte. heel mooi!
Het was zeer leerzaam. Mijn beeld van ZA wijn is behoorlijk veranderd.
ciao!