Prikkers,
Meer dan een maand geleden al aangekondigd, maar hier even een update van de Savennieresproeverij. Met de meeste deelnemers heb ik individueel al de nodige mailwisseling gehad, maar het is en blijft een prikbord proeverij dus hierbij voor het hele prikbord de stand van zaken.
Vanwege het hoge niveau aangemeldde wijnen en mijn beperkte kennis van Savennieres heb ik contact gezocht met Richard Kelley. Zijn website ( www.richardkelley.co.uk ) staat boordevol informatie over Savennieres inclusief een groot aantal proefnotitie, dus heb ik (en ik schijn op internet niet de enige te zijn) hem tot Savennieresexpert gebombardeerd. Hij was zeer welwillig om zijn kennis in te zetten om te komen tot een mooie proefvolgorde en werd bovendien zo enthousiast dat ie zeer waarschijnlijk over komt vliegen van uit Engeland voor deze proeverij, uiteraard inclusief enkele flessen Savennieres.
We gaan ongeveer 30 wijnen in flights van 3. Omdat het bij Savennieresproeverij vooral gaat om de verschillende stijlen en jaren gaan we de wijnen niet blind proeven. Bij de flights (zo'n 10 a 11) zullen een paar kleine hapjes worden geserveerd en de laatste flight zal vergezeld worden van een voorgerecht. Daarna volgt nog een hoofdgerecht in combinatie met enkele rode Loires en het naspel zal bestaan uit een dessert met een proeverijtje ‘assorti Loire-zoet’, blind zullen we een paar zoete Loire wijnen proeverij (e.d. Vouvray, Layon).
Graag zou ik nog even met de inbrengers van de wijnen willen communiceren om te kijken of er een mogelijkheid is de wijnen enkele dagen voor de proeverij al in huis te hebben. Hierdoor kunnen de wijnen in optimale conditie aan de proeverij beginnen…
De proeverij is met 15 personen in de basis vol, maar mocht je interesse hebben, laat dit zeker even weten, want wie weet komt er nog een plekje vrij…
Santé,
Joost
ps: Hieronder nog even de informatie van de proeverij….
—————————————————————————————————
Thema: Savennieres
Datum: Zondag 26 april 2009
Inbreng: 2 flessen Savennieres (of equivalent aandeel in het Collectief)
Kosten: Maaltijd wordt doorberekend
Deelnemers:
1. Wolf
2. Felix
3. David
4. Karen
5. ChrisW
6. Peter Z
7. DJ
8. Thijs
9. WillemG
10. Bear fan Oerterp
11. Jan
12. Romke
13. Eelco
14. Joost
15. Richard Kelley
Jaren:
2005, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996, 1995, 1992, 1991, 1990, 1989, 1988, 1982
Domeinen:
1. Domaine Baumard (Clos du Papillon, Trie Speciale)
2. Nicolas Joly (Clos Sacré, Coulée de Serrant)
3. Pierre Soulez (Chamboureau - Roche aux Moines, Bizoliere)
4. Chateau d'Epiré
5. Domaine du Closel (Caillardieres, Clos du Papillon)
6. Domaine aux Moines (Roche aux Moines)
7. Eric Morgat (L'Enclos)
8. Chateau Pierre-Bise (Clos de Coulaine, Clos du Grand Beaupreau)
9. Francois Roussier (Clos de Coulaine)
10. Pierre-Yves Tijou (Clos desPerrières)
11. Chateau de Varennes
De lijsten zijn nog voorlopig en er kunnen dus geen rechten aan worden verbonden ;-)