Lesje in ZA-wijn en nederigheid

• Paul B

Gisterenavond kwam mijn wijnclub bijelkaar voor de traditionele dubbelblindproeverij. Zelfs het thema is niet vantevoren bekend. Deze keer kreeg ik vooraf wel een vermoeden, want de gastheer had Udo uitgenodigd om de avond te begeleiden.

De avond was als volgt ingedeeld:

een flight van 4 chardonnays. 3 uit ZA en 1 uit Frankrijk. De Franse was niet lekker. We vermoedden ook een foutje. De wijnen uit ZA waren heerlijk. Mijn favoriet was de Ataraxia 2007. verfijnde, elegante wijn met een mooi fris zuurspel.

de andere wijnen:

Glen Carlou Quarz Stone

Springfield estate methode ancienne 2005.

Die laatste was trouwens heel mooi ontwikkeld. duideljk donkerder van kleur en wat bombastischer dan de Ataraxia.

een flight van 3 pinot noirs. Ik vond ze eigen,ljk alledrie niet echt geweldig. de ZA vond ik wat te branderig in de neus en niet echt in balans. miste ook wat elegantie naar mijn smaak. De Franse verloor het ook hier.

Glen carlou 2007

Newton Johnson 2006

De naam vd franse heb ik niet eens genoteerd….

Dan de mooiste flight:

4 syrahs

Cape Rock 2007. wordt erg weinig van gemaakt en das jammer, want het is prachtig. Toen ik de prijs hoorde viel ik van mijn stoel. lekkere powerwijn, zonedr de boel te overdrijven. lekker warm, mooie vulling van bramen en zwarte bessen en wat kruidigs. Tannines niet overdreven, hout niet overdreven, kortom: prima!

Een st. Joseph waarvan ik de naam niet heb genoteerd en dat zegt genoeg.

en dan de klapper vand e avond en ik denk dat men daar vrij unaniem in was:

Scali 2004. Wow! doet de Cape Rock over, maar dan met van alles net een tikkie meer. heel mooi spul.

de Glen Calou viel daarbij in het niet.

tot slot nog een ZA port (ben naam even kwijt) tegen een Fonseca 2003. beiden erg lekker, maar de Fonseca won het duideljk op spanning en elegantie en diepte. heel mooi!

Het was zeer leerzaam. Mijn beeld van ZA wijn is behoorlijk veranderd.

ciao!

• Chris

Ze maker er knap spul daar in Z.A. daar was ik al achter, ook weer door (onze) Udo.:D

Gr.Chris,

• Udo

Mooi verslag, leuk (voor mij) om te lezen. De witte Fransoos was Rully van Louis Jadot en die was vrijwel ondrinkbaar. De pinot noir was een Beaune 1e cru 2005 van Nicolas Potel, volgens mij niet de minste producent. Was wat onrijp/vegetaal en vooral aan de dunne kant.

De port was De Krans Vintage Reserve 2003. Grappig dat 3 van de 5 proevers die lekkerder vonden dan Fonseca 2003 met 96 Parker-punten en 95-100 van WS.

Udo

• Ronald Heijden

Beste Paul ,

Bedankt voor je verslag , fijn om te horen dat de Ataraxia 2007 in de smaak viel. Ik heb hier een kistje van aangeschaft maar eigenlijk weggelegd voor de periode 2011-2012. Volgens Platter is deze wijn dan optimaal op dronk. Overigens is de wijnmaker (Kevin Grant) 10 jaar werkzaam geweest bij topwijngoed Hamilton Russell en is hij pas sinds 2005 op eigen benen gaan staan met zijn eigen wijngoed Ataraxia. In de Platter 2009 gids 5 Platter sterren voor deze wijn.

Groeten,

Ronald Heijden

• Hendrik

Scali???

Het zijn wel aardige mensen, maar dat spul is toch niet te drinken?

:+

Kom er maar in Udo !

• Ruud Göebel

Udo is aan het werk, zoals dat hoort! :) Dus ik zal maar even reageren. Hendrik, je bent wellicht wat in de war geraakt door het gedoe afgelopen maand met je vriendin Alice. Wissel op gevorderde leeftijd nooit van partner en /of provider! :D

• romke van dijk

Heet geen Udo Hendrik, doch…

Skali, was voor mij het mooiste bedrijf op onze tocht door wijnproducerend ZA.

En dat weet jij ook!

Zelfs van de toch wel droeve druif pinotage is Skali tot nog toe de enige geweest die mij tot aankoop heeft doen over doen gaan…

Nee prachtige mensen, prachtig bedrijf en belangrijkst heel mooi Blanc en Syrah en drinkbare pinotage.

Groet,

romke

• Hendrik

Daar ben ik het helemaal mee eens Ruud.

Echter, er blijft meer tijd over voor iets anders, zoals b.v. het lezen van een boek.

Aanbevolen voor heren op onze leeftijd: Toward the end of time van John Updike.

Daarbij dan natuurlijk wel een mooi glas Pinotage van Scali :+

• Hendrik

Romke,

Als Skali gelijk staat aan Scali, zijn we het eens .

Schitterende Pinotage, m.i. zeker gelijkwaardig aan hun Syrah.

je Hendrik